تصمیمات اشتباه پیرامون محدودیت  دامنه نوسان

0
42

حسین مریدسادات کارشناس بازار سرمایه: به دنبال فراخوانی که از سوی دوستان و همکاران به عمل آمده بود، همگی در مقابل سازمان بورس گرد هم آمدیم و درخواست کردیم جلسه‌ای با آقای عشقی رئیس سازمان داشته باشیم.»

متاسفانه ایشان مانند گذشته پاسخگو نبودند؛ اما با فشاری که آوردیم، موفق به ملاقات با آقای معصومی خانقاه شدیم.

در این جلسه، کلیه گلایه‌های خود را مطرح کردیم؛ از جمله مهم‌ترین شکایات ما این بود که مدیریت کنونی سازمان به نظر می‌رسد بازار را به سمت پایین هدایت می‌کند. نحوه معاملات در روز چهارشنبه و شنبه باعث شد سهامداران در صندوق‌ها دو منفی 10 درصدی بخورند که در واقع منفی 20 درصدی است. بعد هم تبدیل بازار به وضعیتی مانند گروگان‌گیری مالی به دلیل محدودیت دامنه نوسان رخ داد که از جمله مسائل مطرح‌شده در جلسه بود.ما بر این باور بودیم که تصمیم‌گیری درباره محدودیت دامنه نوسان مناسب نبوده و راه‌حل بهینه‌ای برای حل این مشکل وجود داشته است. ما پیشنهادی دادیم مبنی بر اینکه دامنه نوسان همچنان باز بماند اما حجم مبنا به میزان 10 برابر افزایش یابد.این امر به سهامداران اجازه می‌داد در صورت نیاز مالی، سهام خود را بفروشند و همچنین از طرف دیگر، از ایجاد فشار مالی شدید جلوگیری می‌شد. متاسفانه پیشنهاد ما پذیرفته نشد و به نظر می‌رسد نهایتاً تنها نکته مثبت این تجمع این بود که صدای ما به گوش مسئولان رسانده شد و نشان دادیم سهامداران از وضعیت کنونی ناراضی هستند.اگر اتحاد و همدلی بین اهالی بازار سرمایه برای اعتراض وجود ندارد، دست‌کم اندک نفراتی هستند که صدای مردم را به گوش مسئولان برسانند! در جلسه‌ای که با آقای معصومی خانقاه داشتیم، ایشان اذعان کردند وضعیت کنونی بازار مناسب نیست و گفتند درد اصلی بازار، کمبود پول است. ایشان اشاره کردند که در تلاش‌اند با جمع‌آوری نقدینگی، به بازار کمک کنند.

بازار برای رفع مشکلات نیازمند تأمین 50 هزار میلیارد تومان سرمایه است و تا زمانی که این نقدینگی برای آن تأمین نشود وضعیت بازار به همین شکل خواهد بود.

به نظر می‌رسد بازار در بدترین شرایط خود در 10 سال گذشته قرار دارد. امیدواریم توانسته باشیم صدای سهامداران را به گوش مسئولان برسانیم و در روزهای خوب هم کنار مردم باشیم.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید