«نقش اقتصاد»  از یک تحول  قابل تامل در حوزه ریلی گزارش می دهد:توسعه دیپلماسی ریلی ایران

0
39

سامان سفالگر روزنامه نگار: به تازگی شاهد راه اندازی قطار کانتینری دو سر بار ایران و چین بوده‌ایم. این راه اندازی همزمان با بهره برداری از فاز اول کریدور ریلی چین-ایران-اروپا صورت گرفته است. در این راستا، سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل راه آهن کشورمان در موضع گیری گفته است: قطار کانیتنری دو سربار ایران-چین با عبور از کشورهای ترکمنستان و قزاقستان، به سمت چین و از چین به سمت ایران حرکت می‌کند. وی تصریح کرده که قطار باری که از ایران به سمت چین حرکت کرده حامل مواد معدنی است و 10 روز قبل نیز قطاری حامل قطعات خودرو از چین به سمت کشورمان حرکت کرده است.

به گزارش «نقش اقتصاد»؛ در این راستا، بسیاری از ناظران و تحلیلگران و صاحب نظران، دیدگاه‌های مختلفی را در مورد تحولات اخیر در حوزه دیپلماسی ریلی کشورمان مطرح کرده‌اند. البته که اغلب آن‌ها این تحولات را مثبت ارزیابی کرده و حامل دستاوردهای قابل توجهی دانسته‌اند با این حال، در رابطه با راه اندازی قطار کانتینری دو سر بار ایران و چین و همچنین بهره برداری از فاز اول کریدور ریلی چین-ایران و اروپا، توجه به 2 نکته ضروری به نظر می‌رسد.

اول اینکه باید بدانیم که چین از جمله قدرت‌های نوظهور در جهان امروز است که سرمایه گذاری‌های گسترده‌ای را در حوزه کریدورهای ارتباطی انجام داده و می‌دهد. به طور خاص ابتکارهای ارتباطی این شکور نظیر یک کمربند-یک جاده، بر این مساله تاکید دارند که چینی‌ها با ایجاد کریدورهای مطلوب خود در سطح منطقه و جهان، سعی دارند تا حد زیادی خودشان را از زیر بار فشار و تحرکات و هژمونی قدت های غربی خارج سازند و نقشه راه معناداری را برای پیوندها و ارتباطات اقتصادی خود با کشورهای مختلف جهان ایجاد کنند. البته که چینی‌ها در این زمینه میلیاردها دلار وام و تسهیلات را نیز به کشورهایی که در حوزه ابتکارات ارتباطی آن‌ها قرار دارند، تخصیص داده‌اند و می‌دهند (جهت توسعه زیرساخت‌های ارتباطی آن‌ها). از این رو، اینکه می‌بینیم کشورمان در قالب یک ابتکار ریلی به چین متصل می‌شود و یا یکی از حلقه‌های واسطه ارتباط چین به کشورهای اروپایی با استفاده از ظرفیت‌های ریلی است، در نوع خود رویدادی مثبت و معنادار است که تداوم این قبیل روندها در ادامه راه می‌تواند حامل دستاوردها و نکات مثبت و بیشتری برای کشورمان باشد.

توجه داشته باشیم که یکی از دستورکارهای اصلی جریان‌های مختلف و معاند با کشورمان در عرصه بین المللی این است که تا می‌توانند ایران را از ارتباطات بین‌المللی‌اش محروم ساخته و این کشور را به یک کنشگر منزوی در ابعاد مختلف تبدیل کنند.

این در حالی است که توسعه دیپلماسی ریلی ایران و تبدیل شدن این کشور به یک پل ارتباطی در قالب‌های مختلف، مساله‌ای است که ضربه‌ای جدی به دستورکارهای خصمانه آن‌ها علیه کشورمان وارد می‌کند و همانطور که گفته شد، حامل مزایا و دستاوردهای قابل ملاحظه‌ای برای ایران است. در عین حال، نباید از یاد ببریم که روند منازعات و درگیریهای ژئوپلیتیک و ایدئولوژیک در عرصه نظام
بین الملل و میان قطب‌های غالب قدرت در جهان به شدت افزایش یافته است. معادله‌ای که در نوع خود فضای مساعدی از کنشگری را برای کشورمان ایجاد کرده و می‌تواند حاکمل فرصت‌های قابل توجهی برای ایران در حوزه‌های مختلف به ویژه پیوندهای اقتصادی‌اش با دیگر کشورها و بازیگران نظیر چین باشد. موضوعی که یک نمود عینی خود را در قالب توسعه پیوندها و ارتباطات ریلی کشورمان با چین و کشنگری محوری در قالب ابتکارات ارتباطی این کشور به نمایش می‌گذارد. دوم اینکه بر اساس آنچه کارشناسان و صاحب نظران می گویند، تقویت ابتکار موسوم به کریدور ریلی چین-ایران و اروپا، از دو مزیت مهم برای تجار و صاحبان حِرف و صنایع برخوردار است. اول اینکه این کریدور ارتباطی که کشورهای قزاقستان و ترکمنستان نیز در قالب آن قرار دارند، از امنیت بالایی برخوردار است و دوم اینکه این کریدور ریلی تا حد زیادی در قیاس با حمل و نق ریلی، هزنیه های ارتباط تجاری از چین به اروپا و از طریق کشوری نظیر ایران را کاهش می‌دهد.

موضوعی که نوعی مزیت ارتباطی و مالی را برای بسیاری از فعالان تجاری نوید می‌دهد و می‌تواند در رونق گیری هر چه بیشتر این خط ریلی ایفای نقش محوری داشته باشد. موضوعی که همانطور که پیشتر نیز گفته شد، حامل منافع قابل ملاحظه‌ای برای کشورمان است.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید