• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
چهارشنبه, ۱۱ تیر ۱۴۰۴ - ۱۴:۰۶:۰۷
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

عوامل ناترازی بنزین در کشور

۳۰ دی ۱۴۰۲
در آخرین اخبار, اسلایدر چهار, انرژی, گفت و گو
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

محبوبه بیدکی روزنامه نگار: یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه عامل ناترازی مصرف زیاد مردم نیستند، افزود: خودروهایی که مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد، عامل ناترازی هستند، بنابراین با افزایش قیمت بنزین مشکلات برطرف نخواهد شد، بی تردید اگر قیمت بنزین افزایش یابد شاهد تورم فزاینده در کشور خواهیم بود و قشر پایین جامعه متحمل فشار مضاعفی خواهند شد

سیدجواد حسینیان کارشناس اقتصادی در مورد افزایش قیمت بنزین به «نقش اقتصاد» گفت: در خصوص این مبحث که دولت آیا تصمیم افزایش قیمت بنزین را دارد یا خیر، به نظر می‌رسد که دولت قیمت بنزین را افزایش نخواهد داد اما برخی از رسانه‌ها و جریانات، دولت را به این سمت و سو سوق می‌دهند که به بهانه ناترازی مصرف بنزین و عدم تعادل تولید با مصرف و همچنین به دلیل واردات بنزین به کشور دولت را به مجاب به افزایش قیمت بنزین می‌کنند که تصمیم بسیار خطرناکی است.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی مردم تحمل گرانی و فشار هزینه‌ها را ندارند، افزود: در واقع راهکار پیشگیری از ناترازی بنزین در افزایش قیمت آن نیست، زیرا در شرایط موجود کشور، مصرف بالای بنزین عامل انسانی ندارد و یا حداقل عامل انسانی جزو گزینه‌های آخر است و عامل اصلی نیست.

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: عواملی از جمله مصرف بالای بنزین در خودروهای داخلی منجر به ایجاد ناترازی در مصرف بنزین شده است چرا که خودروی داخل نسبت به میانگین جهانی سه برابر بیشتر بنزین مصرف می‌کند و عامل دیگر اینکه طی یک دهه گذشته برای تولید بنزین بیشتر، سرمایه‌گذاری صورت نگرفت.

حسینیان با بیان اینکه در یک دهه گذشته بصورت میانگین سالی 600 تت 800 هزار خودرو در داخل کشور اضافه شد اما تولید بنزین همانگونه نسبت به قبل ماند، یادآور شد: بی تردید سبد سوختی ما در کشور متنوع نیست سوخت مصرفی عمده ماشین آلات و خودروهای سواری ما بنزین است اما در دنیا اینگونه نیست، به عنوان مثال در ترکیه که جمعیتی برابر با کشور ما دارد و همچنین تعداد خودروها در این کشور برابر با خودروهای داخل کشور مااست، سوخت مصرفی کمتر از 15 درصد از خودروهای ترکیه بنزین است در واقع 85 درصد از خودروهای این کشور گازوئیل، گازسوز و یا خودروهای هیبریدی و الکتریکی هستند.

وی ضمن اشاره به عوامل ناترازی بنزین، اظهار داشت: در واقع از 22 میلیون خودروی سواری که در کشور داریم سوخت مصرفی حدود 15 میلیون از این خودروها بنزین است، عامل بعدی که باعث ناترازی یا مصرف بالای سوخت شده، از رده خارج بودن یک پنجم خودروهای کشور است، که باید اسقاط می‌شدند اما متاسفانه هنوز این اقدامات صورت نگرفته است، این مشکلات منجر به ناترازی بنزین در کشور شده است.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: بر اساس آمارهایی که معاون وزیر نفت نیز اعلام کرده‌اند، اگر فقط یک مورد یعنی موضوع مصرف خودرو از این مشکلات برطرف شود، مصرف بنزین در داخل کشور نصف خواهد شد و مصرف روزانه به 60 میلیون لیتر از 120 میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه عامل ناترازی مصرف زیاد مردم نیستند، افزود: خودروهایی که مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد، عامل ناترازی هستند، بنابراین با افزایش قیمت بنزین مشکلات برطرف نخواهد شد، بی تردید اگر قیمت بنزین افزایش یابد شاهد تورم فزاینده در کشور خواهیم بود و قشر پایین جامعه متحمل فشار مضاعفی خواهند شد.

حسینیان یاداور شد: در واقع این تفکر غلطی است که افراد ثروتمند با خودروی بیشتر مصرف بنزین بالایی دارند پس باید قیمت بنزین افزایش یابد، زیرا با افزایش قیمت بنزین قیمت کالاهای تولیدی و هزینه حمل و نقل نیز افزایش خواهد یافت و در نهایت قشر ضعیف و متوسط جامعه متحمل فشار زیادی خواهند شد. این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در حال حاضر بزرگترین مصرف کننده صنعتی و اقتصادی در حوزه حمل و نقل کشور دولت است و اگر قیمت بنزین را افزایش دهد، عایدی برای دولت نخواهد داشت، افرادی که اصرار بر اجرایی شدن این مسئله دارند بر این تصور هستند که دولت برای واردات نیاز به ارز دارد.

حسینیان تصریح کرد: در واقع اگر می‌خواهیم واردات بنزین به کشور نداشته باشیم باید میزان تولید بنزین به نسبت افزایش خودروی تولیدی در کشور باشد و در گام بعدی خودروهای کم مصرف و یا الکتریکی داشته باشیم و سوخت‌های مصرفی از جمله LPG و CNG را متنوع کنیم،

وی افزود: اگر در شرایط موجود تصمیم به واردات بنزین داریم نباید به این بهانه که 10 درصد بنزین وارد می‌کنیم، قیمت کل بنزین مصرفی کشور افزایش یابد بلکه دولت باید این بنزین وارداتی را با قیمتی که برایش تمام شده در شبکه، توزیع کند تا اگر فردی مایل بود از آن استفاده کند اما اگر به بهانه واردات بنزین، کل قیمت آن افزایش یابد مشخص می‌شود که بهانه تراشی برای اجرایی شدن افزایش قیمت است. حسینیان در پایان خاطر نشان کرد: بنده معتقدم دولت به دلیل افزایش تورم تمایلی به افزایش قیمت بنزین ندارد، اما فشارهای رسانه‌ای و جریانات مختلف به شدت به دنبال اجرایی شدن این مسئله هستند.

 

 

 

تگ ها: افزایش قیمت بنزینبنزینخودروقیمت بنزینناترازی بنزین
مطلب قبلی

تهران خلاف جهت الگوی مصرف آب پیش میرود

مطلب بعدی

احیای صنعت پرورش اسب با رویکرد ورزش و اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

احیای صنعت پرورش اسب با رویکرد ورزش و اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار روز

آسمان مرکز و نیمه غربی کشور به روی پروازهای عبوری بسته شد/ پروازهای فرودگاه امام(ره) و مهرآباد همچنان لغو است

۱۱ تیر ۱۴۰۴

بخشودگی جرایم تأخیر مشتریان بانک سپه از ابتدای جنگ تحمیلی 12 روزه تا پایان تیر‌ماه

۱۱ تیر ۱۴۰۴

شرکت‌های ایلان ماسک قربانی دعوا با ترامپ می‌شوند؟

۱۱ تیر ۱۴۰۴

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد بازگشت صنایع آسیب‌دیده به چرخه تولید با طرح حمایت از تولید

۱۱ تیر ۱۴۰۴

شکستن رکورد مصرف ۲۰۰ میلیون لیتر بنزین در روز در زمان جنگ

۱۱ تیر ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار اقتصادی

آسمان مرکز و نیمه غربی کشور به روی پروازهای عبوری بسته شد/ پروازهای فرودگاه امام(ره) و مهرآباد همچنان لغو است

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

براساس اعلام وزارت راه، آسمان مرکز و نیمه غربی کشور به روی پروازهای عبوری بین‌المللی بسته شد و لغو پروازهای...

خدمات حضوری بانک سپه از سر گرفته شد/ در تلاشیم طی 48 ساعت آینده ارائه خدمات غیر‌حضوری امکان‌پذیر شود

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

دکتر پرتوافکنان عضو هیات مدیره بانک سپه در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما از برقراری مجدد ارائه خدمات حضوری این بانک...

بخشودگی جرایم تأخیر مشتریان بانک سپه از ابتدای جنگ تحمیلی 12 روزه تا پایان تیر‌ماه

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

جرایم تأخیر مشتریان اعتباری بانک سپه از ابتدای جنگ تحمیلی 12 روزه تا پایان تیر‌ماه سال جاری در راستای پویش...

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد بازگشت صنایع آسیب‌دیده به چرخه تولید با طرح حمایت از تولید

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

وزیر صنعت، معدن و تجارت از تدوین و اجرای طرح جامع ''حمایت از تولید'' برای جبران خسارات صنایع آسیب‌دیده در...

شکستن رکورد مصرف ۲۰۰ میلیون لیتر بنزین در روز در زمان جنگ

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از تدابیر هوشمندانه و تلاش شبانه‌روزی ۱۶۰ هزار نیروهای عملیاتی در...

قبلی بعدی

گزارش ویژه

صادرات فرش ایران از 2 میلیارد دلار  به40 میلیون رسید ؛ افول صادرات فرش ایرانی

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

سمیه رسولی:  صادرات فرش دستباف ايراني که زماني ميليارد دلاري بود و بازارهاي جهاني را تسخير کرده بود، حالا به...

«نقش اقتصاد» به بررسی تاثیرات افزایش نرخ خوراک گاز بر صنعت پتروشیمی پرداخت تیغ دو لبه بر گلوی صنعت پتروشیمی

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی:  در حالي که صنعت پتروشيمي ايران به عنوان يکي از مهم‌ترين بخش‌هاي اقتصادي کشور با پتانسيل عظيم...

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، چالش‌ها و راهکارهای سقوط صادرات نفت ایران را بررسی کرد روزگاه تیره طلای سیاه ایران

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۰ خرداد ۱۴۰۴
0

هیوا زارعی: کاهش شديد صادرات نفت ايران به زير 1.5 ميليون بشکه در روز، زنگ خطر بزرگي براي اقتصاد کشور به...

کشمکش بین دولت و خودروسازان بر سر افزایش قیمت بالا گرفت زمزمه های گرانی خودرو در جاده مخصوص

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۹ خرداد ۱۴۰۴
0

بازار خودرو در رکود است و دو خودروساز درخواست افزايش قيمت داده‌اند؛ اما اين تصميم در شرايط فعلي با ابهامات...

«نقش اقتصاد» در گزارشی به عوامل ریزش اخیر بورس و چشم‌انداز آتی آن پرداخت بازار سرمایه در چاله تنش‌های سیاسی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۹ خرداد ۱۴۰۴
0

هیوا زارعی:  بورس تهران در روزهاي اخير شاهد ريزش‌هاي سنگين و فرسايشي بوده که اعتماد سرمايه‌گذاران را به شدت متزلزل...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

در گفتگو با نایب‌رئیس اتحادیه املاک معضلات یک پدیده نوظهور در بازار مسکن واکاوی شد اجاره پشت‌بام آخرین چاره خانه به دوشان

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۰ خرداد ۱۴۰۴
0

فروش و اجاره پشت‌بام معضلي است که مي‌تواند خسارات جدي براي افراد و جامعه به همراه داشته باشد. نايب‌رئيس اول...

یک کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با «نقش اقتصاد»: نظام ارباب و رعیتی بر بازار مسکن حاکم است

۱۸ خرداد ۱۴۰۴

در گفتگو با یک اقتصاددان تحولات آتی بازار مسکن واکاوی شد رکود نگران کننده در بازار مسکن

۱۷ خرداد ۱۴۰۴

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس بررسی شد: تبعات معاملات تهاتری بر اقتصاد کشور

۱۳ خرداد ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گزارشی به عوامل سقوط رشد نفت و پیامدهای آن بر اقتصاد ایران پرداخت حرکت اقتصاد ایران در مسیر ناهموار

۱۳ خرداد ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید