تابوشکنی ایران با حمله مستقیم به تل‌آویو

0
18

رسول سلیمی روزنامه نگار: گروه سیاسی: شنبه شب در پاسخ به حمله اسرائیل به سفارت ایران در دمشق، ایران عملیات موشکی و پهپادی خود را با شلیک ده‌ها موشک و پهپاد به اسرائیل انجام داد. اطلاعیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از «شلیک و اصابت چندین فروند موشک و پهپاد به‌سوی اسرائیل» خبر دادند. روزنامه معاریو به نقل از منابع امریکایی تأیید کرد که برآوردها حاکی از شلیک 150 موشک و پهپاد به سمت اسرائیل است و مهم‌ترین هدفی که تاکنون اصابت موشک به آن تأیید شده به فرودگاه رامون در جنوب فلسطین اشغالی در نگو (نقب) که جایگزینی برای فرودگاه ایلات است، بوده است. سخنگوی ارتش اسرائیل هم اعلام کرد فرودگاه نظامی اسرائیل در حمله موشکی ایران مورد اصابت قرار گرفت.

در همین راستا و از همان دقایق اولیه عملیات نظامی ایران علیه اسرائیل، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «اقدام نظامی ایران بر اساس بند 51 منشور سازمان ملل متحد در خصوص دفاع مشروع در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک ما در دمشق بود. موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده تلقی کرد. بااین‌حال، اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل‌توجهی شدیدتر خواهد بود. این درگیری بین ایران و رژیم سرکش اسرائیل است که آمریکا باید از آن دور بماند.»

این اولین باری است که ایران از خاک خود علیه اسرائیل حمله می‌کند. ما در ادامه موج‌های حمله ایران به اسرائیل را بررسی می‌کنیم:

موج اول: حملات پهپادی

الجزیره اولین خبرگزاری بود که به نقل از منابع امریکایی خبر از حمله گسترده پهپادی ایران به اسرائیل داد. سپس بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در پیامی ویدئویی گفت که کشورش برای یک «حمله مستقیم» از طرف ایران آماده است. او خطاب به مردم اسرائیل گفت سیستم‌های پدافندی اسرائیل آماده شده و نیروهای مسلح آماده واکنش هستند.

انتشار خبر پرواز پهپادها از ایران که جزء اطلاعات نظامی به شمار می‌رود اولین‌بار از سوی امریکایی‌ها انجام شد و این افشای اخبار آغاز عملیات ایران در امتداد استراتژی رسانه‌ای غرب در اوکراین بود که امریکا پیش از هر حمله نظامی روسیه، دست به افشای اطلاعات سری می‌زد. در ادامه ارتش اسرائیل بود که در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که ایران «پهپادهایی از خاک خود به سمت خاک اسرائیل پرتاب کرد و این تهدید چندین ساعت طول می‌کشد تا به اسرائیل برسد.»

اکثر پهپادها در استان‌های نیسان، بصره، ناصریه، سلیمانیه و حتی استان الانبار در غربی‌ترین نقطه عراق و هم مرز با اردن دیده شدند؛ اما مسیر پهپادها با عبور از کشور عراق و سپس اردن وارد اسرائیل می‌شدند. کل زمانی که این پهپادها در آسمان عراق مشاهده شدند 50 دقیقه بوده و در این راستا عراق، اردن و لبنان تمامی پروازهای خود را تا فردا صبح کاملاً مسدود کرده است. ایالات متحده نیز بعد از اعلام اینکه حملات ایران به اسرائیل آغاز شده، افزود که رئیس‌جمهور جو بایدن با بازگشت به کاخ سفید در جریان پیوسته وضعیت قرار دارد.

این در حالی است که کاخ سفید پیام داده آمریکا در کنار مردم اسرائیل می‌ایستد و از مقاومت آن‌ها در برابر تهدیدات ایران حمایت می‌کند.

در مواجه با انتشار اخبار حمله ایران به اسرائیل، روزنامه «تایمز آف اسرائیل» به نقل از دو منبع امنیتی در اردن نوشتند که پدافند هوایی این کشور «هر پهپاد ایرانی که حریم هوایی» مان را نقض کند، سرنگون خواهد کرد. این رسانه به نقل از این دو منبع نوشت که «پدافند هوایی اردن آماده رهگیری و سرنگونی هر هواپیمای بدون سرنشین یا هواپیمای ایرانی است که حریم هوایی این کشور را نقض کند» در همین راستا انگلیس اعلام کرد به دفاع از امنیت اسرائیل و شرکای منطقه‌ای آن از جمله اردن و عراق ادامه خواهد داد. الحدث هم گزارش داد هواپیمای جنگنده انگلیس از قبرس برای مقابله با پهپادهای ایران به کمک اسرائیل شتافتند.

موج دوم: محور مقاومت

هم‌زمان با حمله پهپادی ایران، به گفته یک شرکت امنیتی دریایی، انصارالله یمن پرتاب هواپیماهای بدون سرنشین به سمت اسرائیل را آغاز کرد. حوثی‌ها در همبستگی خود با فلسطینی‌ها در غزه عملیات علیه اسرائیل و متحدانش را به‌ویژه با حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن شدت دادند. در همین راستا شب گذشته و هم‌زمان با عملیات ایران، ده‌ها راکت از سمت جنوب لبنان و از سوی حزب‌الله لبنان به الجلیل و بلندی‌های جولان شلیک شد. در همین حال، منبع امنیتی به «العربیه» گفتند گروه‌های عراقی نیز حمله‌ای پهپادی از مناطق عکاشات و الرطبه به‌سوی اسرائیل انجام دادند.

موج سوم: حملات موشکی

ساعت 1 و 12 دقیقه بامداد بود که یک منبع آگاه به ایرنا گفت فوج نخست موشک‌های بالستیک ایران به سمت اهدافی در عمق سرزمین‌های اشغالی شلیک شد. زمانبندی ساعت شلیک موشک‌ها نشان می‌داد ساعت 1: 20 که زمان ترور سردار سلیمانی است برای رسیدن موشک‌ها به اسرائیل برنامه ریزی شده است. موج بعدی موشک‌ها از تبریز، اصفهان، کرمانشاه، ایلام و شیراز به سوی اسرائیل پرتاب شد و به گفته مقامات امریکایی در مجموع 200 را شامل می‌شد.

موشک‌ها از آسمان کشورهای عراق و سوریه عبور کرد و تصاویری از شادی مردم این کشورها هنگام عبور موشک‌ها و پهپادها در فضای مجازی منتشر شد. از جمله موشک‌هایی که به طور مشخص خبر از شلیک آن دادند، موشک خیبر بود. خیبر یک موشک بالستیک میان‌برد از نسل چهارم خانواده موشک‌های خرمشهر ساخت وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران است. این موشک قابلیت تغییر و تصحیح مسیر در خارج از جو را دارد و به همین علت رهگیری آن توسط سامانه‌های دفاع ضد موشک بالستیک بسیار دشوار است. ایالات متحده و فرانسه در واکنش به آزمایش این موشک، آن را «یک تهدید جدی» و همچنین نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد دانستند.

واکنش‌ها به حملات ایران

اوایل بامداد دیروز، گزارش‌های مختلف حاکی از به صدا در آمدن آژیر خطر در بیت‌المقدس و فعال‌شدن گنبد آهنین در این شهر منتشر شده است. تصاویری که به‌صورت زنده از بیت‌المقدس منتشر شده که حاکی از وقوع چندین انفجار در آسمان این شهر در پی فعال‌شدن گنبد آهنین است. دو مقام آمریکایی تأیید کرده‌اند که ارتش این کشور توانسته است چند پهپاد ایران را که به‌سوی اسرائیل شلیک شده بود، سرنگون کند.

بر اساس گزارش‌ها ارتش اسرائیل به مردم این کشور هشدار داده است که ممکن است هنگام رصد و خنثی‌کردن حملات ایران، صدای انفجار و یا سقوط قطعات متلاشی شده پهپادهای ایران را بشنوند. هم‌زمان گزارش‌ها حاکی از به صدا در آمدن آژیر خطر در مناطق جنوبی و مرکزی اسرائیل است. خبرنگار خبرگزاری فرانسه در بیت‌المقدس نیز اطلاع داد صدای انفجار و آژیر در این شهر شنیده شده است. شبکه خبرگزارش داده مهم‌ترین پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی در نقب هدف موشک‌های ایران قرار گرفت. این پایگاه، همان نقطه‌ای بوده که از آن هواپیماهای اسرائیلی برای هدف قراردادن سفارت ایران در دمشق استفاده کرده بودند.

سپاه پاسداران به آمریکا «نسبت به هرگونه پشتیبانی و مشارکت در ضربه به منافع ایران» هشدار داد که به تهدید ایران و نیز اسرائیل «علیه منافع ایران از مبدأ هر کشوری، پاسخ متقابل و متناسب به منشأ تهدید» را خواهد داد. شبکهٔ خبر هم در زیرنویس خودنوشت «بر اساس گزارش‌های دریافتی تا این لحظه نیمی از موشک‌های پرتاب‌های به سمت سرزمین‌های اشغالی با موفقیت به هدف خورده است.» ویدئوهای متعددی هم از فلسطینی‌ها منتشر شد که هنگام اصابت موشک‌های ایران با اهداف اسرائیل، می‌گویند دیدن چنین لحظاتی «محال است و باورکردنی نیست». برخی دیگر با عبارت «شکرا ایران» خوشحالی خود را فریاد می‌زدند.

سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» از نظر ما پایان یافته؛ قصدی بر ادامه آن نداریم

دراین باره سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح طی سخنانی درباره عملیات تنبیهی «وعده صادق» در پاسخ به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق که شب گذشته صورت گرفت، تصریح کرد: تعداد قابل توجهی پهپاد و موشک‌های کروز و بالستیک در این عملیات مورد استفاده قرار گرفت و با استفاده تاکتیک‌های خوب اندیشیده شد و طراحی مناسب صورت گرفت که نه گنبد آهنین و نه سپر دفاع موشکی رژیم صهیونیستی نتوانست مقابلهٔ قابل توجهی با این عملیات داشته باشد و عملیات به اهدافش نائل شد.

به نوشته تسنیم، وی افزود: آمریکا که اعلام می‌کرد از عملیات رژیم صهیونیستی در دمشق اطلاع نداشته اما در واقع آن عملیات با چراغ سبز او انجام شده بود و اعلام می‌کند دنبال توسعهٔ تنش در منطقه نیست اما اطلاعات ما حاکیست که با تمام توان در فضای عراق و اردن تلاش کرد این عملیات خنثی شود و نتوانست و عملیات به اهداف رسید.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح عنوان کرد: ما این عملیات را منتج به نتیجه می‌بینیم و از نظر ما پایان یافته و قصدی بر ادامهٔ آن نیست و اگر رژیم صهیونیستی اقدامی علیه ما چه در خاک ما و چه در مراکز متعلق به ما در سوریه کشور دیگری انجام دهد، عملیات بعدی ما بزرگ‌تر خواهد بود.

بیانیه وزارت خارجه: در صورت لزوم در اتخاذ اقدامات دفاعی بیشتر تردید به خود راه نمی‌دهیم

در بیانیه رسمی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص پاسخ به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق هم تاکید شد: «نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اِعمال حق ذاتی دفاع مشروع مصرح در ماده 51 منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم صهیونیستی و به شهادت رساندن مستشاران رسمی نظامی ایران که به دعوت دولت سوریه در این کشور مشغول فعالیت بودند و به ویژه حمله نظامی مورخ 13 فروردین ماه 1403 به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق، در تاریخ 26 فروردین 1403 مجموعه‌ای از حملات نظامی علیه پایگاه‌های نظامی این رژیم را به انجام رساندند.

توسّل جمهوری اسلامی ایران به اقدامات دفاعی در اِعمال حق دفاع مشروع، نشان دهنده رویکرد مسئولانه ایران نسبت به صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی در زمانی است که اقدامات غیرقانونی و نسل‌کُشی توسط رژیم آپارتاید اشغالگر صهیونیستی علیه ملت فلسطین و تجاوزات نظامی مکرر این رژیم علیه دولت‌های همسایه و آتش افروزی در منطقه و فراتر از آن ادامه دارد.

جمهوری اسلامی ایران در صورت لزوم در اتخاذ اقدامات دفاعی بیشتر در جهت صیانت از منافع مشروع خود در برابر هرگونه اقدامات متجاوزانه نظامی و استفاده غیرقانونی از زور، تردیدی به خود راه نخواهد داد.»

اسرائیل مجدداً دست به هرگونه اقدام نظامی بزند، پاسخ ایران قوی‌تر و قاطع‌تر خواهد بود

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز در نامه‌ای به شورای امنیت تصریح کرد: اگر رژیم اسرائیل مجدداً دست به هرگونه اقدام نظامی بزند، پاسخ ایران مطمئناً قوی‌تر و قاطع‌تر خواهد بود.

نماینده ایران با اعلام اینکه این اقدام در اجرای حق ذاتی جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از خود که ذیل ماده 51 منشور سازمان ملل متحد به صراحت آمده، و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی این رژیم در اول آوریل 2024، که در تناقض کامل با ماده 2 بند 4 منشور بود، اتخاذ شده است، یادآور شده است: متأسفانه، شورای امنیت سازمان ملل متحد در انجام وظایف خود در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی کوتاهی کرده و به رژیم اسرائیل اجازه داده تا خطوط قرمز و اصول اساسی حقوق بین‌الملل را زیر پا بگذارد. در این نامه آمده است: چنین تخلفاتی موجب تشدید تنش‌ها در منطقه شده و صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را به خطر انداخته است.

نماینده ایران در سازمان ملل در این نامه می‌افراید: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از اعضای مسئول سازمان ملل متحد، به اهداف و اصول مندرج ذیل منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل متعهد بوده، و بر موضع ثابت خود مبنی بر اینکه به دنبال تشدید تنش یا درگیری در منطقه نیست را تاکید می‌کند.

در این نامه آمده است: جمهوری اسلامی ایران ضمن هشدار نسبت به هرگونه تحریک نظامی بیشتر توسط رژیم اسرائیل، بر تعهد تزلزل‌ناپذیر خود برای دفاع و پاسخ شدید و مطابق قوانین بین‌الملل در برابر هرگونه تهدید یا تجاوز علیه مردم، امنیت ملی، منافع ملی، حاکمیت و تمامیت ارضی خود تاکید می‌کند.

فرمانده کل سپاه: عملیات ما محدود بود اما…

در همین حال سرلشکر سلامی درباره عملیات وعده صادق گفت: گزارش دقیق، مستند و میدانی از اصابت‌ها تا این لحظه نشان‌دهنده این است که این عملیات با موفقیتی بیش از حد انتظار اتفاق افتاده است.

فرمانده کل سپاه پاسدارانبا اشاره به تنبیه رژیم صهیونیستی توسط جمهوری اسلامی ایران که در عملیات وعده صادق با رمز «یا رسول‌الله» صورت گرفت، گفت: تصمیم گرفتیم که یک معادله جدید بسازیم و آن این است که من بعد رژیم صهیونیستی در هر نقطه‌ای به منافع، دارایی‌ها، شخصیت‌ها و به شهروندان ما حمله کند، ما از مبدأ جمهوری اسلامی ایران او را مورد تهاجم متقابل قرار خواهیم داد.

بنا به روایت فارس، وی افزود: عملیات «وعده صادق» نمونه برجسته و کاملاً واضحی از این معادله جدید است.

واکنش ابراهیم رئیسی به حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل

رئیس دولت سیزدهم هم در پیامی گفت: اقدام حکیمانه و مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران در دفاع از تمامیت، حاکمیت و منافع ملی جمهوری اسلامی، گامی در جهت تنبیه متجاوز و ایجاد ثبات در منطقه بوده است.

سید ابراهیم رئیسی با بیان این مطلب که هر گونه ماجراجویی جدید رژیم صهیونیستی با پاسخ سنگین‌تر و پشیمان‌کننده مواجه خواهد شد، ادامه داد: به حامیان رژیم اشغالگر توصیه می‌کنیم که قدردان این اقدام مسئولانه و متناسب جمهوری اسلامی ایران باشند و از حمایت کورکورانه از رژیم متجاوز صهیونیستی، که یکی از علل اصلی جری شدن آن رژیم در تشدید قانون‌شکنی و به سخره گرفتن حقوق و موازین بین‌المللی بوده است، دست بردارند.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید