بازار سرمایه درگیر مقوله مالی رفتاری

0
56

امیرعلی امیرباقری کارشناس بازار سرمایه: در حال حاضر بازار سرمایه بیشتر از اینکه تحت تأثیر مقوله مالی عقلایی باشد، تحت تأثیر مقوله مالی رفتاری قرار گرفته است. چرا که بعد از سقوط نیمه دوم سال 99 و پس از آن حرکت سایدی که در کلیت بازار مشاهده شد، در عین جهش بازارهای موازی، تا حد زیادی سرمایه را از بورس فراری است.

بخشی از سرمایه نیز طی این مدت در صندوق‌های با درآمد ثابت پارک شد. به‌عنوان مثال، در کنار چالش سقف مالیات، باید مسائل دیگر نیز در نگرش تحلیلی به بازار سرمایه قرار گیرد. چالش‌های دیگری از قبیل خروج خودرو از بورس کالا، افزایش نرخ خوراک، تعرفه‌ها و قوانین لحظه‌ای و خلق‌الساعه به بازار سهام فشار وارد می‌کند. این فشار به شکل مستقیم از طریق تأثیر بر صورت‌های مالی شرکت‌ها به جیب سهامداران وارد می‌شود.

در میان‌مدت و بلندمدت انتظار می‌رود که ریسک‌ها در قیمت‌ها پیشخور شده باشد. ریسک‌های کلان‌تر مانند ریسک‌های سیاسی با اقداماتی که اتفاق افتاد عمدتاً متوازن شده است. به همین واسطه در بازه میان‌مدت و بلندمدت، غیر از نرخ بهره بین بانکی و قوانین و دستورالعمل‌های خلق‌الساعه، عمدتاً ریسکی برای بازار سرمایه وجود ندارد.

از طرف دیگر ارزش دلاری بازار و P/E آن در حال حاضر روی سطح معقول و ارزنده‌ای قرار دارد. بنابراین انتظار می‌رود در میان‌مدت و بلندمدت حرکت صعودی در بسیاری از نمادها دیده شود.

به طور کلی چشم‌انداز یکی دوماهه در بازار سرمایه، بُعد کوتاه‌مدت بازار محسوب می‌شود. طبیعتاً نباید انتظار داشت با فشار ناشی از خروج سرمایه پس از ابلاغ تصمیمات لحظه‌ای مثل سقف مالیاتی، تعرفه‌ها و دستورالعمل‌های مختلف به بازار وارد شده است، بلافاصله جریان نقدینگی معکوس شود و به بدنه بازار سرمایه بازگردد.

یکی از نگرانی‌های فعالان بازار سرمایه، شفافیت بیش از حد این بازار نسبت به بازارهای پنج‌گانه است. سیاست‌گذار، در شرایط حاضر، باید این مساله را مد نظر قرار دهد. هنگامی که سرمایه‌گذار در بازار ثانویه سرمایه‌گذاری کرده و سرمایه او قفل شده، اما در عوض کسب سود، متحمل ضرر است، سیاست‌گذار نباید انتظار داشته باشد همچنان بازار اولیه شادابی را در راستای تأمین مالی در اختیار داشته باشد.

بازار اولیه شاداب و بازار ثانویه پویا، لازم و ملزوم یکدیگرند. ضمن اینکه دیدگاه سیاست‌گذار در حال حاضر، عمدتاً این است که تأمین مالی از طریق فروش اوراق صورت گیرد. همان‌گونه که می‌دانید، در صورتی که بازار ثانویه، بازاری شاداب، پویا و فعال باشد، تا حدودی می‌تواند این امر را تحت تأثیر خود قرار دهد.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید