تضاد منافع با شرکت‌های هواپیمایی

0
52

محمد ارفع روزنامه نگار: موضوع افزایش قیمت بلیت هواپیما از آن دسته موضوعاتی است که هر چند وقت یک بار سر و صدای زیادی به راه می‌اندازد از سویی دولت و مجلس به دلیل بازار انحصاری و ناوگان محدود آن با در نظر گرفتن وضعیت معیشتی مردم و کاربران این قسم از شقوق حمل و نقل به دنبال قیمت گذاری هستند در طرف دیگر نیز شرکت‌های هواپیمایی با استدلال بازار آزاد و رقابتی به دنبال آن هست تا قیمت بلیت هواپیما ازادسازی شده و براساس فرمول عرضه و تقاضا تعیین شود همین امر است که این روزها تضاد منافع دولت و مجلس و مردم با شرکت‌های هواپیمایی بالا گرفته است.

به گزارش خبرنگار «نقش اقتصاد»، چندی پیش دیوان عدالت اداری اعلام کرد که براساس اجرای قانون آزادسازی رأی این دیوان به این صورت بیان می‌شود که رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری تأکیدی بر اجرای ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه دارد، که نسبت به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما است مساله ای که با واکنش مجلس همراه شد.

بلافاصله پس از رسانه‌ای شدن سلب اختیار وزارت راه و شهرسازی در نرخ گذاری بلیت هواپیما، یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس یازدهم با بیان این‌که مجلس موضوع بلیت هواپیما را رها نکرده و اجازه آزاد شدن را نمی‌دهیم، اعلام کرد: «در مجلس قانونی برای تعیین نرخ مصوب برای بلیت هواپیما تهیه و مصوب خواهیم کرد وگرنه به طور سرسام آور قیمت‌ها افزایش می‌کند و از نظارت خارج خواهد شد.»

رضایی کوچی در اینباره به تسنیم گفت: «با قانون‌گذاری در مجلس برای تعیین قیمت مصوب بلیت، رأی دیوان را تغییر می‌دهیم. اگر دولت در این باره لایحه‌ای داشته باشد مجلس آن را دنبال می‌کند و در غیر این صورت مجلس این موضوع را پیگیری می‌کند و با طرح جلوی افزایش افسارگسیخته بلیت را به صورت قانونی می‌گیرد.»

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در واکنش به این اظهارات گفت: قانونی که هیئت عمومی دیوان عدالت عمومی بر اجرای آن تاکید کرده توسط همین نمایندگان عزیز مجلس تصویب شده است. برای این کار هم مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ساعت‌ها کار کارشناسی انجام داده و از نظر متخصصان استفاده کرده‌اند.

اسعدی سامانی افزود: علاوه بر این تجربیات دنیا نیز برای این کار بررسی و مطالعه کرده و بر اساس آن قانون مصوب شد. در برنامه ششم توسعه نیز همین نمایندگان مجلس بر این موضوع (آزادسازی قیمت بلیت هواپیما) تاکید کرده‌اند.

وی ادامه داد: دوستانی که می‌گویند قانون را تغییر می‌دهیم خودشان در تصویب قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما نقش داشته‌اند. امیدواریم به آن چیزی که مصوب کرده‌اند، مقید باشند.

وی تاکید کرد: به آنها می‌گوییم دغدغه‌ای نداشته باشند؛ مطالعات انجام شده در دنیا نشان می‌دهد آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اجرا می‌شود و در عین حال منافع مردم از سوی دستگاه‌های نظارتی مورد توجه قرار می‌گیرد. در ایران نیز قیمت هیجانی بلیت هواپیما نخواهیم داشت و با یک مکانیزم معقول صنعت هوانوردی به پایداری بهتری خواهد رسید.

اسعدی سامانی در پاسخ به این پرسش که با توجه به قیمت بالای برخی مسیرهای پروازی آیا آزادسازی نرخ‌های عملیاتی شده است، گفت: خیر،‌ هنوز نرخ‌ها تغییر نکرده است. برخی قیمت‌های بالا نیز مربوط به صندلی‌های بیزینس است. طی روزهای آینده شرکت‌های هواپیمایی در قیمت بلیت هواپیما بازنگری خواهند کرد و پس از آن نرخ‌های جدید اعلام می‌شود. در زمان حاضر قیمت بلیت هواپیما 50 درصد قیمت واقعی صندلی پروازی نیز نیست.

وی تاکید کرد: دیگر نه سازمان هواپیمایی می‌تواند قیمت‌گذاری کند و نه انجمن شرکت‌های هواپیمایی. ایرلاین‌ها سقف قیمت بلیت هواپیما بر اساس نرخ واقعی تمام شده هر صندلی پروازی را با اعمال یک سود معقول تعیین می‌کنند. برای این کار نیز یک دستورالعمل اجرایی از گذشته داریم که با اصلاحات جدید عملیاتی خواهد شد. مسئولیت این کار با سازمان هواپیمایی است و بایستی نظارت‌های لازم را انجام دهد.

این صحبت‌ها در حالی است که پس از رأی دیوان عدالت اداری و به طبع آن افزایش قیمت بلیت، رصد سایت‌های فروش نشان می‌دهد بلیت هواپیما در تمام مسیرهایی که پیش از این بلیتی برای عرضه وجود نداشت با قیمت بالاتر از نرخ مصوب موجود شده است مساله ای که نشان می‌دهد برخی از شرکت‌های هواپیمایی در نبود نظارت درست تلاش کرده‌اند تا با به بهانه‌های مختلف عرضه را کاهش دهند تا مسئولین را مجبور سازند تا به افزایش قیمت تن دهند.

در همین رابطه و در نهایت واکنش وزارت راه و شهرسازی به مساله بسیار جالب است و غیر از ابراز شرمندگی چیز دیگری نبوده، مدیرکل دفتر بازرسی و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی در توییتی از سلب اختیار این وزارتخانه در قیمت گذاری بلیت هواپیما خبر داد و گفت که در این ماجرا لحظه‌ای از دفاع از حقوق شهروندان عقب ننشستیم، اما شرمنده شدیم.

در توییت حسین مذنب – مدیرکل دفتر بازرسی و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی درباره رأی دیوان عدالت اداری ادامه آمده است: خدا خودش خوب شاهد است که ما هرچه در توانمان بود، ایستادگی کردیم. هرچه توانستند، کردند، از ما چندین شکایت هم کردند. اما ما لحظه‌ای در دفاع از حقوق شهروندان عقب ننشستیم. دیوان عدالت اداری حکم نهایی خود مبنی بر عدم دخالت دولت درقیمت گذاری بلیت هواپیما را ابلاغ کرد. شرمنده شما شدیم.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید