«نقش اقتصاد» بازار حمایتی واردات خودروهای تمام برقی را بررسی کرد:دو روی سکه خودروهای برقی

0
42

هاتف فرج اللهی روزنامه نگار: بازار خودروی ایران این روزها با تاکید مدیران دولتی شاهد حضور خودروهای برقی است، خودروهایی که ممکن است به دلیل نبود زیرساخت‌ها، تأثیر چندانی بر بازار کشور نداشته باشند.

خودروهای برقی به دلیل نبود امکانات شارژ و در کنار آن کمبود برق با چالش‌هایی رو به رو شده‌اند که ممکن است به عدم توفیق این خودروها در بازار کشور منجر شود. در کنار آن نیز باید به این مسئله اشاره کرد که خودروهای برقی به خدمات پس از فروش ویژه‌ای به نسبت خودروهای بنزینی نیاز دارند و کمبود این موضوع نیز در بازار خودروهای برقی کشور حس می‌شود.

در نتیجه می‌توان دریافت که خودروهای برقی به دلیل ناترازی هایی که در حوزه انرژی در کشور وجود دارد، با چالش کمبود انرژی مواجه شوند و در آینده توان چندانی برای عرض اندام در بازار نداشته باشند و با تکیه بر خودروهای برقی نمی‌توان امیدوار بود که مصرف سوخت در کشور با کاهش جدی مواجه شود؛ به خصوص که این خودروها از قیمت‌های بالایی نیز برخوردارند و نمی‌توان آن‌ها را جایگزین خودروهای پرمصرف داخلی و فرسوده دانست.

اما چه خودرویی برای بازار ایران که هم از نظر برق و هم از نظر بنزین دچار کمبود است، مناسب‌تر از سایر خودروها خواهد بود؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بازار جهانی خودرو، اقبال عمومی خودروهای هیبریدی را مد نظر دارد و این خودروها از آنجایی که با سوخت‌های ارزان و در دسترس می‌توانند مسافت‌های طولانی را طی کنند و علاوه بر مصرف کم سوخت، میزان آلایندگی‌ها را نیز کاهش دهند، به گزینه‌های مطلوب بازار خودرو تبدیل شده‌اند.

برای بازار ایران نیز اگر کمبود بنزین و کمبود برق را در نظر داشته باشیم، خودروهای هیبریدی جدید که هم قیمت‌های به صرفه‌ای دارند و هم مصرف سوخت و ایجاد آلایندگی را به صورت جدی کاهش می‌دهند، می‌توانند بهترین گزینه باشند؛ چرا که این خودروها نه به ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای خودروهای برقی نیاز دارند و نه این که کمبود برق اثری روی کارکردشان دارد.

با این وجود هنوز مشخص نیست که چرا مقامات کشور همچنان بر ورود و تولید خودروهای تمام برقی تاکید دارند و این در شرایطی است که هنوز کمبود زیرساخت‌های مورد نیاز برای خودروهای برقی به صورت جدی حس می‌شود و خریداران همچنان در خصوص تأمین انرژی این خودروها با چالش‌های متعددی مواجه‌اند.

اما خودروهای هیبریدی ضمن کارکرد ساده‌تر می‌توانند کارایی مطلوب‌تری نیز داشته باشند، علاوه بر این خودروهای هیبریدی نیازی به خدمات پس از فروش خاصی نیز ندارند و اگر هم به باطری نیاز داشته باشند، هزینه تعویض باتری‌شان بسیار پایین‌تر از هزینه تعویض باتری خودروهای تمام برقی خواهد بود.

در نتیجه می‌توان دریافت که خودروهای هیبریدی گزینه مناسب‌تری برای بازار ایران خواهند بود و به نظر می‌رسد دولت جدید باید سیاست‌های دولت پیشین در خصوص تاکید بر خودروهای برقی را به سمت واردات و تولید خودروهای هیبریدی تغییر دهد؛ چرا که این اقدام می‌تواند نقشی مهم در تغییر الگوی مصرف سوخت و همچنین کاهش ایجاد آلایندگی خودروها ایفا کند.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید