نفت و التهابات خاورمیانه

0
82

سعید شمس روزنامه نگار: خاورمیانه به عنوان منبع اصلی نفت به طور دائم آبستن جنگ و تحرک نظامی است و به همین دلیل اینکه آتش جنگ روشن یا خاموش باشد، اثر مستقیمی روی قیمت نفت خام می‌گذارد. پس در شرایطی که منطقه دوباره با حمله اسراییل به رفح دوباره ملتهب شده است، باید دید بازار نفت چه واکنشی نشان خواهد داد.

محمود خاقانی، کارشناس انرژی در گفت وگو «نقش اقتصاد» در این باره اظهار داشت: با وجود حمله اسراییل به رفح بهای نفت سیر صعودی چندانی نداشته است که باید گفت، اتفاقی غیرمنتظره است. به طوریکه قیمت نفت خام غرب تگزاس حدود 31 سنت بالا رفته و به رقم 79/78 دلار برای هر بشکه رسیده است. همچنین نفت خام برنت دریای شمال 21 سنت افرایش داشته و 54/83 شده است تا مشخص شود، آمریکا، اروپا و به ویژه چین در بازار نفت باهم هماهنگ هستند که قیمت نفت خام به صورت ناگهانی و حالت شوک گران نشود که در همین راستا الان هم رییس جمهوری خلق چین مشغول دیدار رسمی با اروپا است و در فرانسه با امانوئل مکرون مذاکره‌هایی داشته است.

مدیر کل پیشین وزارت نفت در ادامه گفت: در راستای گران نشدن قیمت نفت، آمریکا مقداری از ذخائر استراتژیک را به بازار داخلی کشورش تزریق کرده است. نفت خام روسیه هم الان در بازار به قدر کافی وجود دارد. همچنین نفت خام ایران هم توسط دورزنندگان تحریم در بازار عرضه می‌شود، با این توضیح که مقدار زیادی از نفت ایران به چینی‌ها فروخته می‌شود. یعنی وقتی که چین با یک شرکت ساختی که 2 سال پیش تأسیس شده است، با شهرداری تهران قراردادی 3 میلیارد یورویی می‌بینند تا به ایران اتوبوس بفروشد، آنهم در حالیکه معلوم نیست، اتوبوس‌ها را در طول چه مدت زمانی تحویل می‌دهد و آیا خدمات بعد از فروش هم در قرارداد آمده است یا نه و … تا شائبه‌هایی جدی در خصوص قرارداد شهرداری با چین مطرح شود.

او افزود: در سال‌های پیش ایران اتوبوس‌هایی را به اسم ایکاروس را از مجارستان وارد کردند، اما در زمان تحویل مشخص شد که آیینه‌های ماشین باز شد و صندلی هم به قدر کافی نداشتند. به همین دلیل آقای زاکانی باید به مردم پاسخ بدهد که اتوبوس‌های خریداری شده چه مدلی هستند و کجا تولید شده‌اند. اما در کمال تعجب شهردار تهران از پاسخگویی امتناع کرده و اینطور می‌گوید که قرارداد سری است!

تحلیلگر انرژی تصریح کرد: از سوی دیگر قرارگاه خاتم الانبیا هم با شرکتی قرارداد بسته است که شرکت تجارت نفت خام است، نه شرکتی که در حوزه ساختمان فعالیت داشته باشد. این شرکت قرار است، طی قرارداد 3 میلیارد یورویی فاز 2 فرودگاه امام خمینی را بسازد. با این توضیح که به جای پول از ایران نفت تحویل بگیرند که طبیعی است، این ایران است که متضرر می‌شود. به هرحال وقتی طرف فروشنده برای فروش اتوبوس و یا راه اندازی فرودگاه رقیبی ندارد و برای خریدار هم که ایران است، این امکان را ندارد که بهترین کالا را در بازار جهانی بخرد و در واقع بالاجبار طلای سیاه را می‌دهیم و جنس بنجل تحویل می‌گیریم.

کارشناس اقتصادی تاکید کرد: همچنین اوپک پلاس با همکاری روسیه بازار را مدیریت می‌کنند و عرضه نفت را محدود کرده‌اند تا بتوان اینطور گفت، در برگیرنده این واقعیت است که پالایشگاه‌های اروپایی همزمان تأمین و نگهداری می‌کنند، فلذا خرید نفت خام را متوقف کرده‌اند. فراموش نکنیم، در مقطع فعلی چین نگران رکود اقتصادی است. به همین دلیلشی جین پینگ سفری سیاسی_تجاری به اتحادیه اروپا داشته است تا با غربی‌ها وارد تعامل بازرگانی شود. با این توضیح که چینی‌ها این روزها نفت خام کمتری را خریداری می‌کنند که این هم بازار را تحت کنترل نگه می‌دارد.

وی توضیح داد: همچنین در آمریکا می‌بینیم که حدود 15 ملیون و 800 هزار بشکه در روز ظرفیت تولید نفت دارند و میزان ذخیره‌شان هم آنقدرها توسعه پیدا نکرده است و با کاهش 460 میلیون بشکه روبرو شده‌اند. همچنین شرکت‌های آمریکایی در ونزوئلا نفت تولید می‌کنند و به بازار آمریکا صادر می‌کنند.

خاقانی در پایان گفت: در حال حاضر بازار نفت منتظر تعیین تکلیف عملیات رفح است. اما آنچه مسلم است، آمریکا به اسراییل برای این عملیات چراغ سبز نشان داده است و اروپا هم با اسراییل در این حمله همراه است که این حمایت‌ها، می‌تواند بازار نفت را تحت تأثیر قرار بدهد.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید