منابع انسانی موتور پیشران اقتصاد

0
37

وحید حاج سعیدی روزنامه نگار: جایگاه و اهمیت منابع انسانی اعم از نیروی متخصص یا نیروی کار ساده در سازمان‌ها تا جایی است که در دنیا از آن به عنوان مهم‌ترین منبع هر کشور و موتور پیشران اقتصاد یاد می‌شود. منابع انسانی نقشی کلیدی در توسعه، تقویت و رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده سازمان‌ها ایفا می‌کنند و هر سازمان برای اینکه بتواند در موعد مقرر به اهدافش نزدیک شود و خدماتی با کیفیت و بروز به مشتریان یا مخاطبانش ارائه کند، نیازمند کارکنانی ماهر، شایسته و کاردان است. از سویی کارکنان هر مجموعه به منزله سرمایه‌ای ارزشمند محسوب می‌شوند و هر گونه هزینه کرد در جهت آموزش و مهارت افزایی آنان، سرمایه گذاری آینده محور محسوب می‌شود.

با این وجود باید اذعان داشت تنها آموزش و تربیت کارکنان متخصص و ماهر، رمز موفقیت سازمان‌ها نیست. ایجاد رضایتمندی، پرداخت حقوق متناسب و مکفی، پیشگیری از فرسودگی شغلی، بهبود اوضاع و شرایط محیط کار، ایجاد فرصت‌های برابر جهت پیشرفت، تقویت احساس ارزشمندی، اعطاء مسئولیت، انتظارات شغلی واضح و … از جمله مواردی هستند که در ایجاد رضایت شغلی و به تبع آن افزایش بهره وری سازمان‌ها نقشی اساسی دارند.

برنامه‌ریزی در حوزه منابع انسانی این فرصت را به مدیران می‌دهد تا با شناسایی استعدادهای مناسب و به کارگیری آن‌ها در موقعیت‌های مناسب، ضمن ایجاد توسعه و بهره وری بیشتر، فرصت‌های بیشتر برای پیشرفت همه کارکنان فراهم سازد که این فرایند در مجموع منجر به بهبود عملکرد و گسترش دستاوردهای سازمان می‌شود.

از برایند نوشتار فوق چنین بر می‌آید که ایجاد تحول و تربیت نیروی انسانی ماهر و کاردان و در کنار آن ایجاد رضایتمندی شغلی با صرف هزینه‌های فراوان و در طول سالیان حاصل می‌شود. در نتیجه حفظ و نگاهبانی از منابع انسانی باید در دستور کار مدیران قرار گیرد و مدیران با برنامه ریزی‌های متنوع، برقراری ارتباط با کارکنان و نظرسنجی‌های ادواری در برطرف سازی موانع و حفظ منابع انسانی سازمان بکوشند.

متاسفانه در سال‌های اخیر علی رغم همه تلاش‌های صورت گرفته در زمینه بهبود اوضاع معیشتی کارکنان در سطوح و سازمان‌های مختلف، شاهد مهاجرت نیروی انسانی متخصص و حتی نیروی کار ساده به سایر کشورها به دلایل متعدد هستیم. این خسران اقتصادی و معنوی همانگونه که ذکر شد از مناظر گوناگونی قابل بحث و بررسی است و هزینه‌های زیادی را در جهت جبران به کشور تحمیل می‌کند. فراموش نکنیم تربیت یک نیروی متخصص و مجرب فرایندی طولانی و زمان بر است که با صرف هزینه‌های مادی و معنوی فراوانی حاصل می‌شود و جایگزینی نیروی جدید به آسانی میسر نخواهد شد. بماند که جایگزینی کارگر ساده هم به آن آسانی که فکر می‌کنیم نیست و تبعاتی به همراه دارد. جا دارد مسئولان با برنامه ریزی‌های گسترده و هدفمند در خصوص ارتقاء سطح رضایتمندی نیروها و حفظ منابع انسانی و نیروی کار در هر رده و لایه‌ای و با هر تخصصی بیش از پیش بکوشند و مانع از خروج سرمایه‌های اصلی کشور شوند. آینده کشور و توسعه همه جانبه آن نیازمند دستان پرتوان و مهارت و تخصص نیروهایی است که از ثروت همین سرزمین بالیده‌اند و ثمرات آن نیز باید در همین سرزمین نمود پیدا کند. منابع انسانی کشور را قدر بدانیم.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید