«نقش اقتصاد» از میثاق برخی اعضای شورای شهر برای برکناری اقای شهردار گزارش می‌دهد: زاکـانی در گوشـه رینگ

0
55

محمد ارفع روزنامه نگار: از فروردین تا کنون، کارزار برکناری شهردار تهران توسط 150 هزار شهروند دغدغه‌مند امضا شده است و برکناری زاکانی را از این سمت جدی‌تر از گذشته کرده است، اما نگرش و تصمیم اعضای شورای شهر نسبت به این موضوع چیست؟ آیا با این کارزار، آقای شهردار گوشه رینگ گرفتار می‌شود؟ علیرضا زاکانی که در یکی از مناظره‌های انتخاباتی خطاب به مسعود پزشکیان گفته بود: «نه کناره‌گیری می‌کنم و نه می‌گذارم شما رئیس‌جمهور شوید.» هم از گردونه انتخابات کناره‌گیری کرد و هم شاید مجبور شود پیش از موعد ساختمان بهشت را به اجبار ترک کند البته نه به خواست خود بلکه بخواست مردم از طریق اعضای شورای شهر تهران.امضاهای کارزار عزل علیرضا زاکانی، شهرداری تهران در حالی رو به افزایش است که حالا اعضای شورای شهر هم سکوت خود را در این باره شکسته و نتوانستند در برابر دغدغه مردم بی‌تفاوت باشند به طوری که علناً یکشنبه گذشته صحن شورای شهر تهران به درگیری بین طرفداران و مخالفان ماندن شهردار تبدیل شده بود.

براساس آنچه خبرنگاران حاضر در صحن گزارش کردند نرجس سلیمانی با خواندن اشعاری به ماندن شهردار اعتراض کرد و در حین خواندن این شعر برخی از موافقان شهردار صحن را ترک کردند در ادامه نیز ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در پایان جلسهدر پاسخ به سؤال یک خبرنگار که پرسید، این‌که گفته می‌شود اعضای شورای شهر اگر نتوانند نظر خودشان درباره تغییر شهردار را اعمال کنند دسته جمعی استعفا می‌دهند درست است؟ پاسخ داد: «قانون راهکارهای زیادی گذاشته است، اگر به بن بست برسیم و ببینیم هیچ راهی وجود نداردقطعا این کار را خواهیم کرد.»

یک عضو دیگر شورای شهر تهران نیز در مصاحبه خود با ترابران می‌گوید: «اگر تعداد امضاها قابل توجه شود به اعضای شورا پیشنهاد می‌دهم که به این کارزار توجه کنند.»

کارزاری که نشان دهنده علاقه نداشتن مردم پایتخت به شهردار متخب شورای شهر خصوصاً بعد از انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم است در همین زمینه نیز علی‌اصغر قائمی، عضو شورای شهر تهران به کارزار جمع‌آوری امضا برای عزل زاکانی واکنش نشان داده و تاکید کرد که نباید نسبت به دغدغه مردم بی‌تفاوت بود.

او با تأیید این موضوع که در جریان کارزار برکناری شهرداری تهران هستم، گفت: «این کارزار را دیده‌ام و از جزئیات آن مطلع هستم. یکشنبه هم دوستان در جلسه شورای شهر تهران درباره آن صحبت کردند. با این حال، یک بحث قانونی داریم که انتخاب و عزل شهردار در حوزه اختیارات شورا است و در مقابل یک بحث غیر از دیدگاه قانونی وجود دارد که اعضای شورا باید گوششان به حرف و دغدغه و مطالبات مردم باز باشد و نباید ماشینی با مسائل برخورد کنند و اجازه ندهند کسی اظهارنظر کند.»

قائمی یادآور شد: «بالاخره کسانی که با رأی خود در انتخابات به شورا اختیار دادند اکنون نظراتی دارند و این وظیفه عقلانی و منطقی ماست که به حرف مردم گوش کنیم اما اینکه چه کسی تصمیم می‌گیرد طبیعتاً شورا است که تصمیم نهایی را می‌گیرد.»

او در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال این وجود دارد که موضوع برکناری زاکانی در صحن شورای شهر تهران مطرح شود، گفت: «من هنوز زمینه آن را نمی‌بینم که این موضوع در صحن شورا مطرح شود هرچند خبرنگاران از رئیس شورا هم سؤال کردند و ایشان همین پاسخ من را با ادبیات دیگری دادند. در جلسه قبلی شورا هم یکی دیگر از دوستان در شورای شهر در تذکر شروع جلسه مقداری موضوع را باز کرد و همین تذکرات بنده را داد.»

البته به نظر می‌رسد که این کارزار تأثیر خود را به اندازه کافی گذاشته است و وحشت را در اردوگاه شهردار تهران به اوج رسانده به صورتی که روزنامه حامی شهردار یعنی همشهری که ارگان رسمی خبررسانی آن نیز محسوب می‌شود، امضاهای کارزار برکناری علیرضا زاکانی را جعلی خوانده است. این روزنامه تاکید کرده که اگر بنا بر برکناری زاکانی با طومار باشد باید به سایر سازوکارهای دموکراتیک نیز تعمیم یابد و در پایان نتیجه گرفته که چنین اقداماتی ثمری نخواهد داشت و کارزار اینترنتی برای برکناری شهردار تهران بی‌نتیجه خواهد ماند.

به نظر می‌آید اما آنچنان که همشهری امیدوار است این برکناری بی نتیجه نیز نباشد و برخی از اعضای شورای شهر تهران عذم خود را جزم کرده‌اند تا به هر صورتی شده دست علیرضا زاکانی را از حیطه مدیریت شهری پایتخت کوتاه کنند به طوری که منتقدان شهردار تهران در شورای شهر تهران تا مهرماه به زاکانی فرصت دادند تا استعفا دهد و اگر استعفا نداد، خواهان همراهی دیگر اعضای شورای شهر هستند تا او را استیضاح کنند. قانون برگزاری جلسه استیضاح شهردار تهران را منوط به 14 امضا کرده است. اما حامیان زاکانی در شورای شهر تهران آنقدر زیاد هست که اعضای خواهان استیضاحش به 14 نفر نرسند پس راهکار دیگر اعضای منتقد این است که به صورت دسته جمعی استعفا دهند.

در همین رابطه طی مصاحبه‌ای که علی‌اصغر قائمی، عضو شورای شهر تهران درباره استعفای دسته‌جمعی با روزنامه هم میهن داشته است این موضوع را مطرح کرده که «بحث ناکارآمدی آقای زاکانی امر اثبات‌شده‌ای است. اینکه ایشان سعی دارد خود را کارآمد نشان دهد بحث دیگری است. ساده‌ترین پیشنهاد این است که محترمانه استعفای خود را تقدیم شورای شهر تهران کرده، از شهرداری برود و فرصت خدمت را برای فرد دیگری ایجاد کند.

او افزود: «اگر ایشان استعفا ندهد، اعضای منتقد او در شورای شهر تهران برای تغییر مدیریت شهری جدی هستند. باید دید که با چه راهکاری به این تغییر می‌رسند. شاید دوستان منتقد بر این عقیده‌اند که اگر استعفا یا استیضاح انجام نشود، بدترین راهکار ممکن را انتخاب کنند تا شورای شهر تهران از اکثریت بیفتد و طبیعتاً برای یک‌سال آینده وزیر کشور باید برای شهرداری سرپرست انتخاب کند. این مسیر جالب نیست و باید سعی کنیم تصمیم اعضای شورای شهر تهران به این نقطه نرسد.»

با این حال راهکار دیگری فعلاً موجود نیست و شهردار تهران با دو مسیر برکناری و منتقدان سفت و سخت در شورای شهر مقابل است یک اینکه خود به اختیار (بخوانید به اجبار اعضا) استعفا داده و مسند شهرداری برای یک فرد کارآمد خالی کند و یا اینکه با استعفای دسته جمعی اعضای منتقد مواجه شده و به صورت اتوماتیک طبق قانون اختیارات خود را از دست بدهد.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید