چشم انداز قیمت مسکن

0
26

مینا علیزاده روزنامه نگار: بازار مسکن یکی از بازارهای سرمایه‌ای است که ارتباط نزدیکی با قیمت دلار دارد. هرچند تأثیرپذیری مسکن از دلار با تأخیر بیشتری نسبت به باقی بازارها اتفاق می‌افتد، اما نمی‌توان وجود این ارتباط را انکار کرد. رشد قیمت دلار از ابتدای امسال، این سؤال را مطرح کرده است که سرنوشت بازار مسکن در ماه‌های پیش رو چه خواهد بود؟ بیت‌الله ستاریان، تحلیلگر بازار در پیش بینی قیمت مسکن معتقد است تحرک قیمتی این بازار از اواخر بهار آغاز می‌شود.

میانگین قیمت دلار در سال 1402 بالغ بر 50 هزار تومان بود. فنر قیمت دلار در بهمن‌ماه از دستان دولت آزاد شد و از آن مقطع تاکنون این ارز نوسانات بالایی پیدا کرده است. در این شرایط پیش بینی قیمت مسکن چه تصویری از بازار را ارائه می‌کند؟

قیمت دلار اکنون روی یکی از بالاترین سطوح تاریخی خود ایستاده است. با توجه به این امر باید منتظر بود اثر جهش قیمت دلار، روی دیگر بازارهای مالی و سرمایه‌ای نیز به نمایش درآید.

برخی بازارها مانند طلا و سکه پابه‌پای نوسانات دلار حرکت می‌کنند، اما در این بین بازارهای دیگری نیز وجود دارند که با سرعت کمتری مسیر همراهی با دلار را می‌پیمایند؛ مسکن یکی از همین بازارهاست.

ارتباط مستقیم قیمت دلار با بهای مسکن زیر 20 درصد است

بیت‌الله ستاریان، کارشناس ارشد حوزه مسکن، در مورد تأثیر قیمت دلار بر بازار مسکن به تجارت‌نیوز گفت: «ارتباط مستقیم قیمت دلار با بهای مسکن زیر 20 درصد است، اما ارتباطی غیرمستقیم نیز دارند که از مسیر کالاهایی است که تولید و عرضه می‌شود. همه اجزای اقتصاد به دلار بستگی دارد و با تأثیر از آن همه هزینه‌ها بالا می‌رود.»

افزایش قیمت مسکن، اجارهبها را بالا میبرد

ستاریان در مورد روند قیمت اجاره‌بها توضیح داد: «هنگامی که قیمت مسکن افزایش پیدا می‌کند تمام پارامترهای وابسته به آن از جمله اجاره‌بها نیز افزایش می‌یابد. تأثیر افزایش قیمت مسکن در درجه اول خود را در بازار اجاره نشان می‌دهد.»

افزایش قیمت مسکن از خرداد و تیر آغاز میشود

او همچنین درباره افق دید خود از پیش بینی قیمت مسکن توضیح داد: «تا خرداد به نظر نمی‌آید تغییر خاصی در تعداد معاملات اتفاق بیفتد، اما از آن مقطع به بعد احتمالاً شاهد تغییراتی باشیم.»این کارشناس ارشد بازار مسکن در مورد چشم‌انداز خود از قیمت مسکن نیز گفت: «به نظر می‌آید افزایش قیمت مسکن نیز از خرداد و تیر آغاز شود و تا میانه سال ادامه داشته باشد.»او دراین‌باره توضیح داد: «این تغییر و تحولات در خرداد و تیرماه به این دلیل است که فصل اجاره و جابه‌جایی‌ها در این بازه شروع می‌شود، ابلاغ بودجه و آغاز فعالیت اقتصادی مؤسسات نیز در این زمان است و عمدتاً اگر قرار باشد رونقی اتفاق بیفتد باید در همین ماه‌ها باشد.»

ستاریان گفت: «این وقایع باعث می‌شود بخش‌هایی که جاذب سرمایه هستند به صورت خودکار بتوانند سرمایه افراد را به سمت خود هدایت کنند.»با توجه به چشم‌انداز افزایشی قیمت مسکن در سال 1403، کارشناسان می‌گویند فرصت مناسبی برای خریداران مصرفی مسکن است تا واحد مورد نظر خود را خریداری کنند.

یک پیشبینی مهم از قیمت مسکن در سال 1403

همچنین رییس کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن درباره ورود چینی‌هابه بازار مسکن گفت: به نظر من تغییری در بازار مسکن حاصل نمی‌شود، چون تولید آن‌چنانی نخواهند داشت و در حدی است که الان انبوه‌سازان ما می‌سازند.

ایرج رهبر، رییس کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن درباره وضعیت بازار مسکن در سال 1403 گفت: بازار مسکن در حال حاضر در حالت رکود است و خیلی خرید و فروش و معامله انجام نمی‌شود.

وی افزود: البته ممکن است که امسال خرید و فروش تا حدی از رکود خارج شود که در این حالت، این احتمال وجود دارد که یک مقداری افزایش قیمت داشته باشیم.رییس کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به خبر ورود چینی‌ها به بازار مسکن از اردیبهشت‌ماه امسال و اثر آن روی قیمت مسکن نیز تصریح کرد: درباره چینی‌ها در حدود 2 سال هست که صحبت می‌کنند، ولی هنوز عملیاتی نشده است.رهبر متذکر شد: به نظر من تغییری در بازار مسکن حاصل نمی‌شود، چون تولید آن‌چنانی نخواهند داشت و در حدی است که الان انبوه‌سازان ما می‌سازند.وی تاکید کرد: به اعتقاد من این اتفاق در کاهش قیمت مسکن اثری ندارد، چون ما کمبود مسکن خیلی زیاد داریم و فاصله عرضه و تقاضا زیاد است.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید