همصدایی یا تقابل با چین و روسیه

0
69

سعید شمس روزنامه نگار: زمزمه بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید نه تنها برای آمریکایی‌ها، بلکه برای نظام بین الملل و البته برای ایران از اهمیت زیادی برخوردار است. به هر حال این ترامپ بود که با امضای برگه‌ای مهم باعث شد تا 18 اردیبهشت 1397 آمریکا رسماً از برجام خارج شود تا امید ایران برای رفع تحریم‌ها و در نتیجه کاهش مشکلات به کل ناامید شود.

ایران این روزها همچنان تحت تحریم است و اگر قرار باشد، دوباره ترامپ در آمریکا تصمیم گیر اول باشد، باید منتظر تهدید و تحدیدهای بیشتری باشیم که می‌تواند گذر از برهه بحرانی را دشواتر هر دشواری کند.

حسن مرادی در گفتگو با «نقش اقتصاد» در این باره اظهار داشت: دونالد ترامپ شخصیتی ندارد که بتوان تصمیم‌هایش را پیش بینی کرد  او برای اینکه به هدفش برسد، از هیچ کار جنجالی اِبا ندارد. به همین دلیل اینکه در قبال اقتصاد ایران و دنیا و به خصوص در انرژی در صورت قدرت گیری دوباره چه رویکردی خواهد داشت، معلوم نیست.

کارشناس حوزه نفت در ادامه گفت: با این حال ترامپ ضدیتی آشکار و غیرقابل انکار با ایران دارد تا به این تحلیل برسیم که اقتصاد ایران و به ویژه بازار نفت ایران با تهدید و تهدیدهای بیشتری مواجه خواهد شد. باید دید، اگر ترامپ به کاخ سفید برگردد، با روسیه که یکی از پایگاه‌های مهم تولید و صادرات انرژی در جهان است بنای مدارا خواهد داشت یا ترجیحش رویارویی با کرملین خواهد بود. همچنین باید منتظر بمانیم تا ببینیم، آمریکای ترامپ با چین چه رویکردی را مورد توجه قرار خواهد داد. با این توضیح که همصدایی یا تقابل چین و روسیه با آمریکا تأثیر مستقیمی بر روی اقتصاد و به ویژه نفت ایران می‌تواند بگذارد.

او افزود: بحث دیگر هم به نوع تعامل او با کشورهایی است که نفت بازار جهانی را تأمین کند. یعنی ترامپ اگر تصمیم به تحریم بگیرد و بالانس بازار انرژی جهانی را به هم بزند، ایران به دلیل محدود بودن مشتریان نفتی‌اش، حتماً از این شرایط متضرر خواهد شد. بحث کلی این است که بازار نفت ایران وابستگی 100 درصدی به سیاست خارجی دارد و از آنجایی که نظام سیاسی ایران نگاهی منفی به رابطه با غرب و آمریکا دارد، به طور دائمی تحریم را متحمل می‌شویم و دستمان از بازارهای جهانی کوتاه می‌شود.

کارشناس اقتصادی تاکید می‌کند: همچنین این را باید در نظر بگیریم که حوزه نفت در ایران حوزه‌ای دولتی است و به همین دلیل شرکت‌های قدر نمی‌توانند بیایند تولید و پالایش کنند تا نفت ایران از فرصت بهره برداری از بخش خصوصی محروم شود. با این توضیح که کنش اقتصادی و تجاری در دنیا وابستگی بالایی به فعالیت بخش خصوصی دارد و به همین دلیل توانسته‌اند، رشد و توسعه را تجربه کنند.

وی ادامه می‌دهد: متاسفانه سیاست انرژی در ایران متأثر از مذاکراتی است که در حوزه سیاسی صورت می‌گیرد. اما دولت سیزدهم دنبال راه‌های فرار است تا با وجود تحریم‌های دشوار، بتواند سهمی قابل توجه در بازارهای جهانی داشته باشد، اما به دلیل سوءتدبیر و … به دستاوردهای لازم نمی‌رسد.

این چهره تصریح کرد: مشکلات ایران و محدودیت‌هایی که در حوزه انرژی داریم، در حالی است که ایران می‌تواند یکی از مهمترین حاضران بازار نفت باشد. اساساً انرژی در دنیای امروز مهمترین عامل برای جهش اقتصادی است. اما متاسفانه تحریم، سوءمدیریت و … مانع از این می‌شود که یکی از نفت خیزترین کشورهای خاورمیانه در اقتصاد دور باطل بزند.

مرادی در پایان گفت: تا زمانی که در سیاست خارجی تجدیدنظری اساسی نداشته باشیم، نمی‌توانیم از موهبت بزرگی مثل نفت استفاده کنیم.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید