به دلیل کمبود گازوئیل مازوت میسوزانیم

0
67

ما به دلیل کمبود گازوئیل؛ مازوت می‌سوزانیم و این موضوع باعث می‌شود وضعیت هوا به این شکل باشد، متاسفانه مسئولین مربوطه توجهی به استفاده از راه‌های جایگزین جهت پیشگیری ندارند و مدیریت آلودگی هوا در اولویت نیست.

متاسفانه این حجم از آلودگی مربوط به مازوت با 35 هزار سولفور بوده و کاملاً قابل پیش‌بینی است که هوا این وضعیت را داشته باشد.ما راهکارهایی به وزارت نفت ارائه دادیم و معاونت برنامه‌ریزی با آن موافقت کرد و تفاهمنامه‌هایی تنظیم شد که واحدهای خصوصی که محصول هوین را که تولید و به کشورهای مختلف صادر می‌کنند در نیروگاه‌ها به جای مازوت مصرف شود این برنامه برای وزارت نفت نفع داشت و آن اینکه مازوت مصرف نمی‌شد وضعیت هوا به این شکل نبود. دوم اینکه هزینه کمتر می‌شود چون مجبورند از پالایشگاه‌ها مسیر طولانی طی کرده و مازوت را به نیروگاه‌ها برسانند اما واحدهای مینی‌ریفاینری در سطح کشور پراکنده هستند و هزینه‌های حمل کمتر می‌شود و هم اینکه با صادرات مازوت می‌توانستند ارزآوری داشته باشند. هرچند انتفاع صادرات برای ما بیشتر از این بود که داخل کشور تهاتر و فروخته شود اما خودمان پیشقدم شدیم چون معتقدیم منافع کشور را تأمین خواهد کرد و حداقل اینکه هوا به این وضع نبود اما علیرغم موافقت معاونت برنامه‌ریزی شرکت پالایش و پخش بدون دلیل و صرفاً با برخورد سلیقه‌ای زیر بار نرفت.

علیرغم مطالبه مجلس و سایر نهادها هیچ آماری در زمینه واردات گازوئیل منتشر نشده فقط در قانون بودجه 1402، 900 میلیون یورو برای واردات کنار گذاشته شدد اما هیچ گزارشی در زمینه رقم واردات منتشر نشده است.

سؤال اینکه این حجم از مازوت با چه چیزی جایگزین می‌شود؟ ما تا چند ماه پیش گازوئیل را وارد می‌کردیم و اینکه بگوییم مازوت نمی‌سوزانیم تناقض بزرگ است، ما به خاطر کمبود گازوئیل را وارد می‌کنیم و ادعا می‌کنیم که نیروگاه‌ها مازوت نمی‌سوزانند.

در خصوص توسعه صنعت پالایشگاهی بارها در مجلس، در دولت و در وزارت نفت پیشنهاد داده‌ایم و تقاضا کرده‌ایم که به توسعه صنایع پایین دستی و پالایشگاه‌های کوچک مقیاس، ذیل خوراک نفت خام توجه بیشتر و دقیق‌تری داشته باشند، چون کشور ما در خوراک نفت خام از منابع خوب و سرشاری برخوردار است ولیکن هیچ برنامه توسعه‌ای برای پایین دستش نداریم و در این میان موانعی همچون بحث قاچاق سوخت و فرآورده، مانع توسعه اعلام شده که نادرست است.

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید