چرخش پول بین صنایع در این بازار اصلاحی مشهود است؛ به نحوی که شاخص کل تازه به عدد 25 روز پیش خود برگشته است؛ اما نمیتوان گفت که صنایع بورسی هم هیچ رشدی را تجربه نکردند.
بیشک صنعت خودرو را میتوان پربازدهترین صنعت بورسی کشور تا پایان سال دانست و علت آن نیز واضح است؛ چراکه اولاً از اردیبهشت ماه تا به امروز شاخص خودرویی ریزش 50 درصدی را تجربه کرد و سپس ساید شده است؛ ضمن اینکه محدودیتهای اعمالی برای خودروسازان در حال کاهش است و همین مساله میتواند گزارش عملکرد خودرو و خساپا را در 9 ماهه بهتر از 6 ماهه، و در 12 ماهه بهتر از 9 ماهه نماید.
همچنین انتظارات افزایش قیمتها بالا است؛ به عنوان مثال و فارغ از دلار و انس جهانی، حباب سکه در دو هفته پیش 5 میلیون بوده که در آخرین روز معاملات هفته به 6.5 میلیون رسیده است.
اینکه شایعات اخیر در این صنعت نتوانست در حد انتظار روی شاخص آن تأثیر بگذارد، قابل حدس بود؛ چراکه در 3 تا 4 سال اخیر شایعات پیرامون این صنعت به قدری زیاد و بی تأثیر بود که مادامی که جامه عمل بر تن نکند، مؤثر واقع نخواهد بود. شکست در واردات خودرو و عدم توانایی آن در کنترل قیمتهای تولید داخلی را میتوان در این دسته قرار داد؛ اما همانطور که اشاره شد انتظارات افزایش قیمت بالا و محدودیتها نیز در حال کاهش است.
همچنین در خصوص صنایع دلار محور باید گفت افزایش قیمت دلار و طلا دیگر محرک بورس نخواهد بود؛ چراکه سلب اعتماد از مردم، محدودیتهای تحمیلی به شرکتهای بورسی و دستکاری دولت در بورس از علتهایی است که مردم به سرمایهگذاری در بازارهای موازی مانند طلا و مسکن روی میآورند.
به نظر می رسد تا پایان سال دلار سقف قبلی خود را پس خواهد گرفت؛ اما همچنان صنعت پر اقبال، همان صنعت خودرویی است و حتی در مورد صنعت دارو که نیمه دوم سال جز صنایع پر اقبال بازار نیز هست، انتظار رشد شارپی ندارم و بازدهی نهایت 20 درصدی محتملتر خواهد بود.