تأثیر اخبار مثبت دلیل رشد بورس بود

0
48

رشد اخیر در بازار بورس بیشتر به واسطه پیگری سازمان بورس است که شرکت‌های بزرگ و هلدینگ بازار را به همراه بانک‌ها دعوت به تجدید ارزیابی دارایی‌های خود کرده است.

هلدینگ هایی مثل فولاد مبارکه که اغلب سرمایه گذاری‌های برجسته‌ای دارند، از محل سرمایه گذاری بلند مدت و از محل زمین‌های که مالک آن هستند، امکان تجدید ارزیابی دارند. ضمن اینکه این تجدید ارزیابی بدون اینکه هزینه‌ای به این شرکت‌ها تحمیل کند، انجام می‌شود و به این دارایی‌ها، استهلاک ناپذیر می گویند. این آپشن منجر به اقبال سهامداران شده است. پتانسیل موجود در شرکت‌های بورسی محرک خوبی برای سهامداران است که مورد استقبال آنها قرار گرفت.

در روز یکشنبه با توجه به اینکه شرکت‌های فولاد مبارکه و مخابرات ایران بحث مربوط به تجدید ارزیابی خود را افشا کردند، بازار به استقبال این خبر رفت و سهام‌ها را با صف خرید مواجه کرد. فولاد مبارکه به عنوان دومین شرکت بزرگ بورس، کلیت بازار را مثبت کرد. مابقی شرکت‌ها هم به تدریج می‌توانند به استقبال موضوع تجدید ارزیابی بروند و شاهد تحرک در بورس و رشد شاخص باشیم.

اتفاق مذکور می‌تواند اثر محدودی بر رشد بازار بگذارد. قیمت‌ها به کف خود رسیده بود و ارزندگی سهام با توجه به قیمت‌هایی که در تابلو بود، مورد نظر افراد خاص و عام فعال در بازار سرمایه بود اما با توجه به اینکه پول در جریان بازار، پول محدودی بود و افراد ترجیح می‌دادند به صورت احتیاطی سهام بخرند، بنابراین ترکیب این 2 موضوع باعث رشد بازار شد.

بازار هر چقدر با اخبار دقیق‌تر و سریع‌تری روبرو شود و امکان عملیاتی شدن آن زودتر انجام شود؛ روند صعود بازار سریع‌تر انجام خواهد شد. با دیدگاهی که بازار به اخبار دارد و با توجه به اینکه سهامداران اصولاً در قیمت‌های پایین مبادرت به خرید می‌کنند و پولی هم از بیرون از بازار وارد نمی‌شود، احتمالاً این موج افزایشی در چند روزی بازار را با روند صعودی مواجه کند.

بورس از رکود خارج شده و میل به افزایش دارد و روند صعودی شاخص در محدوده 2 میلیون و 100 می‌توان این سطح را کف جدید معرفی کرد و این روند اگر ادامه دار باشد به کمک گزارش‌های 9 ماهه و 12 ماهه شاخص کل به سطح 2 میلیون و 500 هزار واحد می‌رسد.

 

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید