کلید ساخت مسکن ملی در دستان بانک ها

0
51

ساخت دو میلیون خانه برای اقشار ضعیف کشور، نیازمند حمایت همه‌جانبه بانکها دارد.

با ارزیابی روندی که دولت برای تحقق وعده خود درخصوص ساخت 4 میلیون واحد مسکن درپیش گرفته است، بعید نیست که بانک‌ها شرایط دیگری برای متقاضیان مسکن ایجاد کنند. در این طرح دولت نتوانسته متقاضی را به درستی شناسایی کند و به موازات، منابع خود را برای اجرای صحیح این طرح به خوبی تعریف نکرده است؛ این در حالی است که بانک‌ها در حوزه تأمین مالی ساخت مسکن همراهی لازم را با سازمان‌هایی که مجری این کار هستند، ندارند.

تا به حال صرفاً بانک مسکن در اجرای این طرح مشارکت داشته و برخی بانک‌ها هم به تازگی در حال انجام اقداماتی در این زمینه هستند؛ ضمن اینکه بانک‌ها عموماً نسبت به طرح‌های متقاضی محور پاسخگو نیستند، این در حالی است که طرح‌ها در بخش مسکن باید سازنده محور باشند تا پروژه‌ها به نتیجه برسند.

باید زمینه‌ها آماده شوند تا سازنده‌ها تولید کنند و بعد به دنبال متقاضی باشیم نه این که از اول کار مردم را پای کار بیاوریم.

مبنای این که مشخص شود چه تعداد واحد در حال ساخت در استان‌های مختلف است، بانک مسکن به عنوان مجری این طرح است که اعلام کرده در سال 1401 حدود 200 هزار واحد به قرارداد بانک مسکن رسیده و حتی در صورتی که این آمار دو برابر شده باشد، اعلام ساخت دو میلیون مسکن عجیب و غریب است.

در زمینه تحویل تعدادی از واحدهای نهضت ملی مسکن صحبت‌های زیادی شنیده شده اما پروژه‌ای که در سال 1401 شروع شده است چگونه می‌تواند کارش به تحویل رسیده باشد. ممکن است واحدهای اقدام ملی مسکن به جای طرح نهضت ملی مسکن تحویل داده شده باشد، در غیر این صورت این ساخت و ساز 2 سال زمان می‌برد. البته پیشرفت‌هایی را در این بخش داریم و 100 هزار واحد پیشرفت بالای 80 درصد داشته‌اند.

 

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید