لزوم ارزیابی میزان تحقق شعار سال

0
13

نماینده مردم در مجلس یازدهم در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد:

محبوبه بیدکی روزنامه نگار: نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه باید ارزیابی از تحقق شعار سال صورت گیرد و مسئولان میزان اجرایی شدن  شعار سال‌های گذشته را اعلام کنند، گفت: متاسفانه تاکنون آماری از تحقق شعار سال منتشر نشده تا مسئولان و وزارتخانه‌های مربوطه در خصوص ضعف عملکرد خود پاسخگو باشند و امور مورد نظر مقام معظم رهبری اجرایی شود.

ذبیح الله اعظمی ساردوئی ضمن تبریک سال جدید به مردم ایران نامگذاری سال 1403 با عنوان “جهش تولید و مشارکت مردم “را فرصتی در جهت حضور مردم در اقتصاد کشور دانست و «نقش اقتصاد» گفت: طی یک دهه اخیر مقام معظم رهبری برای هر سال شعاری را در نظر می‌گیرند که تولید و اقتصاد نقش موثری در این شعارها داشته است و مسئولان را به اجرایی شدن  این شعارها توصیه کرده‌اند.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه طی 45 سال گذشته هر اموری با مشارکت مردم به بهترین شکل ممکن صورت گرفته است، تاکید کرد: در واقع مشارکت مردم در هر اموری طی 45 سال گذشته با موفقیت همراه بوده است، به عنوان مثال در هشت سال دفاع مقدس این مردم بودند که کشور را در همه جهات اداره نموده و زمینه پیروزی رزمندگان را فراهم کردند؛ بی تردید مشارکت مردم در اقتصاد کشور باید در عمل صورت گیرد.

نماینده مردم در مجلس یازدهم ضمن اشاره به نامگذاری هوشمندانه شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب، افزود: بدیهی است که نامگذاری شعار امسال همچون سال‌های گذشته با تدبیر حکیمانه رهبر انقلاب صورت گرفته چرا که تاکنون هیچ موسسه، نهاد دولتی و خصوصی برای تحقق و اجرایی شدن شعارهای سال گزارشی از عملکرد خود ارائه نداده و صرفاً همه ساله شاهد شعار سال دربیلبوردهای بزرگ، بنرهای تبلیغاتی و یا در سربرگ ادارات هستیم اما در نهایت هیچگونه خروجی در جهت تحقق شعار سال نداریم.

وی به تحقق برنامه‌های مختلف توسعه اشاره کرد و یادآورشد: در واقع تاکنون 10 الی 15 درصد از برنامه توسعه که هر چهارسال یکبار برای کشور تدوین می‌شود، عملیاتی شده است در حالیکه حداقل باید بالای 50 درصد عملیاتی و اجرایی می‌شد تا شاهد شکوفایی اقتصاد کشور باشیم.

اعظمی با تاکید بر اینکه باید ارزیابی از تحقق شعار سال صورت گیرد و مسئولان میزان اجرایی شدن  شعار سال‌های گذشته را اعلام کنند، گفت: متاسفانه تاکنون  آماری از تحقق شعار سال منتشر نشده و مسئولان و وزارتخانه‌های مربوطه باید در خصوص ضعف عملکرد خود پاسخگو باشند تا امور مورد نظر مقام معظم رهبری اجرایی شود.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که در سال جهش تولید و مهار تورم دولت به رشد 5 درصدی اقتصاد اشاره داشته اما چرا این رشد 5 درصدی را در سفره‌های مردم مشاهده نکردیم؟ اظهار داشت،: در واقع این سؤال بنده و بسیاری از اقتصاددانان است که چرا با وجود اعلام چنین آماری از سوی دولت، رشد 5 درصدی اقتصادی را در سفره‌های مردم مشاهد نمی‌کنیم، واقعیت اینجاست نه تنها مردم با آمار و ارقام وضعیت معیشتی خود را می‌سنجند، بلکه پذیرش چنین آماری بدون بهبود وضعیت معیشتی آنان ممکن نخواهد بود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تنش زدایی گام بزرگی در جهت بهبود و توسعه روابط ایران با سایر کشورها است که منجر به توسعه تولیدات داخلی می‌شود، گفت: قطعاً در دیپلماسی سیاسی و
بین المللی هیچ دوستی و دشمنی دائمی وجود ندارد و ما باید با تکیه بر منافع کشور، مشارکت مردم را در اقتصاد گسترش دهیم تا در کنار حفظ منافع ملی و امنیت ملی بتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس در اصلاح قوانین جهت تحقق شعار سال نقشی اساسی خواهد داشت، گفت: بی تردید بسیاری از قوانین مصوب شده در مجلس برای مشارکت عموم مردم در اقتصاد است اما چرایی اجرایی نشدن یا درصد عملیاتی شدن آن باید توسط دولت مشخص شود.

اعظمی در پایان خاطر نشان کرد: مجلس باید بر اجرای قوانین نظارت داشته باشد تا شاهد اجرای آن توسط دولت باشیم، از سویی دیگر انتظار می‌رود دولت گزارشی از عملکرد خود در جهت تحقق شعار سال گذشته به مجلس ارائه دهد و در سال جاری هر چهار ماه یکبار در خصوص رشد تولید با مشارکت در اقتصاد توسط وزارتخانه‌های مربوطه گزارشاتی ارائه شود.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید