جنگ غزه و قیمت نفت

0
59

چرا تأثیر جنگ غزه و رژیم صهیونیستی بر جهش قیمت نفت همانند جنگ یوم‌کیپور منجر به جهش و شوک در بازار نفت نشد ابتدا اینکه جنگ سال 1973 با 2023 کاملاً متفاوت است در آن زمان چندین کشور عربی درگیر بودند و کشورهای تولیدکننده مثل عربستان، امارات، عراق؛ رژیم صهیونیستی و حامیان این رژیم و مخصوصاً امریکا و اروپا را تحریم کردند و اکنون این اتفاق نیفتاده است.

جنگ این بار بین حماس و رژیم صهیونیستی است و اگر چنانچه دامنه این اتفاق گسترده نشود و بقیه کشورها را درگیر نکند عملاً کشور تولیدکننده‌ای را تحت‌تاثیر قرار نمی‌دهد که بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد.

در آن زمان چند کشور عربی درگیر شدند و بعد از آن تحریم گسترده اعراب علیه اسرائیل و حامیانش را داشتیم اکنون هیچ تحریمی اتفاق نیفتاد و مسئله‌ای پیش نیامد و غیر از رژیم صهیونیستی کشور دیگری درگیر نشده و به همین دلیل تأثیر چندانی روی نفت نداشته یک تأثیر مقطعی و روانی داشت که قابل توجه نبوده است.

اگر محدوده جغرافیایی جنگ تغییر نکند و پای دیگر کشورها به این جنگ کشیده نشود روی قیمت‌ها تأثیر چندانی نخواهد داشت اما اگر دامنه جغرافیایی آن گستره شده و کشورهایی مثل لبنان، سوریه و یا ایران هم درگیر شوند تبعات بزرگی روی بازار نفت خواهد داشت و البته بستگی به حجم درگیری دارد.

پیش‌بینی افزایش قیمت نفت قبل از جنگ غزه و اسرائیل به خاطر تداوم کاهش تولید اوپک‌پلاس بوده و باتوجه به فصل پاییز که زمان افزایش خرید و ذخیره‌سازی و آمادگی برای فصل سرماست، همه ساله این افزایش قیمت اتفاق می‌افتد به طوری که نفت به بالای 90 دلار رسید و پیش بینیها عبور از 100 دلار است.

 

 

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید