بلند پروازی های نفتی و گازی کویت

0
26

نعیم نوربخش روزنامه نگار و مترجم: همزمان با تلاش سایر کشورهای خاورمیانه برای تنوع بخشیدن به سبد انرژی خود، به نظر می‌رسد که کویت تمام عزم خود را برای توسعه صنعت نفت و گازش جزم کرده است. دولت کویت از تصمیم خود برای تبدیل شدن به یکی از شرکای مهم اوپک به واسطه گسترش وسیع تولید نفت طی سال‌های پیش رو خبر داده است. این هدف به کمک سرمایه‌گذاری‌های سنگین در بخش نفت و توسعه بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی صورت خواهد پذیرفت. در حالی که بسیاری از کشورها به دنبال گذار به استفاده از انرژی‌ها پاک هستند، کویتی‌ها امیدوارند که تا وقتی تقاضای جهانی برای نفت و گاز تداوم دارد، یک از بازیگران مهم این صنعت در جهان باشند.

کویت که هم‌اکنون نیز یکی از تولیدکنندگان بزرگ اوپک است برنامه دارد تا تولید نفت خود را از روزانه 2.7 میلیون بشکه به 3.15 میلیون بشکه در چهار سال آینده برساند. همچنین این کشور خاورمیانه‌ای قصد دارد در همین بازه زمانی تولید گاز را تا 70 درصد افزایش دهد. در حال حاضر کویت پس از عربستان سعودی، عراق، امارات متحده عربی و ایران در رتبه پنجم بزرگترین تولیدکنندگان اوپک قرار دارد. در ماه‌های اخیر کویت به سیاست کاهش تولید اوپک‌پلاس پایبند مانده است و استخراج نفت را تا 128 هزار بشکه در روز کاهش داده است. در عین حال ایران که از کاهش تولید معاف شده با افزایش تولید کویت را پشت سر گذاشته است. سهمیه تولید نفت کویت برای سال آینده 2.676 میلیون بشکه در روز است. سهمیه‌بندی تولید نفت در اوپک به منظور ثبات بخشیدن به بازار برقرار شده است.

علی‌رغم کاهش تولید در کوتاه‌مدت کویت امید دارد که در 10 سال آینده به منظور پاسخ به تقاضای در حال رشد برای سوخت‌های فسیلی تولیدش را تا حد زیادی افزایش دهد. عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز همین رویکرد را اتخاذ کرده‌اند و قصد دارند تا چند سال آینده تولید نفت را تا یک میلیون بشکه در روز بالا ببرند. کویت دارای ذخایری معادل 100 میلیارد بشکه نفت خام است و این فرصت مناسبی برای این کشور پدید می‌آورد تا پیش از رسیدن جهان به نقطه کاهش تقاضا برای سوخت‌های فسیلی بتواند سهم خوبی از بازار کسب کند.

گام برداشتن کویت به سوی افزایش تولید نفت و گاز با خبری که وزیر نفت این کشور «سعد البراک» اعلام کرده شتاب گرفته است. او از اتخاذ راهبرد جدیدی برای توسعه میدان گازی دوره (آرش) با مشارکت عربستان سعودی خبر داده است. این پروژه در راستای راهبرد 2040 شرکت نفت کویت (KPC) که دولتی است طراحی شده است. این شرکت قصد دارد تا سال 2035 تولید نفت را با سرمایه‌گذاری 410 میلیارد دلاری تا 4 میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

شرکت زیرمجموعه KPC به نام KOC نیز برنامه دارد تا تولید نفت را تا سال 2035 به 3.65 میلیون بشکه در روز برساند که معنایش کسب درآمد 11 میلیارد دلاری در بازه پنج ساله بعد از آن است. این شرکت 90 درصد از تولید نفت کویت را در اختیار دارد. این شرکت برای بخش گازی خود نیز برنامه‌های بلندپروازانه‌ای دارد و می‌خواهد تا سال 2040 به ظرفیت تولید سالانه 1.5 تریلیون فوت مکعب گاز برسد.شرکت KOC در سال جاری چند مناقصه برگزار کرده است که ارزش آنها در مجموع به 3.25 میلیارد دلار می‌رسد. بین ماه‌های ژانویه و اوت این شرکت اجرای 91 پروژه را واگذار کرده است. این رقم حد نصاب تازه‌ای در تاریخ این شرکت است. این در حالی است که شرکت مادر KPC نیز سود خالص 8.48 میلیارد دلاری را برای سال مالی 2023 اعلام کرده است که در 10 سال گذشته بی‌سابقه است.

برآورد می‌شود میدان گازی آرش که ایران نیز مدعی سهم داشتن در آن است ذخایری معادل 20 تریلیون فوت مکعب به صورت اثبات‌شده داشته و از سال 2029 وارد مدار تولید شود. البراک می‌گوید این میدان گازی یکی از مهم‌ترین محورهای توسعه تولید در برنامه کاری دولت کویت است. کویت در سال 2022 قراردادی را با عربستان سعودی به امضا رساند که به موجب آن دو کشور مشترکا میدان آرش را توسعه خواهند داد. در ماه جولای البراک اعلام کرد که این قرارداد به دو کشور حقوق انحصاری برداشت از میدان گازی آرش را اعطا می‌کند و ایران باید با تعیین خطوط مرزی خودش ادعای سهم داشتن در این میدان را ثابت کند.کویتی‌ها علاوه بر ازدیاد تولید نفت و گاز، برای بخش پایین‌دستی خود نیز برنامه‌هایی دارند. آن‌ها قصد دارند که تا سال 2025 ظرفیت پالایشی کشورشان را در داخل به 1.6 میلیون بشکه در روز و در خارج از کشور به 425 هزار بشکه در روز برسانند. شرکت صنایع نفتی یکپارچه کویت KIPIC قرار است پالایشگاه الزور در جنوب این کشور را از ماه جاری وارد فاز عملیاتی کند. مدیر عامل این شرکت «ولید البدر» گفته است که در روزهای آتی شاهد آغاز به کار سومین پالایشگاه با حداکثر ظرفیت 615 هزار بشکه در روز خواهیم بود.بازوی بین‌المللی KPC یعنی کویت پترولیوم اینترنشنال نیز در پی آن است که تا پایان سال جاری پالایشگاه دُقم در عمان را به طور کامل به بهره‌برداری برساند. در عین حال یک زیرمجموعه دیگر متعلق به شرکت KPC به نام شرکت اکتشاف نفت خارجی کویت (KUFPEC) گفته است که در حال مذاکره برای تصاحب بزرگترین میدان گازی آسیاست. البته جزییات بیشتری درباره این خبر هنوز منتشر نشده است.

انتظار می‌رود این سبد متنوع از پروژه‌های نفتی و گازی به کویت کمک کند تا در دهه آتی به بازیگر مهمی در اوپک تبدیل شود. دولت این کشور در حال سرمایه‌گذاری سنگین روی آینده صنعت نفت و گاز خود است و این در حالی است که اغلب کشورهای همسایه در حال برنامه‌ریزی برای توسعه تولید انرژی‌های پاک هم‌گام با رویکرد جهانی برای کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی هستند. در حالی که بسیاری از قدرت‌های جهانی مشتاق کاهش تقاضا برای نفت و گاز در آینده هستند کویت به دنبال شرط‌بندی روی عمر طولانی‌تر این صنعت است.

منبع: اویل پرایس

 

 

 

 

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید