• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
چهارشنبه, ۱۱ تیر ۱۴۰۴ - ۱۴:۰۹:۵۲
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

«نقش اقتصاد» گزارش می‌دهد : سیر تکاملی استفاده از هوش مصنوعی در صنعت حمل‌ونقل ریلی

۸ مرداد ۱۴۰۳
در آخرین اخبار, اقتصاد کلان, گزارش های ویژه
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

سید ابوالفضل بهره دار کارشناس اقتصادی: اخیراً با مشارکت مکینزی گزارشی توسط اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها (UIC) تهیه و منتشرشده است که در آن نشان داده شده است بهره‌گیری هر چه بیشتر از هوش مصنوعی (AI) می‌تواند مزایای قابل‌توجهی را برای شرکت‌های ریلی در سرتاسر جهان به همراه داشته باشد.

دراین‌بین مدیران زیرساخت‌های ریلی در راه‌آهن از طریق هوش مصنوعی در بخش‌هایی نظیر نگهداری و تعمیرات پیش‌بینی کننده به اولویت‌بندی دارایی‌های حیاتی خویش و شیوه انجام عملیات بر روی آن‌ها پرداخته‌اند. بهره‌گیری از هوش مصنوعی (AI) در راه‌آهن به‌ویژه در سال‌های اخیر به دلیل کاهش هزینه‌های مرتبط با ذخیره‌سازی و پردازش داده‌ها، گسترش سریع در مواردی نظیر در دسترس بودن داده‌ها و بهبود تکنیک‌های ذخیره‌سازی و نیز مدل‌سازی داده‌ها، شتاب بیشتری به خود گرفته است.

به‌طور خاص هوش مصنوعی تحلیل یاز طریق پردازش داده‌های تاریخی به‌منظور انجام پیش‌بینی‌های عددی کار مورداستفاده قرار می‌گیرد و این در حالی است که هوش مصنوعی مولد، ماشین‌ها را قادر می‌سازد تا خروجی جدیدی شبیه به محتوای تولیدشده توسط انسان را ایجاد نماید. هوش مصنوعی مولد در پایان سال 2022 و درست در همان زمانی که برنامه‌هایی مانند چت جی بی تی در دسترس عموم قرار گرفت، به یک نقطه عطف کامل رسید که می‌توانست منشأ تحول در بسیاری از زمینه‌ها گردد. یک‌سوم از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی جهانی سالانه مک کینزی در مورد وضعیت هوش مصنوعی در سال 2023 گفتند که سازمان‌های آن‌ها به‌طور مرتب از هوش مصنوعی مولد در حداقل یک کار تجاری استفاده می‌کند، درحالی‌که 60 درصد از کسانی که هوش مصنوعی تحلیلی را پذیرفته‌اند، گفتند که درحال‌توسعه موارد استفاده از هوش مصنوعی مولد هستند.

از سوی دیگر صنعت راه‌آهن در گذشته به دلیل محدودیت در دسترس بودن و کیفیت داده‌ها، الزامات قانونی و عدم استانداردسازی با چالش‌هایی در پذیرش فناوری دیجیتال روبرو بوده است، هوش مصنوعی تحلیلی و مولد، فرصتی را برای بخش ریلی فراهم می‌کند تا به‌تدریج دیجیتالی شدن را در تمامی بخش‌های خود از طریق استقرار هوش مصنوعی تجربه نماید. بر اساس گزارش‌ها، سفر به‌سوی شرکت‌های ریلی مجهز به هوش مصنوعی، گزارشی است که توسط اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن (UIC) با مشارکت مک‌کینزی تهیه شده است و در آن بیش از 100 مورداستفادهٔ بالقوه از هوش مصنوعی در بخش ریلی وجود دارد و مورد استناد قرار گرفته است.

بر اساس تحقیقاتی که شامل بررسی 11 شرکت ریلی در سراسر اروپا، آسیا و مصاحبه‌های عمیق با مدیران ارشد اجرایی 15 شرکت پیشرو و سازندگان تجهیزات اصلی قطار (OEMS) بوده است. همچنین این گزارش‌ها می‌گویند که اجرای هوش مصنوعی بر 20 مورداستفاده کلیدی از استفاده از هوش مصنوعی تحلیلی در این صنعت تمرکز دارد. برای بهبود سروقت بودن قطارها، تعامل با مشتری، ایمنی و عملکرد عملیاتی شبکه ریلی استفاده از هوش مصنوعی در صنعت حمل‌ونقل ریلی را رونق بخشیده است. در اینجا از میان 11 شرکتی که مورد بررسی قرارگرفته‌اند، 38٪ در حال شروع نخستین پیاده‌سازی‌های هوش مصنوعی در مقیاس بزرگ هستند و می‌کوشند توانایی‌های داخلی خود را از طریق به‌کارگیری هوش مصنوعی تقویت کنند.

با این پیشرفت‌ها، 25٪از شرکت‌ها در حال پیاده‌سازی چندین کاربرد هوش مصنوعی در مقیاس بزرگ هستند، درحالی‌که 13٪از شرکت‌های ریلی چندین پروژه آزمایشی در دست اجرا دارند و 25٪نیز در مراحل ابتدایی توسعه شرکت‌های خود بر اساس هوش مصنوعی قرار دارند و هنوز هیچ پروژه آزمایشی را شروع نکرده‌اند.

موارد استفاده‌ای که توسط بهره‌برداران صنعت ریلی در مقیاس بزرگ اجرا شده است، شامل بهینه‌سازی تیم‌های تخصصی و شیفت‌های کاری هستند، جایی که 40٪ از شرکت‌های مورد بررسی قرار گرفته از هوش مصنوعی برای تخصیص مؤثرتر کارکنان به وظایف و پیاده‌سازی برنامه‌ها استفاده کرده‌اند و به‌این‌ترتیب هزینه‌های نیروی کار را کاهش داده‌اند.

کاهش مصرف انرژی نیز یکی دیگر از اولویت‌هایی است که با استفاده از سیستم‌های دستیار راهبر قطار که نرم‌افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی را ارائه می‌دهند، امکان‌پذیر شده است. انتظار می‌رود سیستم‌هایی مانند اکو ریل که توسط شرکت و یا ریل کانادا به کار گرفته‌شده، مصرف انرژی را تا حدود 10 تا 15 درصد کاهش دهند. سایر موارد استفاده از هوش مصنوعی در صنعت حمل‌ونقل ریلی همچنان در مراحل آزمایشی هستند، از آن دسته می‌توان به استفاده از این فناوری برای نگهداری و تعمیرات و نیز پیش‌بینی شرایط ناوگان اشاره می‌شود که اکنون توسط 50٪ از بهره‌برداران مورد بررسی قرار گرفته، پذیرفته‌شده است.

این مصاحبه‌ها تحقیق اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن را تأیید کردند که نگهداری و تعمیرات آینده‌نگر موجب افزایش 15٪ در قابلیت اطمینان، کاهش 20٪ در هزینه‌های نگهداری و کاهش 30٪ در خرابی قطارها شده است. حدود 30٪ از شرکت‌های ریلی گفتند که در حال استفاده از الگوریتم‌های زمان‌بندی خدمات ریلی هستند، که تقاضای مشتریان را ارزیابی و مسیرهای اولویت‌دار قطار را تعیین می‌کنند و در نتیجه خروجی بهینه را در محدوده‌هایی مانند ظرفیت ایستگاه، دسترسی کارکنان و سودآوری خدمات مشخص می‌کنند.

تمام مدیران بخش زیرساخت در شرکت‌های ریلی بزرگ که برای این گزارش مورد مصاحبه قرارگرفته‌اند، اکنون از نگهداری پیش بینانه برای اولویت‌بندی کارها با توجه به مهم‌ترین دارایی‌ها و تسهیلات با بالاترین احتمال خرابی استفاده می‌کنند. این مورداستفاده از هوش مصنوعی اخیراً بسیار به کار گرفته‌شده است و راه‌حل‌های پیشرفته‌تر اکنون از داده‌های داخلی و خارجی برای شناسایی چرخه بهینه نگهداری و تعمیرات را در شرایط بهره‌برداری ارائه نموده است. با تغییر نحوه برنامه‌ریزی و ارائه خدمات در صنعت حمل‌ونقل ریلی، هوش مصنوعی می‌تواند سالانه بین 13 تا 22 میلیارد دلار سود در سراسر جهان برای بهره‌برداران صنعت حمل‌ونقل ریلی به ارمغان بیاورد.

به‌عنوان‌مثال راه‌آهن فدرال اتریش (ÖBB) داده‌های داخلی را از طریق اسکن شبکه ریلی ترکیب می‌کند تا بتواند از طریق آن بخش‌های کنار خط آهن را مورد نظارت قرار داده و مخاطرات ایمنی در شبکه ریلی را شناسایی نمایند. اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها (UIC) بر اساس مشاهدات میدانی نتیجه‌گیری می‌کند که نگهداری و تعمیرات پیش‌بینانه برای زیرساخت‌ها می‌تواند معمولاً زمان خرابی‌های غیرمنتظره را 15-25٪ کاهش دهد و علاوه بر آن هزینه‌های نگهداری را 15-30٪ کاهش دهد. از طرفی استفاده از هوش مصنوعی در صنعت ریلی می‌تواند توانایی تشخیص خرابی‌ها را 100٪ یا بیشتر افزایش دهد و نهایتاً آنکه تأخیرهای هر قطار را 20٪ کاهش دهد. برخی دیگر از کاربردهای جهان شمول صنعت ریلی مدیریت جریان مسافر برای بهینه‌سازی جریان مسافری در ایستگاه‌ها، و جلوگیری از بروز تنگناها و بهبود امنیت شبکه ریلی است.

مدیران زیرساخت همچنین از یادگیری عمیق به‌عنوان یکی از ابعاد هوش مصنوعی استفاده می‌کنند تا بهترین استفاده از ظرفیت شبکه ریلی را با در نظر گرفتن نیازهای بهره‌برداران، الزامات نگهداری و تعمیرات و عوامل خارجی را شناسایی کنند. دراین‌بین راه‌آهن آلمان (DB) از هوش مصنوعی برای شناسایی نحله‌ها و نقاط عطف آینده و تقاضای بازار مسافری در ایستگاه‌ها و خدمات ریلی بلندمدت استفاده می‌کند که این امر اجازه می‌دهد تا قطارهای با ظرفیت بالا برای رفع گلوگاه و ایجاد موازنه‌های پیشرو و کنترل ازدحام از طریق اعزام فوق‌العاده به کار گرفته شوند.

همچنین بررسی و مصاحبه از مدیران زیرساخت ریلی که برای گزارش مورد مصاحبه قرارگرفته‌اند، 60٪ در مدیریت ترافیک با توجه به هوش مصنوعی به در نظر گرفتن زمان واقعی در برنامه‌های زمان‌بندی با استفاده از هوش مصنوعی استفاده تأکید کرده‌اند، این سامانه‌ها مسیرهای بسیار کارآمد را شناسایی نموده و ارائه خدمات را هماهنگ می‌نمایند و در نتیجه اختلالات را کاهش می‌دهند. با تغییر نحوه برنامه‌ریزی و ارائه خدمات، هوش مصنوعی به توسعه گزارش کمک نمود و امکانی را ایجاد نموده که سالانه بین 13 تا 22 میلیارد دلار از مزایای اقتصادی در سراسر جهان به بخش ریلی روانه سازد.

بر اساس ساختار هزینه در شرکت‌های راه‌آهن اروپایی، برای یک شرکت با درآمد سالیانه 5 میلیارد یورو، هوش مصنوعی می‌تواند سالانه مقدار 700 میلیون یورو ارزش‌افزوده ایجاد کند. این مهم شامل کاهش هزینه‌های پرسنلی، نگهداری و تعمیرات و هزینه‌های پرسنلی شرکت همراه با افزایش درآمد از طریق استفاده از هوش مصنوعی برای مدیریت درآمد مسافران، مانند قیمت‌گذاری پویا، و بهینه‌سازی استفاده از ظرفیت شبکه می‌شود.

بیشترین صرفه‌جویی‌ها از استفاده از هوش مصنوعی در نگهداری پیش‌بینی کننده زیرساخت، با کاهش هزینه‌ها 25٪، دنباله دارد که شامل نگهداری پیش‌بینی کننده وسایل نقلیه (20٪) و بهبود کارایی انرژی (15٪) می‌شود. برای به دست آوردن این حجم از ارزش، نتایج مطالعات نشان می‌دهد که لازم است همه ذینفعان به‌جای توسعه فناوری صرفاً برای استفاده از منافع فناوری، توسعه موارد استفاده از هوش مصنوعی را که یک نیاز مشخص و وسیع را برآورده می‌سازد، در اولویت قرار دهند. در کنار فناوری، استراتژی مدیریت داده‌ها، استقرار موفقیت‌آمیز هوش مصنوعی در راه‌آهن به وجود مهارت‌ها و ایفای نقش‌های خاص هوش مصنوعی و همچنین یک نقشه راه استراتژیک برای پیاده‌سازی در سطح وسیع نیاز دارد.

تگ ها: اتحادیه بین المللی راه آهن هاراه آهنزیرساخت های ریلیهوش مصنوعی
مطلب قبلی

معاون توسعه صنعتی و کنترل تولید شرکت ملی صنایع مس ایران: برنامه‌ریزی برای تولید یک میلیون تن کاتد مس/کوچکترین تردیدی در تحقق طرح «کیمیا» وجود ندارد

مطلب بعدی

توصیه‌ای برای کاهش مصرف برق

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

توصیه‌ای برای کاهش مصرف برق

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار روز

آسمان مرکز و نیمه غربی کشور به روی پروازهای عبوری بسته شد/ پروازهای فرودگاه امام(ره) و مهرآباد همچنان لغو است

۱۱ تیر ۱۴۰۴

بخشودگی جرایم تأخیر مشتریان بانک سپه از ابتدای جنگ تحمیلی 12 روزه تا پایان تیر‌ماه

۱۱ تیر ۱۴۰۴

شرکت‌های ایلان ماسک قربانی دعوا با ترامپ می‌شوند؟

۱۱ تیر ۱۴۰۴

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد بازگشت صنایع آسیب‌دیده به چرخه تولید با طرح حمایت از تولید

۱۱ تیر ۱۴۰۴

شکستن رکورد مصرف ۲۰۰ میلیون لیتر بنزین در روز در زمان جنگ

۱۱ تیر ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار اقتصادی

آسمان مرکز و نیمه غربی کشور به روی پروازهای عبوری بسته شد/ پروازهای فرودگاه امام(ره) و مهرآباد همچنان لغو است

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

براساس اعلام وزارت راه، آسمان مرکز و نیمه غربی کشور به روی پروازهای عبوری بین‌المللی بسته شد و لغو پروازهای...

خدمات حضوری بانک سپه از سر گرفته شد/ در تلاشیم طی 48 ساعت آینده ارائه خدمات غیر‌حضوری امکان‌پذیر شود

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

دکتر پرتوافکنان عضو هیات مدیره بانک سپه در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما از برقراری مجدد ارائه خدمات حضوری این بانک...

بخشودگی جرایم تأخیر مشتریان بانک سپه از ابتدای جنگ تحمیلی 12 روزه تا پایان تیر‌ماه

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

جرایم تأخیر مشتریان اعتباری بانک سپه از ابتدای جنگ تحمیلی 12 روزه تا پایان تیر‌ماه سال جاری در راستای پویش...

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد بازگشت صنایع آسیب‌دیده به چرخه تولید با طرح حمایت از تولید

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

وزیر صنعت، معدن و تجارت از تدوین و اجرای طرح جامع ''حمایت از تولید'' برای جبران خسارات صنایع آسیب‌دیده در...

شکستن رکورد مصرف ۲۰۰ میلیون لیتر بنزین در روز در زمان جنگ

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از تدابیر هوشمندانه و تلاش شبانه‌روزی ۱۶۰ هزار نیروهای عملیاتی در...

قبلی بعدی

گزارش ویژه

صادرات فرش ایران از 2 میلیارد دلار  به40 میلیون رسید ؛ افول صادرات فرش ایرانی

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

سمیه رسولی:  صادرات فرش دستباف ايراني که زماني ميليارد دلاري بود و بازارهاي جهاني را تسخير کرده بود، حالا به...

«نقش اقتصاد» به بررسی تاثیرات افزایش نرخ خوراک گاز بر صنعت پتروشیمی پرداخت تیغ دو لبه بر گلوی صنعت پتروشیمی

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی:  در حالي که صنعت پتروشيمي ايران به عنوان يکي از مهم‌ترين بخش‌هاي اقتصادي کشور با پتانسيل عظيم...

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، چالش‌ها و راهکارهای سقوط صادرات نفت ایران را بررسی کرد روزگاه تیره طلای سیاه ایران

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۰ خرداد ۱۴۰۴
0

هیوا زارعی: کاهش شديد صادرات نفت ايران به زير 1.5 ميليون بشکه در روز، زنگ خطر بزرگي براي اقتصاد کشور به...

کشمکش بین دولت و خودروسازان بر سر افزایش قیمت بالا گرفت زمزمه های گرانی خودرو در جاده مخصوص

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۹ خرداد ۱۴۰۴
0

بازار خودرو در رکود است و دو خودروساز درخواست افزايش قيمت داده‌اند؛ اما اين تصميم در شرايط فعلي با ابهامات...

«نقش اقتصاد» در گزارشی به عوامل ریزش اخیر بورس و چشم‌انداز آتی آن پرداخت بازار سرمایه در چاله تنش‌های سیاسی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۹ خرداد ۱۴۰۴
0

هیوا زارعی:  بورس تهران در روزهاي اخير شاهد ريزش‌هاي سنگين و فرسايشي بوده که اعتماد سرمايه‌گذاران را به شدت متزلزل...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

در گفتگو با نایب‌رئیس اتحادیه املاک معضلات یک پدیده نوظهور در بازار مسکن واکاوی شد اجاره پشت‌بام آخرین چاره خانه به دوشان

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۰ خرداد ۱۴۰۴
0

فروش و اجاره پشت‌بام معضلي است که مي‌تواند خسارات جدي براي افراد و جامعه به همراه داشته باشد. نايب‌رئيس اول...

یک کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با «نقش اقتصاد»: نظام ارباب و رعیتی بر بازار مسکن حاکم است

۱۸ خرداد ۱۴۰۴

در گفتگو با یک اقتصاددان تحولات آتی بازار مسکن واکاوی شد رکود نگران کننده در بازار مسکن

۱۷ خرداد ۱۴۰۴

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس بررسی شد: تبعات معاملات تهاتری بر اقتصاد کشور

۱۳ خرداد ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گزارشی به عوامل سقوط رشد نفت و پیامدهای آن بر اقتصاد ایران پرداخت حرکت اقتصاد ایران در مسیر ناهموار

۱۳ خرداد ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید