آمارهای ساخت مسکن چه می گویند؟

0
120

سید طهحسین مدنی کارشناس اقتصادی: آمار بانک مرکزی و مرکز آمار مرجع خوبی برای بررسی کارنامه دولت‌های مختلف در بخش مسکن هستند، این آمار حاکی از این است که در دهه 80 به طور متوسط سالانه بیش از 490 هزار واحد مسکن شهری در کشور ساخته شده است.

همچنین این آمار نشان می‌دهد که دولت نهم و دهم در فاصله سال‌های 1384 تا 1392 از متوسط 450 هزار واحد شروع و در دوره‌ای به بالاتر از 800 هزار واحد هم رسیده و در کل میانگین ساخت در حدود 610 هزار مسکن شهری در سال را ثبت کرده است. در این دوره نرخ متوسط ساخت مسکن صعودی بوده است.

از 24 مرداد 1392 تا مهرماه 1397، یعنی در دوره وزارت عباس آخوندی، ما با بدترین رکوردها در بخش مسکن مواجه شدیم، این عملکرد اثرات بسیار بدی بر اقتصاد کشور گذاشت که آثار آن همچنان محسوس بوده و تا سال‌های آتی هم این اثرات ادامه خواهد داشت.

سال 92 که آخوندی مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را بر عهده گرفت؛ میانگین ساخت مسکن شهری چیزی در حدود 830 هزار واحد بود؛ اما زمانی که در سال 95 او از وزارت راه و شهرسازی کنار رفت این میانگین به 360 هزار واحد رسیده بود که یک کاهش حدوداً 60 درصدی را نشان می‌دهد. نکته جالب اینجاست که رفتن آخوندی از وزارت راه و شهرسازی، افزایش 22 درصدی ساخت مسکن در سال بعد را به همراه دارد.

در دوران وزارت آقای آخوندی به طور متوسط کمتر از 425 هزار واحد در بخش دولتی و خصوصی احداث شده است در نتیجه عملکرد عباس آخوندی باعث شد شدیدترین روند نزولی در تاریخ 20 ساله کشور در ساخت مسکن چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی رقم بخورد. چون علاوه بر اینکه جلوی بسیاری از پروژه‌های دولتی گرفته شد؛ بخش خصوصی هم که تا قبل از آن در بدترین شرایط سالانه بیش از 350 هزار واحد می‌ساخت هم دیگر تمایلی به ورود به بخش مسکن نداشت.عدم تمایل بخش خصوصی برای ورود به بخش مسکن و جلوگیری از ادامه پروژه‌های دولتی در زمان مسئولیت آخوندی را می‌توان در شاخص نرخ رشد تشکیل سرمایه در بخش مسکن بررسی کرد.به دلیل ادامه اثرات مدیریت آخوندی در وزارت راه و شهرسازی، این شاخص تا دو سال بعد از رفتن او هم همچنان منفی 19 و منفی 21 درصد بود و به طور متوسط در 8 ساله منتهی به 1400 منفی 6.8 درصد بود تا اینکه در سال 1400 به مثبت 12.6 درصد رسید و به دلیل اقبالی که طرح نهضت ملی مسکن ایجاد کرد از سال 1400 به بعد به طور میانگین به مثبت 3.2 درصد رسید.به‌طورکلی در دوره 5 ساله وزارت عباس آخوندی، رکورد کمترین تولید مسکن در سراسر کشور طی 20 سال اخیر، پایین‌ترین میزان متوسط تولید مسکن در دوران تمامی وزرای حوزه مسکن 20 سال اخیر و بیشترین سقوط نرخ تولید مسکن در دوران انقلاب (سقوط 60 درصدی تولید) به ثبت رسیده است.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید