ارتباط گنبد گرمایی و مصرف برق

0
41

مریم تجلی اردکانی روزنامه نگار: در بهار امسال تیترهای زیست محیطی خبر از پایان پدیده النینو در جهان را می‌داد، پدیده‌ای که گرمای چند سال گذشته به نامش سند زده شده بود. اگرچه بعدتر اذعان شد که گرمایش زمین فراتر از پدیده النینو صرف است و این گرمایش ماندگار تا وقتی که بشر دوپا تصمیم به تغییر در رفتارهای نادرست و خلاف جهت زیست محیطی نگرفته است، مرزهای حرارتی را در می‌نوردد و اوضاع هر سال بدتر از سال گذشته است.

در این روزهای گرمی که از سر می‌گذرانیم، چند وقتی است که صحبت از استقرار گنبد حرارتی بر روی مناطق غرب آسیا و باتبع آن خاورمیانه به میان آمده است. این گرما دیگر کشور کوچک و بزرگ، ضعیف و غنی نمی‌شناسد و البته کاری هم از درهم و دلار و ریال بر نمی‌آید. بطوریکه در خبرها می‌شنویم که کشور کویت مجبور به ارائه جدول خاموشی شده است. کویت کشور کوچک و ثروتمندی در خاورمیانه است اما گرمای بی سابقه و افزایش دمای پیش آمده، آن‌ها را هم در پایداری انرژی الکتریکی دچار مشکل کرده است.صحبت این جاست که در این روزها فعالیت‌های شبانه روزی صنعت برق بیش از گذشته به چشم می‌آید و مردان و زنان فعال در این صنعت روز و شب‌های تابستانی را متفاوت از سایر هم وطنان سپری می‌کنند. هر روز دغدغه و چالشی در پیش است و اگرچه نیروگاه‌ها با تمام قوت کار می‌کند و رفع ایرادات و نواقص به سرعت جبران می‌شود اما نمی‌توان بر حمایت‌های مردمی چشم بست چراکه فرهنگ مصرف عامل حیاتی در تقابل با افت و خیزهای تنش‌های تولید برق خواهد بود.برنامه ریزی‌ها به موقع انجام گرفته و پیش بینی‌ها اتفاق افتاده اما قدر مسلم چاره مقابله با گرمای شدید، تولید روزافزون و بی حد و حصر نیست، مادام که فرهنگ صرفه جویی در میان نباشد، تولید بیشتر، خود به افزایش مصرف دامن می زند. آنچه به عنوان یک الگو در کل جهان در خصوص مصرف هرگونه انرژی پذیرفته شده است، برنامه ریزی برای تولید به هنگام و همچنین تشویق به مصرف هوشمندانه و بهینه است.در خصوص تولید انرژی الکتریکی لازم برای برق رسانی به اقلیم پهناور و پر تراکمی چون کشور عزیزمان ایران، نقطه خاتمه‌ای بر برنامه ریزی‌های بلند مدت نیست و مسیر توسعه پایانی نخواهد داشت اما صنعت برق با تلاش بی وقفه و برنامه ریزی‌های بلند مدت اهداف و چشم اندازهای تعیین شده را دنبال می‌کند و از آن روست که در سال‌های اخیر توانسته است پیک تابستانه را با تمام سختی‌ها به سلامت پشت سر بگذارد.

باید پذیرفت که در این بین صنایع با قبول زیان، در گرماگرم تابستان دست از حمایت صنعت برق به جهت ارائه خدمت بر نداشته‌اند و فشارهای زیاد در سال‌های گذشته صنعت را به تحمیل جدول خاموشی مجبور کرد اما به منظور عدم تکرار این رخداد و به جهت حمایت همه جانبه از زندگی مردم در روزهای گرم تابستانی صنعت برق تلاش می‌کند تا جامعه با خاطره خوش تابستان 1403 را پشت سر بگذارد.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید