چالش ادغام بانک ها پیچیده و زمانبر است

0
46

انحلال و ادغام دو موسسه توسعه و نور از گذشته مطرح بود و تصمیم جدیدی نبودند. اقدامات این انتقال از گذشته انجام شده بود و در هفته گذشته اقدام نهایی انجام شد. البته موضوع موسسه توسعه انتقال و ادغام نیست و درباره این موسسه تصمیم گزیر گرفته شده و منحل می‌شود.در انحلال تصمیم درباره سپرده‌های مردمی ساز و کار خاص به خود را دارد. بنابر شرایط یا زمان داده می‌شود که سپرده‌های مردمی برداشت شود یا اینکه چند بانک برای انتقال سپرده‌ها مشخص و اعلام می‌شود و در این باره با بررسی چند فاکتور بانک مرکزی تصمیم می‌گیرد.درست است که این مؤسسات زیان‌ده محسوب می‌شوند اما دارایی، املاک و اراضی خوبی دارند، از سوی دیگر این مؤسسات به بانک‌های قدرتمند منتقل می‌شوند که بتواند این موضوعات را حل کنند و خودشان هم با چالش مواجه نشوند. به همین دلیل بانک ملی برای ادغام موسسه نور با این بانک انتخاب شد تا با ظرفیتی که در اختیار دارد می‌تواند منافع سپرده‌گذران را حفظ کند و در فضای سالم بانکی به سپرده گذاران نور هم خدمات بانکی ارائه کند.

مؤسسه نور سابق نرخ تمام شده پول پایینی داشت که از میانگین نظام بانکی هم پایین‌تر بود. در مقابل، به همین اندازه دارایی‌های با کیفیت شامل شعب و ساختمان‌هایی که مشکل حقوقی ندارند و … نیز به بانک ملی منتقل می‌شوند.موضوع ادغام کار بسیار سختی است و امکان دارد که کوتاه مدت آثار سوئی در بانک ملی داشته باشد اما امیدواریم مساله حل شود و در بلند مدت به نفع سهامداران خواهد بود. بانک ملی درباره دارایی‌های موسسه نور تصمیم می‌گیرد که فروخته شود تا بدهی‌ها را تسویه کنند اما به هرحال این اقدامات یک فرایند زمانبر و پیچیده‌ای است. مشکلات مؤسسه نور در همان مؤسسه باقی خواهد ماند و به عنوان یک مؤسسه غیر اعتباری فقط به حل مشکلات و پرونده‌های قبلی خواهد پرداخت.

موسسه نور کارکنان زیادی ندارد، اطلاع دقیقی از تعیین تکلیف کارکنان این موسسه را ندارم اما طبیعتاً وقتی مساله ادغام مطرح می‌شود، ادامه فعالیت این کارکنان هم مدیریت خواهد شد و فعلاً موسسه دیگری برای ادغام مطرح نیست.

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید