انتظارات تورمی دلیل گرانی نرخ ارز

0
12

 

محبوبه بیدکی روزنامه نگار: رییس اداره کل هوش کسب و کار و توسعه محصول بانک توسعه تعاون تاکید کرد: بدیهی است که تقاضا برای دو دسته ارز از جمله ارز کاغذی جهت سرمایه‌گذاری توسط افرادی که مقداری نقدینگی دارند باهدف تبدیل این نقدینگی به ارز منجر به تقاضای بیشتر در بازار ارز می‌شود و دسته دیگر اینکه تقاضا از طرف تأمین کنندگان با هدف تأمین مواد اولیه توسط بنگاه‌های صنعتی و آن دسته از تولید کنندگانی که نیاز به منابع و مواد خارجی دارند بیشتر می‌شود.

دکتر حمید بختیاری رییس اداره کل هوش کسب و کار و توسعه محصول بانک توسعه تعاون در مورد افزایش نرخ ارز  به «نقش اقتصاد» گفت: هدف گذاری دولت این بود که تا پایان سال جاری ارز را وارد کانال 40 هزار تومان کند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که تأمین ارز حواله‌ها و سایر منابع رسمی نسبتاً خوب انجام می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: در واقع یکی از مهمترین دلایلی که مجدداً باعث نوسانات ارزی شده است، مسائل مرتبط با ناامنی‌های منطقه‌ای و انتظارات تورمی در سال 1403 می‌باشد چرا که در جامعه جامعه این انتظار حاکم شده است که در اوایل سال 1403 نه تنها تورم سنگینی خواهیم داشت بلکه شاهد افزایش نرخ ارز نیز می‌باشیم، از سویی دیگر التهابات موجود در منطقه و درگیری‌های حادث شده با کشورهای همسایه و تداوم حملات رژیم اشغالگر قدس به غزه منجر به تشدید انتظارات جنگی شده است و برخی از مردم بیمناک هستند که سال آینده کشور بیشتر درگیر این درگیری‌ها شود و نرخ ارز بالاتر هم برود.

رییس اداره کل هوش کسب و کار و توسعه محصول بانک در ادامه افزود: بدیهی است که تقاضا برای دو دسته ارز از جمله ارز کاغذی جهت سرمایه‌گذاری توسط افرادی که مقداری نقدینگی دارند باهدف تبدیل این نقدینگی به ارز می‌کنند منجر به تقاضای بیشتر در بازار ارز می‌شود و دسته دیگر اینکه تقاضا از طرف تأمین کنندگان با هدف تأمین مواد اولیه توسط بنگاه‌های صنعتی و آن دسته از تولید کنندگانی که نیاز به منابع و مواد خارجی دارند بیشتر می‌شود، به عنوان مثال ممکن است که بنگاه‌های صنعتی مواد اولیه را داشته باشند اما به دلیل اینکه تصور می‌کنند سال آینده افزایش نرخ قیمت ارز در کشورداریم تصمیم به تأمین بیشتر مواد اولیه می‌گیرند تا از آسیب تورم سال آتی مصون مانده و از آن بهره ببرند، به همین دلیل درخواست ارز برای تأمین مواد اولیه بیشتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت ارز نقدینگی بالا در کشور است که از سال‌های گذشته تا به امروز در اقتصاد تجمیع شده است، یادآور شد: با توجه به نقدینگی بالایی که در کشور وجود دارد و از سال‌های گذشته تا به امروز بیشتر از ظرفیت اقتصادی است، این نقدینگی تقاضای ارز را همراهی می‌کند. در نتیجه اگر هر فردی یک رقم حداقلی پول داشته باشد در بازار تقاضای ارز می‌کند. حتی اگر نیازی به ارز نداشته باشد.

بختیاری در ادامه ضمن اشاره به راهکارهایی که دولت باید در دستور کار خود قرار دهد، گفت: در واقع دولت و بانک مرکزی باید تأمین ارز وارد کنندگان رسمی و بازگشت ارز ناشی از صادرات را به صورت جدی مورد پیگیری و شناسایی قرار دهد، نکته اساسی دیگر، کنترل انتظارات آتی توسط دولت است.

وی ادامه داد: بدیهی است که در شرایط جنگی بحث شایعات بسیار رواج دارد بی تردید به دلیل شرایط تحریمی، اقتصاد شکننده کشور و تلاش دشمنان خارجی برای آسیب رساندن به اقتصاد ایران طبیعتاً گسترش شایعات در کشور بسیار زیاد است که دولت باید ایجاد اعتماد و کنترل انتظارات را در دستور کار خود قرار دهد، البته دولت بر این عقیده است که به دلیل شرایط تحریم و جنگ اقتصادی نمی‌تواند در خصوص شرایط ارزی شفاف سازی کند.

رییس اداره کل هوش کسب و کار و توسعه محصول بانک افزود: در واقع مقامات پولی کشور اشاره داشته‌اند که به لحاظ ارزی کشور شرایط خوبی دارد، با این وجود جامعه باید نمود آن را درک کند. از سوی دیگر باید به مسائل سیاسی، استراتژیک و منطقه‌ای نیز توجه ویژه‌ای داشت، دولت باید تلاش کند تا التهابات منطقه کاهش پیدا کرده و اقتصاد کشور مصون از این التهابات باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: نکته اساسی دیگر اینکه کنترل بودجه دولت گام اصلی دیگری است که باید در این خصوص اقدامات لازم انجام شود، دولت باید به نحوی بودجه را کنترل کند که ناچار به دستکاری قیمت‌های کلیدی نشود یکی از این قیمت‌های کلیدی کنترل نرخ ارز است، افزایش نرخ ارز توسط دولت منجر به بیدار شدن انتظارات تورمی خواهد شد و نتیجه آن را به صورت چندین برابر در بازار خواهیم دید.

رییس اداره کل هوش کسب و کار و توسعه محصول بانک تصریح کرد: بی تردید کنترل نقدینگی و بودجه همچنین ایجاد شفافیت و واقع گرایی در درآمدها و مصارف بودجه نقش بسزایی در کمک به دولت دارد چرا که اگر دولت نتواند به قول‌های خود برای تأمین مالی عمل کند به ناچار باید با تغییر قیمت‌های کلیدی آن را عملی کند.

بختیاری در پایان خاطر نشان کرد: بی تردید مدیریت منابع دولتی و منابع اقتصادی می‌تواند در کنترل تورم تأثیر بسزایی داشته باشد ما نمی‌توانیم بپذیریم که تورم داشته باشیم اما در نرخ ارز تغییری ایجاد نشود چرا که تورم منجر به بی‌ارزش شدن پول ملی خواهد شد و در مقایسه با تمام ارزهای خارجی که نوسانی زیادی ندارند باید بپذیریم با وجود تورم ارزش پول کشور کاهش خواهد یافت.

 

 

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید