بورس کالا مکانیسم کشف قیمت با ساز و کار شفاف بدون رانت

0
64

محبوبه بیدکی روزنامه نگار: دلیل عمده افزایش قیمت مسکن کمبود زمین است/یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه عمده افزایش قیمت مسکن به دلیل کمبود زمین است، گفت: عمده افزایش قیمت مسکن کمبود زمین است که مالکان اصلی آن دولت و بانک‌ها هستند، که دولت باید زمین ارزان قیمت را در اختیار انبوه سازان قرار دهد، با بخش خصوصی مشارکت کرده و بانک‌ها را وادار به فروش املاک مازاد خود کند.

برزو حق شناس کارشناس اقتصادی در مورد افزایش قیمت مسکن و ارتباط آن با فروش مصالح ساختمانی و وسایل جانبی ساخت مسکن در  بورس کالا، گفت: با ورود سیمان، فولاد و سایر مواد دیگر ساختمانی به بورس کالا رقابت برای خرید و فروش در فضای واقعی صورت می‌گیرد و همه عوامل از خریدار گرفته تا فروشنده در شرایطی برابر قیمت را تعیین کرده و خریداران نیز کالاهای خود را مستقیم و بدون واسطه از تولید کننده خریداری می‌کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: بورس در هیچ کشوری منجر به افزایش و یا کاهش قیمت یک کالا نخواهد شد و صرفاً یک مکانیسم کشف قیمت  با ساز و کار شفاف بدون رانت و دخالت فردی است که عرضه و تقاضای قیمت مشخص می‌شود. و به دلیل اینکه سازوکار عرضه و تقاضا شفاف است، رانتی در این بازار  شکل نمی‌گیرد.

این کارشناس اقتصادی درادامه با بیان اینکه قبل از ورود سیمان و فولاد به  بورس کالا، سیمان در بازار سیاه به فروش می‌رسید، تصریح کرد: قبل از ورود سیمان و فولاد به  بورس کالا این مصالح ساختمانی در بازار سیاه با حواله توسط دلالان و واسطه‌ها به فروش می‌رسید. بی تردید نقش فولاد و سیمان  در گرانی قیمت مسکن به اندازه افزایش قیمت زمین نیست.وی در ادامه با اشاره به اینکه عامل اصلی افزایش قیمت مسکن گرانی زمین می‌باشد، افزود: دولت می‌تواند برای کاهش قیمت مسکن بانک‌ها را وادار به فروش املاک مازاد خود کند و یا برای ساخت مسکن زمین ارزان قیمت در اختیار انبوه سازان قرار دهد، بدیهی است که تأثیر سیمان و فولاد در قیمت تمام شده  ساختمان جمعاً به اندازه 10٪ قیمت تمام شده آن نیست.حق شناس با اشاره به گرانی و کمبود مصالح ساختمانی قبل از ورود به بورس کالا یادآور شد: در نظر داشته باشیم قبل از ورود مصالح ساختمانی به بورس کالا ما با کمبود و افزایش قیمت آ ن بودیم، ورود سیمان و فولاد به بورس کالا منجر به شفافیت قیمت و تعادل در عرضه و تقاضا شده است. بی تردید عدم اجرای وعده‌های دولت در خصوص ساخت مسکن و افزایش قیمت آن مرتبط با ورود مصالح ساختمانی به بورس نیست.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه عمده افزایش قیمت مسکن به دلیل کمبود زمین است، افزود: عمده افزایش قیمت مسکن کمبود زمین است که مالکان اصلی آن دولت و بانک‌ها هستند، که دولت باید زمین ارزان قیمت را در اختیار انبوه سازان قرار دهد، با بخش خصوصی مشارکت کرده و بانک‌ها را وادار به فروش املاک مازاد خود کند. متاسفانه بانک‌ها املاک خود را با قیمتی گزاف به مزایده می‌گذارند که خریداری برای آن وجود ندارد، در حالیکه با تعیین دِد لاین زمانی می‌توان املاک مازاد بانک‌ها را با قیمتی مناسب به فروش رساند.حق شناس در پایان با انتقاد از افزایش مشکلات انبوه سازان در خصوص عوارض شهرداری و پروانه ساخت مسکن، خاطر نشان کرد: دولت باید در این حوزه مشکلات انبوه سازان را برطرف کند، در واقع خروج مصالح ساختمانی ازبورس کالامنجر به ایجاد رانت‌های کلان می‌شود که فولاد و سایر مصالح دیگر  را از کارخانه به طور مستقیم از کشور خارج خواهند کرد. در حال حاضر عمده مشکلات مسکن افزایش قیمت زمین، عوارض، مالیات، پروانه ساخت ساختمان  و سایر موارد دیگر است که همت مضاعف دولت، مسئولان و متولیان مربوطه را می‌طلبد تا پای کار بیایند و این موانع را برطرف کنند.

 

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید