سخنی با آقای رئیس جمهور

0
76

دکتر رئوف پیشدار استاد دانشگاه: اکثریت رأی دهندگان در پُر معناترین حضور در تاریخ انتخابات در ایران، رئیس جمهوری جدید کشور را انتخاب کردند.

معنای و پیام اصلی این حضور، باور و یقین قطعی به ضرورت حضور برای داشتن ایرانی آباد، آزاد، مستقل، که در آن همگان با برخورداری از حقوق مساوی، حق حیات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خواهند داشت، بود.

آقای «مسعود پزشکیان» نهمین رئیس جمهوری دولت اسلامی ایران است. در دور اوّل انتخابات ریاست‌جمهوری 24.535.185 نفر شرکت کرده بودند و مجموع آرای اخذشده برای دور دوم 30.530.157 رأی بود و این همان آرای اعتراضی بود که در دور اول داده نشد و شواهد نشان می‌دهد بیشتر آرای زنان و جوانان اعم از دختر و پسر بوده است.

آقای پزشکیان در مقام نماینده مجلس به قانون اساسی سوگند وفاداری یاد کرده است و چند روز دیگر، ولی این بار در کسوت رئیس جمهوری قسم یاد خواهد کرد که بویژه پاسدار حقوق مردم مطابق فصل سوم قانون اساسی باشد که متاسفانه سال‌ها متوقف و نادیده گرفته شده بود، و آقای پزشکیان در اجتماعات انتخاباتی بارها به «شرافت» ش، قسم خورد که آن‌ها را احیا خواهد کرد و «گردن» ش را ضامن آن قرار داد، با این تعهد که «اگر نتوانستم»، «رأی یتان را پس بگیرید.» تا در کشور فهمیده شود که: «با کوبیدن باتوم به سر زنان و دختران نمی‌توان کار فرهنگی کرد و جواب بازنشسته‌ای که حقوق قانونی خود را طلب می‌کند، بازداشت و زندان نیست» و همین‌طور است خواست دیگر طبقات مردم که باید طبق قانون اساسی برآورده و ضمانت شود.

آقای پزشکیان از این پس مسئول مستقیم تأمین، حفاظت و پاسداری از حقوقی چون: حق برابری همهٔ مردم در برابر قانون-حق برخورداری همهٔ مردم از حقوق مساوی، بدون در نظر گرفتن رنگ، نژاد، زبان و مانند این‌ها – حمایت یکسان قانون از زن و مرد و برخورداری هر دوی آن‌ها از همهٔ حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با رعایت موازین اسلامی- حق برخورداری مردم از امنیت و مصونیت از جهت حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل – حق مصونیت از تجسس – حق برخورداری از امنیت و مصونیت قضایی؛ برائت، منع شکنجه، منع هتک حیثیت و تعرض – حق آزادی بیان، قلم و مطبوعات در حدود مقرر در اسلام – حق برخورداری از آزادی‌های گروهی؛ مانند تشکیل احزاب، جمعیت‌ها، انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی و راهپیمایی‌ها – حق آزادی‌های فکری و عقیدتی و منع تفتیش عقاید – حق آزادی کار و شغل – حق برخورداری از تأمین اجتماعی- حق برخورداری رایگان از وسایل آموزش و پرورش – حق برخورداری از مسکن متناسب با نیاز – حق انتخاب محل اقامت – حق دادخواهی و رجوع به دادگاه‌های صالح و حق در دسترس داشتن این گونه دادگاه‌ها – حق انتخاب وکیل و حق فراهم شدن امکانات تعیین وکیل در صورت عدم توانایی فرد برای انتخاب وکیل- حق داشتن تابعیت ایرانی برای هر فرد ایرانی و… طبق فصل سوم قانون اساسی

پیام مردم در این انتخابات، رأی به دموکراسی بود، یعنی جان‌ها عزیزند. دموکراسی یعنی باید همه را به رسمیت شناخت، و این آرا، برای تمام بغض‌های فرو خورده بود، و حال امید که آن‌چه سوءالقصاء بود، خداوند به دردهای دل مردم این سرزمین، این بار را حسن‌القضاء گرداند و شادی را میهمان قلب‌ها بدارد، و لبخند را بر لب‌های مردم شریف و بزرگ و تاریخ مدار ایران بنشاند. «دوباره لبخند».

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید