«نقش اقتصاد» از یک تحول معنادارِ در حوزه صادرات نفت  گزارش می دهد: شکست نظام تحریمی قدرت‌های غربی علیه ایران

0
35

سامان سفالگر روزنامه نگار: در ماه‌های اخیر، تحلیل‌ها و گزارش‌های مختلفی با محوریت افزایش تولید و صادرات نفت ایران منتشر و مطرح شده است. به عنوان مثال، چند وقت قبل بود که “موسسه بین المللی انرژی” در گزارشی از افزایش تولید نفت ایران به عدد 3 میلیون و 360 هزار بشکه در روز خبر داد و البته که صادرات روزانه نفت ایران را هم چیزی در حدود 2 میلیون بشکه ارزیابی کرد.

به گزارش خبرنگار «نقش اقتصاد»؛ آمارهایی که کم و بیش از سوی دیگر نهادها و اندیکشده ها و رسانه‌های مرتبط با حوزه بازار جهانی انرژی نیز تأیید شده و این مساله را برجسته سازی می‌کنند که ایران در حوزه صادرات نفت خود، عملاً بسیاری از قید و محدودیت‌هایی ضدایرانی که قرار بود بر اساس توافق برجام لغو شوند را بی معنا و بی اعتبار کرده است.

به بیان ساده‌تر، ایران در حوزه تولید و صاردات نفت خود تا حد زیادی به دوران قبل از خروج یکجانبه و غیرقانونی دولت سابق آمریکا از توافق برجام بازگشته است. موضوعی که در نوع خود یک پیروزی و دستاورد مهم و بزرگ برای ایران محسوب می‌شود.

با این همه، به تازگی شاهد یک تحول جدید و معنادارِ دیگر در حوزه صادرات نفت ایران بوده‌ایم. در این راستا، به تازگی تحلیلگران موسسه غربی “استاندارد چارتر” در موضع گیری به این مساله اشاره کرده‌اند که صادرات نفت ایران به چین در ماه ژوئن سال جاری میلادی چیزی در حدود 1 میلیون و 450 هزار بشکه بوده است.

تحلیلگران موسسه مذکور مدعی شده‌اند که ایران بخش زیادی از صادرات نفت خود به چین را از طریق آب‌های مالزی و با استفاده از تاکتیک‌های خاص در حوزه دور زدن تحریم‌ها انجام می‌دهد. موضوعی که در نوع خود یک پیروزی برای ایران و یک شکست بزرگ برای نظام تحریمی قدرت‌های غربی علیه تهران است.

با این همه، طرح خبر مذکور، در نوع خود حامل 2 پالس و پیام مهم و معنادار است که باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای شود. اولاً، باید توجه داشته باشیم که کشورمان در سال‌های اخیر در حوزه صادرات نفت خود، مسیر دشوار و پیچیده‌ای را پیموده و در این رابطه، سعی بر آن بوده تا از تمامی ظرفیت‌های لازم در مواجهه با جنگ اقتصادی دشمنان علیه ایران استفاده شود.

از این رو، دولت چهاردهم نیز در عینِ در پیش گرفتن تلاش‌های تازه در حوزه تولید و صادرات نفت ایران، بایستی تا جای ممکن از دستاوردهای کشور در حوزه صادرات انرژی که به آن به ارث رسیده، حمایت و دفاع کند. بر اساس آنچه وزارت نفت کشورمان اعلام کرده، ایران برنامه بالابردن تولید روزانه نفت خود به عدد 4 میلیون بشکه را تا پایان سال جاری شمسی دارد.

دستورکار و هدفی که با قدرت باید پیگیری شود و نباید اینطور باشد که در حوزه سیاست‌های انرژی کشور در هر دولتی شاهد راه و رویه‌های تازه‌ای باشیم. موضوعی که به هیچ عنوان در راستای منافع ملی کشورمان نیست. توجه به این نکته نیز ضروری است که به دست آوردن سهم بازار در حوزه انرژی به سختی حاصل می‌شود و وقتی در این بازار سهمی به دست آورده شود، حراست از آن باید با جدیت هر چه تمام‌تر در دستورکار باشد.

دوم اینکه پیشرفت‌های قابل توجه در حوزه تولید و صادرات نفت ایران این واقعیت را مودر تاکید قرار می‌دهند که با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و ابتکارهای مختلف در حوزه صادرات انرژی، می‌توان اتفاقات مبارک و خوشایندی را در حوزه صادرات نفت ایران رقم زد. از این رو، طرح این قبیل ابتکارات در دولت جدید کشورمان نیز باید با قدرت ادامه یابند و نباید صرفاً به وضعیت موجود اکتفا شود.مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور منتخب کشورمان از ضرورت لغو تحریم‌ها علیه ایران و متوازن سازی سیاست خارجی ایران سخن گفته است. این‌ها اصول و مسائل مثبت و خوبی هستند با این حال، راهی که تاکنون در حوزه صادرات نفت ایران طی شده نیز باید با قدرت ادامه یابدو دلیل اصلی این مساله نیز این است که با توجه به شریاط خاص منطقه‌ای و بین‌المللی، عدم قطعیت‌های گسترده و قابل توجهی در محیط بین المللی حاکم هستند و کشورمان تا جای ممکن بایستی با اتکا به سناریوهای مختلف در حوزه صادرات انرژی‌اش، با این وضعیت مواجه شود.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید