• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
سه شنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۰۰:۴۶:۴۶
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

ضرورت تفکیک وزارت راه و شهرسازی

۲۱ مرداد ۱۴۰۳
در آخرین اخبار, ایران و جهان, یادداشت
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

مجتبی یوسفی عضو هیات رئیسه مجلس: وزارت راه و شهرسازی با توجه به گستردگی و اهمیتی که داشته و نقشی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در سبد خانوار دارد باید تفکیک شود. با توجه به مشکلاتی که در حوزه مسکن داریم و مشکلاتی که در حوزه راه و ترابری و دسترسی برون شهری چه در حوزه داخلی و چه در حوزه بین المللی با آن مواجه هستیم، وظایف تعریف شده برای وزارت راه و شهرسازی از اهمیت بالایی برخوردار است.

این وزارتخانه به شکل مستقیم با هزینه‌های خانوار و زندگی روزمره مردم در ارتباط است. از لحاظ پیشران‌های اقتصادی مانند توسعه بنادر، توسعه صنعت هوایی، توسعه صنعت ریلی و توسعه حمل و نقل زمینی این وزارتخانه وظایف سنگینی بر دوش دارد. این وزارتخانه اکنون با گستردگی بالایی در حوزه کاری خود مواجه است. از سوی دیگر ما امروز خیلی از کشورهای اروپایی را داریم که منابع و ذخایر زیرزمینی به اندازه کشور ما ندارند، اما بیش از 50 درصد تولید ناخالص ملی آنها به حوزه ترانزیت بار و مسافر گره خورده است. امروز جنگ، جنگ کریدورها و مسائل اقتصادی است.ما امروز دچار تحریم‌های ظالمانه آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی هستیم. امروز چین در حال احداث بندر گوادر در پاکستان است. عملاً قصد دارد خود را به آسیای غربی نزدیک‌تر کرده و بحث صادرات و دسترسی سریع‌تر به آبهای آزاد را دنبال کند. ما اگر می‌خواهیم به کریدورهای بین المللی متصل شویم باید به این ظرفیت‌ها توجه کنیم. از بندر گوادر تا بندر چابهار حدود 6 ساعت روی آب راه هست. از بندر چابهار تا بندر لاذقیه سوریه که به دریای مدیترانه راه دارد، بیشتر از سه روز از طریق مسیر زمینی زمان نخواهد برد.چه تحریمی می‌تواند جلوی این کریدور را بگیرد. از سوی دیگر مجلس در برنامه هفتم توسعه مصوب کرده است تا ستاد ملی ترانزیت تشکیل شود. این تنها یک بخش از مسئولیت‌های سنگین وزارت راه و شهرسازی است. این وزارتخانه در حوزه مسکن، بافت فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی و شهرسازی وظایف سنگینی برعهده دارد. این وزارتخانه عریض و طویل بوده و یک وزارتخانه کلیدی در عرصه پیشران اقتصادی است. ما 6/5 میلیون خانوار مستأجر داریم. ما شاهد یک رخوت هشت ساله در دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه مسکن بودیم. امروز بیش از 130 حرفه مرتبط با حوزه مسکن است. صنعت هوایی ما بیش از 40 سال است که تحریم است. با دست خالی جلوی تحریم‌ها ایستاده‌اند. امروز این صنعت نیاز به حمایت دارد. برنامه هفتم توسعه، قوانین بالا دستی، قانون جهش تولید مسکن، قانون ساماندهی بازار اجاره بها و قانون حمل و نقل عمومی وظایف سنگینی را بر دوش وزارت راه و شهرسازی گذاشته است. این‌ها استدلال‌های کمیسوین عمران برای تفکیک این وزارتخانه بود. این وزارتخانه بیش از 19 معاونت دارد. اگر وزیری بخواهد ماهی یکبار با هر کدام از این بخش‌ها دیدار داشته باشد، یک ماه طول خواهد کشید. گستره کار خیلی زیاد است. ما یا به مسکن می‌پردازیم یا به راه می‌پردازیم یا به هیچ کدام. برای همین مجلس طرح دو فوریتی تفکیک این وزارتخانه را داد. در دولت شهید رئیسی نیز این موضوع طرح شد ایشان نیز پذیرفت اما گفتند فرصتی دهید بعد از تشکیل دولت. اما در ادامه با مخالفت‌هایی از سوی وزرا مواجه شدیم. در این دولت نیز گفتیم در شروع کار این تفکیک انجام شود آقای پزشکیان نیز فرصت خواستند تا دولت تشکیل شود.در روسیه، آمریکا، انگلستان، چین و ایتالیا و بسیاری از کشورهای دنیا این دو وزارتخانه از هم تفکیک شده‌اند. حتی چین در دهه 90 برای توسعه ریلی خود، وزارتخانه ریلی راه اندازی کرد. بعد اینکه به وضع مطلوبی رسید آن را پیوست داد. ما قوانین بسیاری در این حوزه داریم که بر روی زمین مانده است. اگر کریدورهای ریلی و زمینی و راه‌های مواصلاتی کشورهای همسایه بدون نقش ما ایجاد کنند، در یک بازه کمتر از یک دهه ما عملاً از کریدورهای بین المللی حذف خواهیم شد. به همین دلیل است که مجلس تفکیک وزارت راه و شهرسازی را دنبال خواهد کرد.

تگ ها: پیشران های اقتصادیوزارت راه وشهرسازیوزارتخانه
مطلب قبلی

میرزاده نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «نقش اقتصاد»: رشد اقتصادی بدون رفع مشکلات بانکی میسر نیست

مطلب بعدی

کاهش سودآوری صنعت پالایشی در بهار 1403

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

کاهش سودآوری صنعت پالایشی در بهار 1403

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه

«نقش اقتصاد» بررسی کرد ابعاد مصوبه 3 نرخی شدن گازوئیل

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد زند: نظام يارانه‌اي سوخت در ايران سال‌هاست که تحت فشار چالش‌هاي ساختاري از جمله قاچاق گسترده گازوئيل به دليل...

«نقش اقتصاد» از چالش جدی در مذاکرات ایران و آمریکا گزارش می دهد مناقشه برسر میزان غنی سازی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

مجتبی خسروجردی:  در حالي که قرار بود مذاکرات ايران و آمريکا طي اين هفته پيگيري شود تا لحظه تنظيم اين...

گزارش «نقش اقتصاد» از واقعیت‌های پنهان مصرف گاز و چالش‌های بازتوزیع یارانه‌ها؛ چرا اصلاح قیمت گاز کارساز نیست؟

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد زند روزنامه نگار: موضوع مصرف انرژي به‌ويژه گاز طبيعي به يکي از مباحث اصلي اقتصادي و اجتماعي در ايران...

بعضی از بیماران به دلیل گرانی هزینه ها، درمان را ترک می کنند؛ شکاف عمیق قیمتی بین داروهای ایرانی و خارجی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

ارزش ريالي و قيمت محصولات دارويي افزايش و توان خريد مردم به‌ويژه خانواده‌هاي داراي بيمار يا افراد مبتلا به بيماري‌هاي...

هزینه های دولت نفس اقتصاد کشور را گرفت؛ اعداد نگران کننده بودجه 1404

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

ندا مؤمن روزنامه نگار: در شرايطي که اقتصاد ايران با محدوديت منابع، رشد پايين و تورم مزمن مواجه است نحوه...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس مطرح شد 3 ضلع ویران کننده صنعت خودروسازی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی: بازار خودرو ايران سال‌هاست در تلاطم نوسانات اقتصادي سياست‌هاي ناپيوسته و محدوديت‌هاي بين‌المللي قرار دارد. افزايش قيمت‌ها...

در گفتگو با یک کارشناس اقتصادی پشت پرده کاهش قیمت دلار و تداوم گرانی کالاها بررسی شد رابطه معکوس قیمت کـالا با  نرخ  ارز

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، تأثیر سیاست‌های پولی و دیپلماسی بر بورس را واکاوی کرد؛ مذاکرات سیاسی؛ فرمان حرکت بازار سرمایه

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس عوامل مؤثر بر رکود و تورم در بازار خودرو را واکاوی کرد؛ خودروهای خارجی میهمانان مردد بازار ایران

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس: افزایش تولید بنزین در ستاره خلیج‌فارس

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس مطرح شد 3 ضلع ویران کننده صنعت خودروسازی

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

در گفتگو با یک کارشناس اقتصادی پشت پرده کاهش قیمت دلار و تداوم گرانی کالاها بررسی شد رابطه معکوس قیمت کـالا با  نرخ  ارز

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» بررسی کرد ابعاد مصوبه 3 نرخی شدن گازوئیل

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

ضربه کاسبان تحریم به صنعت ایران

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» از چالش جدی در مذاکرات ایران و آمریکا گزارش می دهد مناقشه برسر میزان غنی سازی

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید