ثبات فعلی نرخ ارز ماندگار است

0
79

مجتبی خسروجری روزنامه نگار: نقش اقتصاد: در شرایطی که فضای اقتصادی التهاب را در بیشترین حالت ممکن تجربه می‌کند، که سیاست بانک مرکزی ثبات در بازار ارز را محقق کرده است تا کورسی امیدی برای بهبودی شرایط به وجود بیاید. سئوال این است، ثبات ارز چه الزام‌هایی دارد و چه راه کار‌هایی می‌تواند مانع از متغیر شدن دوباره نرخ ارز شود؟ به هرحال نکته ملموس چیزی جز این نیست که منظم بودن یا بی نظمی اقتصاد ربط مستقیمی به شرایطی دارد که متوجه ارز موجود در داخل می‌شود.

آلبرت بغزیان در گفتگو با «نقش اقتصاد» در این باره اظهار داشت: بازار ارز یا نرخ ارز که در واقع خروجی بازار است، با ثبات قیمت خودرو فرق می‌کند. یعنی قیمت خوردرو قیمت در بخش خرد است، اما نرخ ارز بحثی کلان به شمار می‌رود؛ بنابراین شما می‌توانید، قیمت را در یک بخش خرد رها کرده و با سیاست‌هایی نرخ را مدیریت کنید. هر چند همه می‌گویند، اگر بازار به حال خودش باشد، به تعادل می‌رسد. اما این تعادل لزوما تعادلی منصفانه نیست. یعنی اگر عرضه و تقاضای خوردو را رها کنیم و بگوییم، خودتان به توافق برسید نتیجه این می‌شود که در یک نرخی مثل نرخ‌هایی در زمان بورسی شدن بود، برقرار شده و هر روز هم تغییر می‌کند. یعنی قیمت تمام شده کالا با قیمت فروش آن فاصله می‌گیرد که با ورود شورای رقابت و دستورالعمل قیمت گذاری بساط این قضیه برچیده شده است تا مشخص شود، رها کردن بازار در شرایط خاص توجیه پذیر نیست و باید رصد و مدیریت شود.

رییس سابق هیات تجدید نظر شورای رقابت در ادامه گفت: نرخ ارز شاخصی کلان به حساب می‌آید و به همین دلیل در خیلی از محاسبات وارد می‌شود و حتی در خیلی از اتفاق‌هایی که ما فکر نمی‌کنیم، ربط پیدا می‌کند که مسکن یک نمونه اش است؛ بنابراین علت ثبات فعلی نررخ این است که تشخیص سیاست گذار در بانک مرکزی صلاح را در این دیده که نرخ ارز قابل پیش بینی شود تا بتواند در فروش کالا‌های اقتصادی با نرخ مشخصی انجام بدهند که این اتفاق اتفاق افتاده است. اما اینکه این با چه روشی انجام پذیر است، مسلما بانک مرزی رویه سابق را که به شرایط بازار نگاه انداخته می‌شد را ندارد و به همین دلیل دیگر با التهاب‌های سیاسی، اجتماعی و … قیمت دلار بالا پایین نمی‌شود و دیگر مثل گذشته نیست و که بالا و پایین شدن‌ها در نهایت به گران شدن دلار ختم شود. در واقع بانک مرکزی با دلارِ 42 هزارتومان نیاز بازار را شناسایی و البته رفع کرده است.او افزود: همانطور که مدیریت صحیح بانک مرکزی ثبات ایجاد کرده است، فقط رویه اشتباه احتمالی بانک مرزی است که می‌تواند دوباره نرخ دلار را متغیر کند. اما اگر تامین ارز مورد نیاز سخت افزار مرتب انجام شود و قضیه وصول مطالبه‌های خارجی هم نتیجه بدهد، دلیلی نمی‌بینیم که بخش 95 درصدی ارز دچار نوسان قیمت شود؛ بنابراین باید تاکید کرد که با اختیاراتی که بانک مرکزی دارد، می‌تواند با مدیریت صحیح برای افزایش قیمت دلار نیازی نداشته باشد. یعنی مثلا امروز دلار 50 هزارتومان است. چه اتفاقی موجب گرانی می‌شود؟ پاسخ این است، یا باید رویدای خارجی بیفتد یا در داخل کشور سیاست گذار ترجیح بدهد، دلار را به سمت دیگری ببرد تا کسری بودجه و ناترازی را بپوشانند که البته دیگر از این خبر‌ها نیست.بغزیان در پایان گفت: ثبات فعلی ارز ماندگار است، مگر اینکه بانک مرکزی تحت تاثیر «ذی نفع ها» تصمیم دیگری بگیرد.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید