آرش نجفی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی: ما باید نسبت به FATF واکنش مثبت داشته باشیم واکنش منفی نسبت به این موضوع کاری عبث است چراکه اکنون همه دنیا روی FATF توافق کرده است، ما نیز در کشور آنچه به عنوان مباحث پولشویی دنبال میکنیم به مراتب پیچیدهتر و سختگیرانهتر از FATF است اما لازم است به این سیستم مالی جهانی بپیوندیم.
تا وقتی روی FATF توافق نکنیم جذب سرمایهگذار خارجی هم نداریم، اکنون بسیاری از سرمایهگذاران تمایل زیادی برای حضور در ایران و سرمایهگذاری در پروژههای مختلف را دارند، خیلی از موضوعات نیز درگیر تحریم نیست یعنی حتی اگر تحریم هم حل نشود هزاران پروژه کارامد و ثروتآفرین داریم که میتوانیم ورود کنیم و جذب سرمایه خارجی داشته باشیم ولی به دلیل عدم توافق روی FATF نمیتوانند ضمانتنامه دریافت و تضمینی برای سرمایه خود داشته باشند.
هیچ سرمایهگذاری مستقیم و با سرمایه خود وارد سرمایهگذاری نمیشود همه سرمایهگذاران باتوجه به توان مالی که دارند از طریق بانکها به پروژهها ورود میکنند، بانکهای خارجی فارغ از موضوع تحریم به خاطر موضوع FATF از سرمایهگذاری بازمیمانند زیرا وقتی نتوانند تضامین لازم را روی یک پروژه داشته باشند ورود نمیکنند.
اکنون بخاطر شرایط ویژهای که به لحاظ تحریم داریم سرمایهگذاری در کشور ما قرمز و ریسک آن بالاست حال اگر FATF هم نداشته باشیم کسی نمیتواند از ما گارانتی و تضامین لازم را اخذ کند، نتیجه اینکه نمیتوانیم سرمایهگذار خارجی جذب کنیم اگر ادعایی هم در این زمینه وجود دارد ممکن است بابت پولهای کشور خودمان باشد که در دیگر کشورها بلوکه شده بخواهند سرمایهگذاری کنند، بعبارت دیگر به اعتبار پولهای بلوکه خودمان ظاهر سرمایهگذاری خارجی داشته باشد ولی واقعیت اینکه تحقق منابع مالی بینالمللی بدون FATF اتفاق نمیافتد.
در مورد دیگر اینکه همواره گفته میشود بیشتر بنزین کشور را اغنیا و نه قشر آسیبپذیر مصرف میکنند در نتیجه قیمت را باید بالا ببریم و سوبسید را مستقیم به مردم پرداخت کنیم؛ کار غیرکارشناسی در حوزه انرژی است این نشان میدهد که طرحکنندگان این موضوع مشخصاً نتوانستهاند ارتباط واقعی با اقتصاد انرژی برقرار کنند.فراوانی افرادی که بیش از یک خودرو دارند در برابر کسانی که مالک هیچ خودرویی نیستند؛ بسیار کم است؛ کسی که خودرو ندارد از وسایل نقلیه عمومی استفاده میکند، البته بنده معتقد نیستم که قیمت بنزین نباید اصلاح شود حتماً باید قیمتها اصلاح شود اما در وهله اول باید حمل و نقل ساماندهی شود و ترددها کاهش یافته و رفتوآمدها مدیریت شود، جمعیت زیر خط فقر و کسانی که هیچ خودرویی ندارند خیلی بیشتر از جمعیت کسانی است که بیش از یک خودرو دارند و از رفاه بیشتری برخوردارند، بنابراین افزایش قیمت بنزین با این هدف که سوبسید این افراد داده نشود و عدالت در توزیع یارانه سوخت برقرار شود راهکار درستی نمیتواند باشد.بحث اقتصادی کشور از صرفهجویی شروع میشود اما در هیچیک از تبلیغات و مناظرههای کاندیداهای ریاستجمهوری از صرفهجویی واقعی صحبتی نشد در حالی که ذینفع هر نوع فرایند بهینهسازی مصرف انرژی ماهیتاً خود دولت است، دولت باید به عنوان یک سرمایهگذار نزد مصرفکنندگان سرمایهگذاری کرده و تجهیزات کممصرف را در اختیار مصرفکنندگان قرار دهد در ازای آن چون مصرف انرژی کم میشود قیمت را بالا ببرد نهایتاً اینکه صورتحساب بهرهبردار تغییری نکند چون اولین تبعات تغییر صورتحساب جامعه تورم است و دومین نتیجه افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی است، پس درجا میزنیم و چه بسا به قهقرا برویم.