دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد:نظام ارزی چندنرخی مخرب اصلی فضای کسب و کارها

0
48

زینب فدایی روزنامه نگار: دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته گفت: خواسته ما از قوه مقننه این است که هرچه سریعتر بانک مرکزی را به سمتی سوق دهد که از چندگانگی نظام ارزی خارج شود چرا که مخرب اصلی در کسب و کار است.

حمید رضا صالحی دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته در گفتگو با  «نقش اقتصاد»  درباره این که چگونه قوه مقننه به تأمین نیازهای ارزی و ثبات بازار ارز توسط دولت چهاردهم در بخش بازرگانی کمک کند گفت: قوه مقننه در بعد قانونگذاری و نظارت که نقش تعریف شده قانون دارد می‌تواند در زمینه تثبیت یعنی پیش بینی پذیری اقتصاد ایران از مسیر ثبات نظام ارزی کشور تأثیر گذار باشد.

وی گفت: ما به عنوان بخش خصوصی اعتقاد داریم در نظام چند نرخی که مولد رانت، ویژه خواری و فساد است نمی‌توانیم زیرساختی برای توسعه صنعتی و اقتصادی کشور متصور شویم لذا خواسته ما از قوه مقننه این است که هرچه سریعتر بانک مرکزی را به سمتی سوق دهد یکی از زیرساخت‌های اساسی اقتصادی یا همان نظام ارزی کشور سامان پیدا کند و از این چندگانگی در بیاید چرا که مخرب اصلی در کسب و کارها است.

دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته افزود: اگر ارز چند نرخی باشد موجب ویژه خواری و رانت می‌شود و از شفافیت در فضای کسب و کار فاصله می‌گیریم و به سمت کسب و کارهای سیاه و غیراصولی حرکت می‌کنیم و اقتصاد کشور لطمه می‌خورد بنابراین باید به سمت تک نرخی شدن ارز بریم و بهانه‌هایی مثل یارانه به اقشار کم درآمد با دادن یارانه‌های ریالی پاسخ دهیم نه این که یارانه ارزی دهیم.

صالحی ادامه داد: ارز باید تک نرخی شود تا در معادلات موجب فساد و سو استفاده و از بین بردن منابع کشور نشود و در بخش ریالی می‌توانیم یارانه تعریف کنیم که منجر به این شود که دهک‌های آسیب پذیر از این موضوع آسیب نبینند.

وی درباره این که چگونه می‌توان سیاست تجاری را از سیاست ارزی جدا کرد گفت: ما با دنیا ارتباط داریم و می‌خواهیم ارتباط داشته باشیم و خواسته و مطالبه همه است که با دنیا ارتباط داشته باشند. بنابراین این نگاه، نگاه منفی است که ارتباطمان را با دنیا کم کنیم.

دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته افزود: سال گذشته برای اولین بار تراز تجاری کشور منفی شد. 16.5 میلیارد دلار تراز تجاری کشور منفی شد لذا ما بدنبال این هستیم که روابط تجاری با دنیا داشته باشیم بنابراین موضوع ارز حتماً عامل اقتصادی است. ارز اگر تک نرخی باشد با همان نظام تأثیر ارز می‌توانیم در داخل فعالیت‌های ریالی را تنظیم کنیم.

صالحی با بیان این که اگر ارز چند نرخی باشد فعالیت‌های داخلی ما آسیب می‌بیند و باعث می‌شود که صادرات افت کند گفت: نمی‌شود که سیاست ارزی و تجاری را با روابط بین المللی جدا کرد و آنها به هم پیوسته است و تعریف آن تعریف درستی است و باید به سمتی برویم که ما خودمان را با روش‌های جدید من درآوردی که در دنیا تجربه شده و جواب آن منفی بوده دوباره اشتباهاتی را انجام ندهیم که متغیرهای اقتصادی ما آسیب ببنند و سیستم را به سمت انحراف ببرند.وی درباره این که قوانین تسهیل کننده تجارت بین الملل تنوع زیادی دارد اما به هنگام اجرای آن موانع و مشکلات زیادی وجود دارد برای رفع موانع چه کار کنیم گفت: در یک نظام دیوان سالاری و بروکراسی کشور برای این که پیچیده نشود نباید با دست خود قراردادهایی که تا امروز در دنیا جواب گرفته‌اند تغییر دهیم. اگر این معادلات را تغییر دهیم این تغییرات در همه جا خود را نشان می‌دهد و همه بروکراسی‌های کشور سنگین‌تر می‌شود. وقتی ارز چند نرخی تعریف می‌کنیم، وقتی یارانه برای خوراک و مواد اولیه تعریف می‌کنیم این‌ها همه مشکلات ایجاد می‌کنند.

دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته افزود: بنابراین نباید حرکت غیراصولی در اقتصاد و مؤلفه‌های اقتصادی ایجاد کنیم که موجب شود که بروکراسی اقتصادی کشور آسیب ببیند که چالش‌ها و ناهنجاری‌هایی ایجاد می‌کند که سالیان سال گرفتار آن هستیم.

با دادن یارانه از اقتصاد سالم فاصله میگیریم

صالحی ادامه داد: در برنامه توسعه سوم که ارز تک نرخی بود ما چقدر با مشکل روبرو بوده‌ایم و امروز که ارز چند نرخی است با چه مشکلاتی روبرو هستیم، در همه جا گمرک، اقتصاد، بانک‌ها مشکلات ارز چند نرخی را می‌بینیم. این که ما یارانه می‌گذاریم و می‌دهیم از اقتصاد سالم فاصله می‌گیریم و زمانی که از اقتصاد سالم فاصله بگیریم مؤلفه‌های اقتصاد سالم دیگر جواب نمی‌دهد، مؤلفه‌های زیرمیزی جلو می‌آیند که اقتصاد شما را نابود می‌کند و ته اینها ناترازی در برق، آب و انرژی و سوخت، ارزی و نیروی انسانی می‌شود. برای این که آمدیم مؤلفه‌های اقتصاد را تغییر دادیم و به آن آسیب زدیم. در فرمول اقتصاد هرجا اشتباه حرکت کنیم در جای دیگر سنگین‌تر باید تاوان دهیم.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید