«نقش اقتصاد» از رویکرد جهانی به خودروهای برقی گزارش می‌دهد:عقب  نشینی خودروسازان از اهداف بلندپروازانه

0
46

هاتف فرج اللهی روزنامه نگار: خودروسازان یکی پس از دیگری از اهداف بلندپروازانه مربوط به خودروهای برقی که چند سال پیش تعیین کرده بودند عقب‌نشینی می‌کنند. آئودی جدیدترین شرکتی است که تأیید کرده فروش خودروهای دارای موتور احتراق داخلی ممکن است فراتر از تاریخ قطعی برنامه‌ریزی شده پیشین ادامه یابد.

شرکت آئودی در سال 2021 وعده داد تا سال 2033 به سازنده منحصراً خودروهای برقی تبدیل شود، اما اکنون در نظر دارد تا خودروهای احتراق داخلی را برای مدت طولانی‌تری در خط تولید خود حفظ کند.

گرنوت دولنر، مدیرعامل آئودی، در گفتگو با مجله Top Gear تأکید کرد که این برند لوکس آلمانی باید «انعطاف پذیر» باقی بماند. وی این بیانیه را در چارچوب تصمیم احتمالی اتحادیه اروپا برای به تأخیر انداختن هدف خود تا سال 2035 مبنی بر ممنوعیت فروش خودروهای جدید که آلاینده‌های مضر تولید می‌کنند، بیان کرد. با این حال، وی که همچنین رئیس بخش توسعه فنی است، اضافه کرد که خودروهای برقی در نهایت هدف اصلی شرکت در بلندمدت به شمار می‌روند.

در این میان، آئودی تمرکز خود را بر روی محصولات هیبریدی پلاگین افزایش می‌دهد. تمام خودروهای آینده با موتورهای گازی دارای آپشن هیبریدی خواهند بود. دولنر اذعان کرد که این پیشرانه‌های نیمه‌برقی بیش‌تر از زمان برنامه‌ریزی شده در خط تولید باقی می‌مانند، زیرا گذار به خودروهای تمام‌برقی به همان سرعتی که انتظار می‌رفت پیش نمی‌رود.

پورشه که زیر همان چتر شرکتی گروه فولکس‌واگن قرار دارد، چند روز پیش چیزی مشابه بیان کرد. این شرکت تشخیص داد که گذار به خودروهای برقی بیش‌تر از آن‌چه پیش‌بینی شده طول می‌کشد. این شرکت به هدف خود مبنی بر داشتن سهم بیش از 80 درصدی فروش خودروهای برقی تا پایان دهه پایبند است، اما اکنون اذعان می‌کند که این امر به تقاضای مشتریان بستگی دارد. با در نظر گرفتن این موضوع، مدل کائن موتور بزرگ V8 خود را حتا پس از سال 2030 حفظ خواهد کرد.

بنتلی نیز با ماندن در زیرمجموعه گروه فولکس‌واگن، می‌خواست تا سال 2030 تولید خودروهای بنزینی را متوقف کند، اما این هم دیگر اتفاق نمی‌افتد. هدف جدید این شرکت سال 2033 است. علاوه بر این، اولین خودروی برقی این شرکت دیگر در سال 2025 عرضه نمی‌شود، زیرا این مدل بدون آلایندگی یک سال به دلیل «نگرانی‌های مربوط به پلتفرم» و مشکلات نرم افزاری به تعویق افتاده است.هفته گذشته رقیب آئودی، ولوو، نیز اشاره کرد که موتورهای احتراق داخلی می‌توانند تا دهه آینده در خط تولید باقی بمانند. این علیرغم هدف اعلام شده در سال 2021 این برند مبنی بر این است که تا سال 2030 کاملاً برقی شود. این برند سوئدی همچنان قصد دارد تا شش سال دیگر یک خط تولید منحصراً برقی ارائه دهد، اما استقبال ناهمگون از خودروهای برقی در سراسر جهان ممکن است نیاز به تغییر در برنامه‌ها ایجاد کند. جیم روآن، مدیر عامل شرکت، برای توضیح این موضوع اعلام کرد که سرمایه‌گذاری‌های بیش‌تری در بخش هیبریدی‌های خفیف و هیبریدی‌های پلاگین انجام خواهد شد.در مورد رقبا، مرسدس در ابتدا قصد داشت هیبریدی پلاگین و برقی سهم 50 درصدی فروش را تا سال 2025 تشکیل دهند. با این حال، پس از بررسی واقعیت، هدف جدید تا پایان دهه جاری تنظیم شده است. خودروهای مرسدس «تا دهه 2030» با موتورهای گازی کار خواهند کرد. پیش از این، این شرکت پیش بینی کرده بود که تا سال 2030 «تا جایی که شرایط بازار اجازه می‌دهد» کاملاً برقی شود.خارج از بخش لوکس، فورد اروپا پس از این دهه موتورهای احتراق داخلی را رها نخواهد کرد. هدف این بود که از سال 2030 فقط خودروهای برقی فروخته شود، اما مدیر بخش برقی‌سازی مدل ئی بلو اوال، مارین گیایا، اعتراف کرد که «این خیلی جاه‌طلبانه بود.»فولکس‌واگن تا زمانی که اتحادیه اروپا فروش خودروهای جدید دارای آلایندگی را ممنوع نکند، به حفظ نسل فعلی گلف با احتراق داخلی ادامه می‌دهد. این در 10 سال آینده رخ خواهد داد، مشروط بر این که قانون تا سال 2035 بدون تغییر باقی بماند. نسل نهم گلف تنها زمانی که در اواخر این دهه به فروش برسد برقی خواهد شد، اما به طور مسالمت آمیز با Mk8 گازسوز همزیستی خواهد کرد.تویوتا، بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو در جهان، حتا به گذار کامل به خودروهای برقی اعتقادی ندارد. چند ماه پیش رئیس آن، آکیو تویودا، گفت که خودروهای برقی هرگز از 30 درصد سهم بازار تجاوز نخواهند کرد. او فکر می‌کند که «موتورهای احتراق داخلی مطمئناً باقی خواهند ماند»، به همین دلیل است که خانواده جدیدی از چهار واحد خط تولید در دست ساخت است. تویوتا اخیراً با مزدا و سوبارو متحد شد تا تعهد بلندمدت خود را به فناوری احتراق داخلی با تمرکز بر سوخت‌های هیبریدی و بدون کربن اعلام کند.

عصر حاضر برای خودروسازان چالش‌برانگیز است، احتمالاً سخت‌تر از هر زمان دیگر؛ از یک سو، مقررات سخت‌گیرانه‌تر، شرکت‌ها را به سرمایه‌گذاری در خودروهای برقی برای کاهش انتشار کربن و اجتناب از جریمه‌های سنگین سوق می‌دهد، از سوی دیگر، خودروهای برقی به طور قابل توجهی گران‌تر هستند و زیرساخت شارژ خودروها هنوز به طور کافی وجود ندارد. در نتیجه بسیاری از مردم یا خودروهای بنزینی خود را نگه می‌دارند یا خودروهای نو می‌خرند. اگر خودروهای برقی به معنای واقعی آینده این صنعت باشند، پس خودروهای احتراق داخلی یک شرط لازم برای تأمین بودجه توسعه خط تولید بدون آلایندگی است.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید