• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
یکشنبه, ۱ تیر ۱۴۰۴ - ۲۱:۳۶:۲۶
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

چالش خودروهای فرسوده

۲۶ خرداد ۱۴۰۳
در آخرین اخبار, اقتصاد کلان, خودرو, یادداشت
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

علی دماوندی کناری پژوهشگر: در سال 1401 حدود 22 میلیون خودروی سواری در حال تردد در ایران بوده که از میزان، 7.19 میلیون دستگاه تولید داخل، دو میلیون آن مونتاژی و 700 هزار دستگاه وارداتی است. با این حال میزان خودروهای در حال تردد در کشور روند نزولی دارد که این روند برخلاف روندهای جهانی و روند رشد جمعیت است. شاید مهمترین علت این است که ورودی محدود شده و ظرفیت تولید در ایران کاهش پیدا کرده است. از سوی دیگر ترکیب خودروها براساس برند هم به شدت محدود است، برندهایی که بالای یک میلیون خودرو در ایران دارند فقط سه برند هستند.

حدود هشت میلیون دستگاه از خودروهای کشور مربوط به سایپا و خانواده پراید است، حدود هفت میلیون دستگاه پژو و حدود چهار میلیون بقیه مربوط به سایر محصولات ایران‌خودرو است که در مجموع سهم این سه خانواده 19 میلیون از 4.22 میلیون دستگاه خودرو در کشور است.

بر اساس آمارها، 10 درصد خودروهای در حال تردد عمرشان بالای 20 سال است. 22 درصد آنها عمرشان بین 15 تا 20 سال، 25 درصد بین 10 تا 15 سال و حدود 57 درصد خودروها نیز بالای 10 سال هستند. این به معنای مصرف بالای سوخت و آلایندگی بیشتر، ایمنی کمتر و هزینه نگهداری بالاتر است. 13 درصد خودروها زیر 1000 کیلومتر کارکرد هستند و تقریبا به نوعی صفر کیلومتر به حساب می‌آیند. 28 درصد بین 1000 کیلومتر تا 100 هزار کیلومتر کار کرده‌اند و 24 درصد بین 100 تا 200 هزار کیلومتر کارکرده‌اند و اگر ماشین بالای 200 هزار کیلومتر را فرسوده بدانیم حدود 33 درصد خودروها در این محدوده هستند.

دائما از واردات خودرو و تاثیر آن در بازار صحبت می‌شود. اما ارزان‌ترین خودروها در بازار یک میلیارد و 350 میلیون تومان قیمت دارد. در حالی که متوسط قیمت معاملات خودرو در ایران 360 میلیون تومان است. حتی ارزان‌ترین خودرهای وارداتی فاصله زیادی با  قدرت خرید مردم و  بدنه بازار خودرو دارد.

صنعت خودروی ما به دلایل اقتصادی دچار چالش است و هیچ چیز در آن مقیاس پذیر نیست. گرانی خودرو و قطعات و کاهش درآمد خانواده باعث شده تا خانوار نتوانند از خودروی خود نگهداری کنند، بنابراین با هر تصادف با مشکل مواجه می شود و عموما آن را تعمیر نمی کنند و یک خودرو فرسوده و آلاینده به تعداد خودروهای در حال تردد اضافه می‌شود.

به نظر می‌رسد سیاستگذاری صنعت خودرو با توجه به چالش‌های متعدد از جمله تقاضا و زیان انباشته، قیمت‌گذاری دستوری، محدودیت‌های ارزی و… نیاز به بازنگری جدی دارد. اینکه سیاستگذار باید فکری برای قیمت‌گذاری دستوری و راهبری شرکت‌های خودروساز کند، ضروتی اساسی است چراکه با راهبری فعلی، چیزی جز افزایش زیان انباشته و فرسودگی بیشتر خودروهای در حال تردد را شاهد نخواهیم بود.

تگ ها: چالش خودروهای فرسودهخودروهای فرسوده
مطلب قبلی

رقیب اصلی پزشکیان

مطلب بعدی

اتومبیل‌های خودران، گامی به سمت ایمنی جاده‌ها

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

اتومبیل‌های خودران، گامی به سمت ایمنی جاده‌ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار روز

حمله امریکا به 3 مرکز هسته ای ایران: فردو – نطنز و اصفهان / ترامپ: هواپیماهای آمریکایی سایت‌های هسته‌ای ایران را بمباران کردند و برگشتند

۱ تیر ۱۴۰۴

آنچه این روزهای حملات هوایی باید رعایت کنید / کسانی که در آپارتمان زندگی می‌کنند حتما بخوانند

۳۰ خرداد ۱۴۰۴

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد شناسایی ساختمان های آسیب دیده/ نظارت مستمر بر نرخ بلیت های قطار

۳۰ خرداد ۱۴۰۴

وزیر جهاد کشاوزی اعلام کرد مشکلی در توزیع کالا در سراسر کشور نداریم/ اعطای «سهمیه ویژه» به استان‌های مسافرپذیر و زیارتی

۳۰ خرداد ۱۴۰۴

وال استریت ژورنال: اسرائیل توان یک جنگ بلندمدت با ایران را ندارد

۳۰ خرداد ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار اقتصادی

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد شناسایی ساختمان های آسیب دیده/ نظارت مستمر بر نرخ بلیت های قطار

توسط admin
۳۰ خرداد ۱۴۰۴
0

وزیر راه و شهرسازی از شناسایی ساختمان های آسیب دیده و نظارت مستمر بر نرخ بلیت قطار خبر داد. به...

وزیر جهاد کشاوزی اعلام کرد مشکلی در توزیع کالا در سراسر کشور نداریم/ اعطای «سهمیه ویژه» به استان‌های مسافرپذیر و زیارتی

توسط admin
۳۰ خرداد ۱۴۰۴
0

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اعطای «سهمیه ویژه» کالاهای اساسی به استان‌های مسافرپذیر و زیارتی گفت: کالاهای اساسی مورد...

صادرات فرش ایران از 2 میلیارد دلار  به40 میلیون رسید ؛ افول صادرات فرش ایرانی

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

سمیه رسولی:  صادرات فرش دستباف ايراني که زماني ميليارد دلاري بود و بازارهاي جهاني را تسخير کرده بود، حالا به...

«نقش اقتصاد» به بررسی تاثیرات افزایش نرخ خوراک گاز بر صنعت پتروشیمی پرداخت تیغ دو لبه بر گلوی صنعت پتروشیمی

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی:  در حالي که صنعت پتروشيمي ايران به عنوان يکي از مهم‌ترين بخش‌هاي اقتصادي کشور با پتانسيل عظيم...

استراتژی گذر از نوسانات بورس

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

  علی رئوفی- بازار سرمايه ذاتاً بازاري پرنوسان است و همين نوسانات، آن را به بستري مناسب براي سرمايه‌گذاري حرفه‌اي و...

قبلی بعدی

گزارش ویژه

صادرات فرش ایران از 2 میلیارد دلار  به40 میلیون رسید ؛ افول صادرات فرش ایرانی

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

سمیه رسولی:  صادرات فرش دستباف ايراني که زماني ميليارد دلاري بود و بازارهاي جهاني را تسخير کرده بود، حالا به...

«نقش اقتصاد» به بررسی تاثیرات افزایش نرخ خوراک گاز بر صنعت پتروشیمی پرداخت تیغ دو لبه بر گلوی صنعت پتروشیمی

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی:  در حالي که صنعت پتروشيمي ايران به عنوان يکي از مهم‌ترين بخش‌هاي اقتصادي کشور با پتانسيل عظيم...

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، چالش‌ها و راهکارهای سقوط صادرات نفت ایران را بررسی کرد روزگاه تیره طلای سیاه ایران

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۰ خرداد ۱۴۰۴
0

هیوا زارعی: کاهش شديد صادرات نفت ايران به زير 1.5 ميليون بشکه در روز، زنگ خطر بزرگي براي اقتصاد کشور به...

کشمکش بین دولت و خودروسازان بر سر افزایش قیمت بالا گرفت زمزمه های گرانی خودرو در جاده مخصوص

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۹ خرداد ۱۴۰۴
0

بازار خودرو در رکود است و دو خودروساز درخواست افزايش قيمت داده‌اند؛ اما اين تصميم در شرايط فعلي با ابهامات...

«نقش اقتصاد» در گزارشی به عوامل ریزش اخیر بورس و چشم‌انداز آتی آن پرداخت بازار سرمایه در چاله تنش‌های سیاسی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۹ خرداد ۱۴۰۴
0

هیوا زارعی:  بورس تهران در روزهاي اخير شاهد ريزش‌هاي سنگين و فرسايشي بوده که اعتماد سرمايه‌گذاران را به شدت متزلزل...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

در گفتگو با نایب‌رئیس اتحادیه املاک معضلات یک پدیده نوظهور در بازار مسکن واکاوی شد اجاره پشت‌بام آخرین چاره خانه به دوشان

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۰ خرداد ۱۴۰۴
0

فروش و اجاره پشت‌بام معضلي است که مي‌تواند خسارات جدي براي افراد و جامعه به همراه داشته باشد. نايب‌رئيس اول...

یک کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با «نقش اقتصاد»: نظام ارباب و رعیتی بر بازار مسکن حاکم است

۱۸ خرداد ۱۴۰۴

در گفتگو با یک اقتصاددان تحولات آتی بازار مسکن واکاوی شد رکود نگران کننده در بازار مسکن

۱۷ خرداد ۱۴۰۴

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس بررسی شد: تبعات معاملات تهاتری بر اقتصاد کشور

۱۳ خرداد ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گزارشی به عوامل سقوط رشد نفت و پیامدهای آن بر اقتصاد ایران پرداخت حرکت اقتصاد ایران در مسیر ناهموار

۱۳ خرداد ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید