برای رفع ناترازی بنزین در حال حاضر از محل ذخایر استراتژیک بنزین برداشت میشود ولی قاعدتاً این ذخایر نباید استفاده شود و باید در مواقع اضطراری از آنها استفاده کرد. ولی دولت تصمیم گیری کرده که برای رفع ناترازی از این ذخایر استراتژیک استفاده کند و پیش از این هم از این ذخایر برداشت نمیشده است.
ظرفیت پالایشی کشور در زمینه تولید بنزین و گازوئیل با مقدار مصرف یکی شده است. موضوع مهم یارانهٔ پنهانی است که به سوختهای مختلف اعطا میکنیم. بر اساس اعلام شرکت ملی پالایش و پخش سالانه 80 میلیارد دلار یارانه سوخت در کشور پرداخت میکنیم.
سالانه 10 تا 12 درصد مصرف سوخت مایع است؛ اگر بخواهیم این میزان را هم در مصرف سوخت کشور محاسبه کنیم متوجه میشویم که در سال 1402 به نسبت 1401 روند افزایش مصرف بنزین را داشتهایم که مهمترین عامل آن کیفیت پایین خودروهای داخلی است، خودروهای خارجی در هر 100 کیلومتر 3 لیتر مصرف و خودروهای ایرانی 10 تا 12 لیتر مصرف دارند.
به همین دلیل هم بر ظرفیت پالایشگاه تبریز تهران و بندر عباس افزوده شد. رشد مصرف بنزین ما امسال پیش بینی شده بود که 6 و نیم درصد باشد ولی بر اساس مطالعه مرکز پژوهشهای مجلس امسال 12 و نیم درصد رشد مصرف بنزین در سال جاری داشتهایم.
دلیل این افزایش ترافیکهای سنگین، جوابگو نبودن مترو و اتوبوسهای حمل و نقل عمومی است. در این ترافیکهای سنگینی که در سطح شهر به وجود میآید سوخت زیادی هدر میرود.
حدود 20 میلیون خودروی سواری و 4 تا 5 میلیون خودروی عمومی داریم که جمع آنها 25 میلیون میشود. ولی تعداد کارت سوخت در دست مردم 30 میلیون کارت سوخت است. دلیل این کارت سوختهای مازاد از چرخه خارج نکردن کارت سوختهای باطل شده است.
از ابتدای امسال بالاترین میزان مصرف بنزین 127 میلیون لیتر در روز بوده است. در این روزها که مصرف بالایی داشتهایم از ذخایر استراتژیک استفاده کردهایم تا محتاج به واردات نشویم.
در حال حاضر رشد مصرف بنزین در کشور ما وجود دارد و باید با آگاه سازی مردم به صرفه جویی 5 میلیون لیتری بنزین در روز برسیم. باید مصرف بنزین را در روز به میانگین 110 میلیون لیتر کاهش دهیم تا ناترازی از بین برود. مردم باید کمی کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنند.