مدیریت شهرداری ها قدمی اشتباه درساخت مسکن

0
51

قیمت مسکن از سه جز اصلی تشکیل شده که مهم‌ترین بخش آن قیمت «زمین» است. بخش دوم به قیمت مصالح ساختمانی مربوط می‌شود و بخش سوم به سود سرمایه‌گذاری بازمی‌گردد.

«زمین» در کلان‌شهرها به خصوص در استان تهران سهم 70 درصدی در قیمت تمام شده مسکن دارد. که در البته ناگفته نماند برخی مناطق در استان تهران وجود دارد که سهم زمین حدود 90 درصد است. طبق محاسبات هزینه مصالح و غیره را در ساخت مسکن حدود 10 درصد است؛ در نتیجه زمین بازیگر نقش اصلی در قیمت تمام شده است.دولت باید به جای اینکه شهرها را به سمت ساخت افقی توسعه دهد بالعکس به سوی تراکم و ساخت آپارتمان‌های بلند مرتبه گام برداشته است. افزایش ساخت طبقات در اولین مرحله نقش تعیین کننده‌ای در قیمت زمین خواهد داشت به طور مثال زمینی که گنجایش ساخت یک مسکن دو واحدی را دارد، مجوز یک آپارتمان ده واحدی را صادر می‌کنند که منجر به افزایش قیمت «زمین» می‌شود.

نحوه مدیریت شهرداری‌های در حوزه ساخت مسکن مناسب نیست. شهرداری‌ها برای تأمین منبع درآمدی به هزینه ساختمانی وابسته شدند که آغاز به فروختن تراکم مازاد کردند که موجب افزایش سهم زمین در قیمت شده مسکن شده است.

دولت سیزدهم برای تحقق یافتن وعده انتخاباتی خود روش‌های مختلفی برای ساخت و ساز مسکن انتخاب کرده که عرضه زمین به خود مردم و ساخت انفرادی می‌تواند به ساخت مسکن در کشور به‌خصوص در کلان‌شهرها سرعت ببخشد اما باید در مقابل تسهیلات بانکی هم اعطا شود.

نسبت به دو سال اخیر در حوزه مسکن اتفاقات چشمگیری رخ داده اما تا تحقق به وعده ساخت 4 میلیون واحد مسکونی فاصله بسیاری وجود دارد. تا پایان سال 1404 دولت سیزدهم قطعاً بیش‌از 50 درصد واحدهای مسکونی نهضت ملی را تحویل متقاضیان خواهد داد.

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید