نوسانات نرخ ارز ترمز تولید

0
51

مرجان شرف روزنامه نگار: گروه اقتصادی: تولیدکنندگان با چالش‌های بیشماری از قبیل قطعی برق، عدم تأمین مواد اولیه و … درگیر هستند برای اطلاع بیشتر از دغدغه‌ها و راهکارهایی که در پیش گرفته‌اند با سیدمهدی سالکی، مدیرعامل استیل سازه شرق، گفتگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

در مورد عملکرد شرکت خود بفرمایید؟

از سال 1373 در گروه صنعتی شرق در رابطه با ساخت ماشین آلات فراورده‌های گوشتی و با تخصص سوسیس و کالباس مشغول فعالیت هستیم.

در زمینه تأمین مواد اولیه با چه چالشهایی درگیر هستید؟

عمده مصرف ما استنلس استیل بوده از انواع ورق‌ها گرفته تا لوله و پروفیل‌ها یا الکتروموتورها که البته خارجی هستند و در تهیه و تعیین قیمت تمام شده آن‌ها با مشکلات زیادی مواجه هستیم.چرا که قیمت‌ها دچار تغییر می‌شوند، بعضاً مواد اولیه در بازار نیز موجود نیست و این موضوع یکی از دلایلی است که در بازار و نمایشگاه‌های خارجی نمی‌توانیم شرکت کنیم.گرچه مشتری داخلی را می‌شود توجیه کرد که جنس پیدا نمی‌شود و خودش نیز می‌تواند استعلام بگیرد اما در مورد مشتری خارجی نمی‌توان این کار را کرد.

نوسانات ارز یا مالیات چه تاثیری بر کار شما گذاشته است؟

برای همه تولیدکننده‌ها ترمز به حساب می‌آید با هر جابه‌جایی پول یا فروش جنس، مالیات به آن تعلق می‌گیرد. همچنین اخذ کردن یا نکردن فاکتور رسمی توسط مشتری‌ها؛ هر کدام مشکلات خود را دارد.

مهم‌ترین مشکلی که تولیدکنندگان دارند جابه‌جایی مبالغ است؛ به عنوان نمونه قیمت یک پارتی استیل 2 میلیارد تومان می‌شود اما در روز بیشتر از 200 میلیون تومان نمی‌توانم انتقال دهم و این امر بسیار برای ما مشکل‌زا بوده است.مالیات بر ارزش افزوده را باید مشتری پرداخت کند، مالیات مشاغل هم باید خودمان بپردازیم و این‌ها باعث شده کار با مشتری مشکل شود.

برخی از مشتری‌ها فاکتور رسمی می‌خواهند، برخی نمی‌خواهند؛ از طرفی شرکت‌هایی جدید تأسیس شده‌اند که فاکتور رسمی داده و در ازای آن مبلغی را مطالبه می‌کنند. حال این مشکل به وجود می‌آید که چطور به این شرکت‌ها اعتماد کنیم زیرا پول مشتری نیز به حساب آن شرکت واریز می‌شود.

تا سه یا چهار سال پیش، بسیار راحت‌تر کار مالیات را هم به طور منظم پرداخت می‌کردیم و هم ما و هم مشتریان راضی بودیم.

باید چه کرد؟

با این شرایط مشکل تولید بسیار زیاد شده است، برخلاف شعارهایی که داده می‌شود اما به صورت مرتب ترمز و دست اندازهای بیشتر برای تولیدکننده بخصوص از طرف دولت ایجاد می‌شود. راه برای تولیدکننده هموار نیست. تمام صحبت ما این است که اگر کمکی به تولیدکننده نمی‌کنند، لااقل دست انداز برای ما به وجود نیاورند.

 راهکار شما برای خروج از نوسانات قیمتها چه بوده است؟

نرم‌افزاری طراحی کرده‌ایم که قیمت را در زمان عقد قرارداد در لحظه اعلام می‌کند بدین صورت که نرخ مواد اولیه را وارد کرده و قیمت تمام شده را اخذ می‌کنیم و بر اساس آن سفارش را گرفته و با 60 درصد پیش پرداخت، دیگر قیمت را تغییر نمی‌دهیم.روال کار بدین صورت است که تنخواهی را در نظر گرفته حدود 30 الی 35 درصد کل مبلغ قرارداد را از این تنخواه به فاکتور اضافه کرده و همان روز تمام مواد اولیه را تهیه و در مورد مقرر هم دستگاه‌ها را تحویل می‌دهیم.

قطعی برق و گاز را چگونه مدیریت میکنید؟

در قراردادها ذکر می‌کنیم که هرگونه تأخیر در تحویل، به دلایل حوادث ناگوار و قطعی برق سراسری، مسئولیت را متوجه ما نمی‌کند و تأخیر در تحویل به خاطر این مسائل باشه ما مبرا هستیم.لازم به ذکر است؛ این مشکلات تنها برای کارگاه من نیست، به عنوان نمونه در شرکتی که خدمات سیان سی مورد نیاز ما را انجام می‌دهد، در حضور من، نماینده شرکت برق به اجبار دستور متوقف کردن و خاموش کردن دستگاه‌ها را از ساعت 11 به بعد داد. این باعث عقب افتادن کار من شده و من هم همین مشکل را با مشتریان خود خواهم داشت.این‌ها همه ترمزهایی است که بر سر راه تولیدکننده گذاشته شده و ما نمی‌توانیم کار را درست انجام دهیم. بزرگ‌ترین چالش‌های ما جابجایی پول، نوسان قیمت‌ها و قطعی برق برای ما است.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید