• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
چهارشنبه, ۱۱ تیر ۱۴۰۴ - ۱۴:۵۴:۰۵
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

پیچ‌وخم‌های حمل‌ و نقل ریلی

۱۶ خرداد ۱۴۰۳
در آخرین اخبار, اقتصاد کلان, یادداشت
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

سید ابوالفضل بهره دار روزنامه نگار: اساسی‌ترین پیش‌نیاز لازم در پیشرفت و ارتقای وضعیت صنعت ریلی ایران داشتن ساختاری قوی، بالنده و متناسب با شرایط روز دنیا و نیز وجود قانونی مدرن، پیشرفته و به‌روز است تا بر اساس ماده 164 لایحه برنامه پنجم توسعه، تعیین نقش و مسئولیت بازیگران اصلی این صنعت، برنامه عملیاتی ارتقای وضعیت حمل و نقل ریلی برون شهری ایران را به‌خوبی ترسیم و اجرایی نمود تا فاصله این صنعت با دنیای پیشرفته کم شود. وجود قانونی جامع، ساختاری کارآ و پیشرفته برای بازیگران اصلی بخش‌های خصوصی و دولتی و مستقل در این صنعت را فراهم نموده و ضمن شفاف‌سازی مسئولیت‌ها و تعهدات در نهایت سبب رونق فضای کسب و کار در این صنعت مهم و تاثیرگذار در حوزه‌ها و منابع اصلی کشور و در نهایت منافع جامعه تأمین گردد.

در بهمن 1379 سیاست‌های کلی نظام در حمل و نقل توسط مقام معظم رهبری ابلاغ گردید. در بند 1 این سیاست‌ها به ایجاد نظام جامع حمل و نقل و “تنظیم سهم” هر یک از زیر بخش‌های آن با “اولویت دادن به حمل و نقل ریلی” اشاره شده است. پس از حدود 17 سال از ابلاغ سیاست‌های کلی نظام در حمل و نقل متعاقباً مجلس شورای اسلامی در قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت برای عبارت “تنظیم سهم” وظیفه‌ای را معین کرد. این همه تاکید جهت ارتقاء بخش ریلی به عنوان مد حمل و نقل مطمئن و پیشرو بوده است.

در آبان 1384 قانون “دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی” به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد. در این قانون مختصر 11 ماده‌ای و 3 صفحه‌ای فقط به کلیاتی از دسترسی به زیربنای ریلی اشاره شده و جزئیات محول به ارائه 11 آئین‌نامه اجرایی شده است که هنوز مواردی از آن به جهات غیر واقعی و عدم توجه به روح قانون کامل نشده است.

نگاهی به نقش پارلمان کشورهای پیشرفته در تصویب قوانین ریلی مبسوط با تعیین تکلیف موارد مهم (از جمله ساختار و تعیین دقیق حوزه مسئولیت‌ها بازیگران اصلی) نشان می‌دهد تا چه حد وجود قانون کارا و مؤثر و البته بالغ به جهت شناسائی ابعاد کارشناسی آن می‌تواند منجر به جهش و بهبود فضای کسب‌وکار در این صنعت گردد.

ضروری است در تدوین قانون جامع حمل‌ونقل ریلی برون‌شهری ایران، تجربیات و سازوکارهای تبادلات، تجارت، ترانزیت کالا و… کشورهای منتخب بررسی شده و با لحاظ همه جوانب فضای اقتصاد و ظرفیت‌های قانونی، خصوصاً اهداف اصل 44 قانون اساسی، چشم‌انداز 20 ساله کشور، سیاست‌های کلی نظام، ویژگی‌های حوزه ریلی، مشکلات موجود در بخش خصوصی، سیاست‌های کلی حمل‌ونقل و طرح جامع حمل‌ونقل کشور نسبت به ارائه تدوین پیش‌نویس قانون جامع صنعت ریلی ایران با حضور همه فعالین عرصه مزبور و NGO ها که به حفظ منابع ملی می‌اندیشند اقدام گردد.

  • ارائه استاندارد عملیات قانونی در نحوه مدیریت و چارچوب ساختار جدید صنعت ریلی به دست‌اندرکاران ذی‌ربط در بخش‌های دولتی (وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه‌آهن) بخش‌های خصوصی (مانند راهبران، مالکین، سازندگان، تعمیرکاران وسیله نقلیه ریلی و زیربنا) و نهاد مستقل ناظر و پایش مقررات ریلی برای ادامه مسیری شفاف و تعیین‌کننده و ضامن اصلی حرکت‌های سازنده تبیین گردد.
  • تدوین پیش‌نویس قانون ریلی جهت ارائه به مجلس شورای اسلامی مبتنی بر مطالعات تطبیقی از قوانین کشورهای منتخب برای طرح‌ریزی ساختار راه‌آهن پیشرفته، متکی به بخش خصوصی، باصرفه و انطباق با اهداف قانونی که قطعاً نتایج زیر از تدوین و تصویب قانون ریلی انتظار می‌رود:
  • تعیین ساختار اصلی، حوزه مسئولیت و اختیارات و نحوه تعاملات بازیگران دولتی، خصوصی و نهاد ناظر در صنعت حمل‌ونقل ریلی برون‌شهری
  • تصویب زیرساخت‌های قانونی جامع موردنیاز برای رونق فضای کسب‌وکار صنعت حمل‌ونقل ریلی برون‌شهری
  • ایجاد فضای شفاف جهت تشویق سرمایه‌گذاری بلندمدت بخش خصوصی در صنعت حمل‌ونقل ریلی برون‌شهری
  • تأسیس نهاد مستقل ناظر و پایش مقررات ریلی (در حوزه‌هایی همچون ایمنی، نرخ تعرفه، حق دسترسی فنی و مالی به شبکه ریلی برای کنترل و نظارت بر تعاملات بخش دولتی و خصوصی)
تگ ها: حمل و نقلحمل و نقل ریلیوزارت راه و شهرسازی
مطلب قبلی

مناظره نامزدهای ریاست‌جمهوری را به دانشگاه و رسانه بسپارید

مطلب بعدی

قطعی آب لوله کشی در کشور شروع شد

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

قطعي آب لوله کشي در کشور شروع شد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار روز

آسمان مرکز و نیمه غربی کشور به روی پروازهای عبوری بسته شد/ پروازهای فرودگاه امام(ره) و مهرآباد همچنان لغو است

۱۱ تیر ۱۴۰۴

بخشودگی جرایم تأخیر مشتریان بانک سپه از ابتدای جنگ تحمیلی 12 روزه تا پایان تیر‌ماه

۱۱ تیر ۱۴۰۴

شرکت‌های ایلان ماسک قربانی دعوا با ترامپ می‌شوند؟

۱۱ تیر ۱۴۰۴

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد بازگشت صنایع آسیب‌دیده به چرخه تولید با طرح حمایت از تولید

۱۱ تیر ۱۴۰۴

شکستن رکورد مصرف ۲۰۰ میلیون لیتر بنزین در روز در زمان جنگ

۱۱ تیر ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار اقتصادی

آسمان مرکز و نیمه غربی کشور به روی پروازهای عبوری بسته شد/ پروازهای فرودگاه امام(ره) و مهرآباد همچنان لغو است

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

براساس اعلام وزارت راه، آسمان مرکز و نیمه غربی کشور به روی پروازهای عبوری بین‌المللی بسته شد و لغو پروازهای...

خدمات حضوری بانک سپه از سر گرفته شد/ در تلاشیم طی 48 ساعت آینده ارائه خدمات غیر‌حضوری امکان‌پذیر شود

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

دکتر پرتوافکنان عضو هیات مدیره بانک سپه در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما از برقراری مجدد ارائه خدمات حضوری این بانک...

بخشودگی جرایم تأخیر مشتریان بانک سپه از ابتدای جنگ تحمیلی 12 روزه تا پایان تیر‌ماه

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

جرایم تأخیر مشتریان اعتباری بانک سپه از ابتدای جنگ تحمیلی 12 روزه تا پایان تیر‌ماه سال جاری در راستای پویش...

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد بازگشت صنایع آسیب‌دیده به چرخه تولید با طرح حمایت از تولید

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

وزیر صنعت، معدن و تجارت از تدوین و اجرای طرح جامع ''حمایت از تولید'' برای جبران خسارات صنایع آسیب‌دیده در...

شکستن رکورد مصرف ۲۰۰ میلیون لیتر بنزین در روز در زمان جنگ

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از تدابیر هوشمندانه و تلاش شبانه‌روزی ۱۶۰ هزار نیروهای عملیاتی در...

قبلی بعدی

گزارش ویژه

صادرات فرش ایران از 2 میلیارد دلار  به40 میلیون رسید ؛ افول صادرات فرش ایرانی

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

سمیه رسولی:  صادرات فرش دستباف ايراني که زماني ميليارد دلاري بود و بازارهاي جهاني را تسخير کرده بود، حالا به...

«نقش اقتصاد» به بررسی تاثیرات افزایش نرخ خوراک گاز بر صنعت پتروشیمی پرداخت تیغ دو لبه بر گلوی صنعت پتروشیمی

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی:  در حالي که صنعت پتروشيمي ايران به عنوان يکي از مهم‌ترين بخش‌هاي اقتصادي کشور با پتانسيل عظيم...

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، چالش‌ها و راهکارهای سقوط صادرات نفت ایران را بررسی کرد روزگاه تیره طلای سیاه ایران

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۰ خرداد ۱۴۰۴
0

هیوا زارعی: کاهش شديد صادرات نفت ايران به زير 1.5 ميليون بشکه در روز، زنگ خطر بزرگي براي اقتصاد کشور به...

کشمکش بین دولت و خودروسازان بر سر افزایش قیمت بالا گرفت زمزمه های گرانی خودرو در جاده مخصوص

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۹ خرداد ۱۴۰۴
0

بازار خودرو در رکود است و دو خودروساز درخواست افزايش قيمت داده‌اند؛ اما اين تصميم در شرايط فعلي با ابهامات...

«نقش اقتصاد» در گزارشی به عوامل ریزش اخیر بورس و چشم‌انداز آتی آن پرداخت بازار سرمایه در چاله تنش‌های سیاسی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۹ خرداد ۱۴۰۴
0

هیوا زارعی:  بورس تهران در روزهاي اخير شاهد ريزش‌هاي سنگين و فرسايشي بوده که اعتماد سرمايه‌گذاران را به شدت متزلزل...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

در گفتگو با نایب‌رئیس اتحادیه املاک معضلات یک پدیده نوظهور در بازار مسکن واکاوی شد اجاره پشت‌بام آخرین چاره خانه به دوشان

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۰ خرداد ۱۴۰۴
0

فروش و اجاره پشت‌بام معضلي است که مي‌تواند خسارات جدي براي افراد و جامعه به همراه داشته باشد. نايب‌رئيس اول...

یک کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با «نقش اقتصاد»: نظام ارباب و رعیتی بر بازار مسکن حاکم است

۱۸ خرداد ۱۴۰۴

در گفتگو با یک اقتصاددان تحولات آتی بازار مسکن واکاوی شد رکود نگران کننده در بازار مسکن

۱۷ خرداد ۱۴۰۴

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس بررسی شد: تبعات معاملات تهاتری بر اقتصاد کشور

۱۳ خرداد ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گزارشی به عوامل سقوط رشد نفت و پیامدهای آن بر اقتصاد ایران پرداخت حرکت اقتصاد ایران در مسیر ناهموار

۱۳ خرداد ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید