رویگردانی بورس از گفتار درمانی

0
28

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه: بازار سرمایه چند روزی است یک ضربان کوچکی در جهت مثبت پیدا کرده است. اما من فکر می‌کنم فضای کاری ما که در چهار سال گذشته مرتباً با گفتاردرمانی و خبر درمانی کنترل شده دیگر از این موارد تأثیر نمی‌پذیرد.

یکی از برجسته‌ترین تصمیمات کوتاه مدت تغییرات در سطح عالی سازمان بورس و ارکان بورس است چون این موضوع استیفای حقوق سهامداران و انعکاس خواسته‌های ذینفعان بازار به دولت به عنوان بازیگر اصلی اقتصاد است.

در سالیان گذشته کارنامه سازمان بورس ضعیف بوده است. مخصوصاً در مورد اجرای ماده هفت قانون بازار اوراق بهادار بند ۸، ۹ و ۱۱. بعضاً حتی همسویی نیز اتفاق افتاده است، یعنی همراهی یک موسسه عمومی غیردولتی به نام سازمان بورس با یکی از بازیگران بزرگ بازار که دولت باشد. یکی از مصادیق آن عدم پیگیری کدهای ذینفع و دارندگان اطلاعات نهانی از موضوع افزایش نرخ خوراک پتروشیمی در اردیبهشت پارسال است.

نمونه دیگر دعوت و پذیرایی از سازمان برنامه و بودجه به عنوان مطالبه گر ۴۲۰۰ همت عنوان اوراق از بازار بورس است. باید به این نکته توجه داشته باشیم که اندازه بازار ما ۸ هزار همت است، یعنی بیش از ۵۰ درصد این میزان به راحتی طی یک جلسه مطالبه می‌شود! مسئولان باید توجه ویژه به این نکات داشته باشند. در غیر این صورت تغییر خاص و محسوسی را در این وضعیت شاهد نخواهیم بود.

از خواسته‌های فعالان بازار سرمایه، ذینفعان بازار، مدیران تولید و صنعت این است که نظام مبتنی بر عرضه و تقاضا در تمامی ابعاد کسب و کار به اجرا در بیاید. به عنوان مثال نرخ ارز را چند نرخی نداشته باشیم و بتوانیم در حقیقت سهم سود شرکت‌ها و صنایع را به طور محفوظ به خود ذینفعان آن پس بدهیم. نه این که به صورت دستوری سایر ذینفعان از پتانسیل‌های صادراتی شرکت‌ها و مدیران شرکت‌ها سوء استفاده کنند.

اگرچه بازار سرمایه در نهایت چه با دولت اصولگرا، چه با دولت اصلاح طلب، چه دولت‌هایی که بورس را به رسمیت نمی‌شناختند و چه دولت‌هایی که فراخوان عمومی برای گسیل منابع مالی مردم به بورس دادند حرکت کرده است، اما اگر وکیل مدافع تمام قد از استیفای حقوق سهامداران دفاع می‌کرد، مطمئناً این نگاه یاس و ناامیدی در بازار به وجود نمی‌آمد.

در مقام مقایسه با بازدهی سایر بازارها مثل مسکن و خودرو، ما در بورس از سطح ارزندگی مناسب برخورداریم، اما عدم اقبال و عدم شکل‌گیری روند مثبت به طور یکپارچه و عمیق در بازار ما عمدتاً به نحوه عملکرد حمایتی سازمان بورس برمی‌گردد. فارغ از اینکه تصمیمات اقتصادی است که بازار بورس را به این روز درآورده، اما وکیل مدافع منفعل مسکوت یا بعضاً همراه دولت، سایه سنگین ناامیدی در بازار را تشدید و دیوار اعتماد را در بازار تخریب می‌کند.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید