مسکو زیر تیغ تحریم های آمریکا

0
61

نعیم نوربخش روزنامه نگار و مترجم: وزارت خزنه‌داری ایالات متحده آمریکا سه شرکت کشتیرانی را که در امارات متحده عربی مستقر هستند به همراه سه کشتی متعلق به آنها به جرم نقل و انتقال محموله‌های نفتی روسیه که به بهایی بالاتر از سقف قیمت تعیین‌شده از سوی سران هفت کشور صنعتی فروخته شده‌اند در فهرست تحریم قرار دارد. این سقف قیمتی به منظور کاستن از درآمدهای نفتی کرملین و هزینه کردن آن در جنگ علیه اوکراین اتخاذ شده بود.

اتهام سه شرکت یادشده کمک به صادرات نفت خام روسیه با قیمتی بالاتر از سقف 60 دلاری تعیین‌شده می‌باشد. دفتر کنترل دارایی‌های خارجی در وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) در تاریخ 16 نوامبر با اعلام خبر این تحریم افزود که نفتکش‌های تحریم‌شده از خدمات اشخاص آمریکایی هنگام نقل و انتقال نفت خام روسیه استفاده کرده‌اند. تعیین سقف قیمت فروش نفت برای محموله‌های ارسالی از روسیه به منظور جلوگیری از ارائه خدمات بیمه‌ای، مالی و کشتیرانی به نقل و انتقال نفت این کشور به بهایی بالاتر از 60 دلار توسط شرکت‌های غربی صورت گرفته است.

گروه هفت کشور صنعتی جهان شامل بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و ایالات متحده آمریکا سال گذشته سقف قیمت فروش نفت روسیه را به تصویب رساندند. پیش از آن این کشورها پیشنهاد تحریم کلی خرید نفت از روسیه را به منظور حفظ توازن در بازار عرضه نفت خام رد کرده بودند. در ادامه استرالیا نیز به جمع حامیان این تحریم پیوست. معاونت وزارت خزانه‌داری آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت‌های کشتیرانی و شناورهای شرکت‌کننده در خرید و فروش نفت خام روسیه باید بدانند در صورت استفاده از خدمات شرکت‌های مقیم کشورهای تحریم‌کننده تحت تعقیب قرار گرفته و باید پاسخگو باشند.

این بیانیه می‌افزاید ایالات متحده مصمم است تا علی‌رغم حمله روسیه به اوکراین هم ثبات بازار نفت را حفظ کند و همزمان از درآمدهایی که به واسطه فروش نفت نصیب کرملین می‌شود و به تأمین مالی جنگ در اوکراین کمک می‌کند بکاهد. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا «متیو میلر» نیز اظهار داشته است که تحریم قیمتی فروش نفت همچنان ادامه خواهد داشت تا از اثرگذاری منفی حمله روسیه به خاک اوکراین بر بازار جهانی انرژی جلوگیری کند. میلر افزوده است که از وقتی ائتلاف کشورهای تحریم‌کننده اجرای سیاست محدودسازی بهای فروش نفت روسیه را به اجرا گذاشتند به روشنی بیان کرده‌ایم که هدف نهایی ما پیشگیری از کسب درآمدهای کلان نفتی توسط مقامات کرملین و همزمان حفظ ثبات در بازار جهانی انرژی است.مجازات پیش‌بینی شده برای متخلفان و نقض‌کنندگان تحریم وضع‌شده، ضبط دارایی‌های متعلق به آنها در حوزه‌های قضایی متعلق به ایالات متحده و جلوگیری از دادوستد معامله‌گران آمریکایی با روسیه و ناقضان تحریم‌هاست. طبق اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا نام شرکت‌های اماراتی تحریم‌شده از این قرار است: شرکت کشتیرانی کازان، شرکت کشتیرانی پروگرس و شرکت دریانوردی گالیون. شناورهای تحریم شده نیز کازان، لیگوفسکی پروسپکت و ان‌اس سنچری نام دارند. خبر تحریم‌های جدید تنها یک ماه پس از اعلام نخستین مورد از اعمال تحریم علیه شرکای نفتی روسیه منتشر شده است. تحریم‌های قبلی نیز شامل برخی شرکت‌های مستقر در امارات متحده عربی و البته ترکیه شده بود.

منبع: اویل پرایس

 

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید