ردپای آب با محوریت زنان

0
50

اسرین مقصودی _ سنندج: اهمیت آب به عنوان یکی از اصلی‌ترین نیازهای موجودات بعد از هوا، برای زنده ماندن بر روی کره ی زمین بر هیچ کسی پوشیده نیست.

علاوه بر بخشی از آب که برای آشامیدن استفاده می‌شود، از آب در مصارف دیگری همچون شستشو، پخت وپز، و نظافت، و… استفاده‌های فرآوانی می‌کنند. آب نه تنها برای حفظ حیات موجودات زنده بلکه برای رشد و حیات گیاهان نیز بسیار مهم است. این عنصر گرانبها در مواردی همچون کشاورزی و صنایع مختلف استفاده می‌گردد.

تجربه ثابت کرده اند که در بحرانهای انرژی افراد وقتی اراده کرده اند توانسته اند حتی با تقلیل مصرف آب به میزان ۵۰ درصدنیز به طور عادی به زندگی خود ادامه دهند.

این مهم اتفاق نیفتاده است مگر با تغییرات رفتاری مصرف کنندگان، با توجه به افزایش جمعیت و تقاضای زیاد آب سالم باید صرفه جویی در مصرف آب را از همین امروز شروع کنیم. اگر هرشهروندی حداقل در هر روز یک لیتر آب صرفه جویی کند، قطعاً میتواند تفاوت زیادی در وضعیت آب آشامیدنی ایجاد کند. اگر شما یک لیتر آب سالم را ذخیره کنید، این میزان آب ذخیره شده توسط شما میتواند به کودکی که به آب سالم دسترسی ندارد زندگی دهد.

از دانه ی که در خاک فرو می رود تا لقمه نانی که بر دهان می گذاریم، میزان قابل توجهی آب مصرف می شود.

نقش زنان در مصرف بهینه آب

زنان، بانک اطلاعات مدیریت مصرف آب در کشور و بانک اطلاعات بازچرخانی آب خاکستری در منازل هستند. بنابراین اگر بخواهیم سیاست‌گذاری صحیحی در زمینه نحوه مدیریت مصرف آب، نحوه بازچرخانی آب خاکستری یا بحث فاضلاب داشته باشیم، قطعاً نیازمند مشارکت بانوان هستیم.

زنان دارای نقش کلیدی در انتقال فرهنگ و الگوی صحیح مصرف به فرزندان بوده و باید در تصمیم گیری ها، برنامه ریزی ها واجرای برنامه ها مشارکت داشته باشند.

زنان بیشتر از مردان در معرض اثرات نا مساعد کم آبی قرار می گیرند پس لازم است این گروه از افراد جامعه توجه ویژه ای به رعایت الگوی مصرف بهینه آب داشته باشند.

زنان نقش مهمی در مدیریت مصرف آب را بازی می کنند و به دلیل وجود همین نقش زنان دارای دانش قابل توجهی در ارتباط با منابع آب هستندو بنابراین کلید موفقیت برنامه ها و سیاست های توسعه منابع آب محسوب می شوند.

اصولا خانم های خانه بالاترین حجم آب را مصرف می کنند.( برای درست کردن غذا و شستشو ماشین ظرفشویی ولباس شویی ) افرادی که همواره نقش تعیین کننده ای در جامعه دارند و آداب و اصول اخلاقی که در دل جامعه نشر پیدا میکند از نگاه و آگاهی آنها سرچشمه می گیرد. حال می توان مسئله حائز اهمیت صرفه جویی در آب را از خانه ها فرهنگ سازی کرد و در جامعه نتیجه آن را دریافت کرد.

زنان مدیریت خانواده را به لحاظ معنوی و تربیت فرزندان و همچنین مدیریت منابع و انرژی غذایی را برعهده دارند از این رو میتوانند نقش مهمی در اصلاح الگو و هدر رفت آب داشته باشند.

با نگاهی ساده اما عمیق بسیاری از کاستی ها در خصوص آب رفع خواهد شد اگر هر فرد خود را مسئول بداند و اگر مدیران خانه و تربیت کنندگان نسل آینده بدانند که همه این تلاش و دادن آگاهی صرفا برای نسلی است که از آنها به یاد گار می ماند.

همه افراد اعم از یک فرد یا خانواده و فعالان حوزه اجتماعی چه در شهر و چه روستا، در مورد مسئله آب مسئولیت دارند و میتوانند تاثیرگذار بوده و شرایط را تغییر و بهبود دهند.

و مهم اینکه ، توجه به نقش و جایگاه زنان و چگونگی نحوه مصرف آنان و همچنین نحوه برخورد زنان با مشکلات زیستی محیطی و توجه به تدابیر و چاره‌اندیشی‌های آنان سزاوار اهمیت و رسیدگی بیشتر است و همچنین برگزاری کلاس های آموزشی و ارتباط گیری با زنان جامعه و افزایش اطلاعاتی بانوان با روشهای حضوری ، آنلاین و یا مراجعه نیروهای سازمان آب جهت آموزش قطعا تاثیرات مهم و رضایت بخشی بهذحا خواهد داشت .

گاهی این سوال در اذهان مصرف کنندگان ایجاد میشود که چرا با وجود دریافت آب بها توسط شرکتهای تولید و توزیع آب،این همه به مقوله صرفه جویی پرداخته و تأکید میشود؟مصرف کنندگان آب باید آگاه باشند که عدم صرفه جویی و مصرفخارج از الگوی مصرف باعث تهدید جدی بحران آب در آینده خواهد شد و اجرای سیاست مدیریت عرضه نتوسط شرکتهای آب وفاضلاب با توجه به رشد فزاینده جمعیت کشور یا امکانپذیر نخواهد بود و با این که با چالش مواجه خواهد شد. دلایل این امریکی افزایش هزینه های استحصال و توزیع آب در طول زمان و نیاز به سرمایه گذاری بیشتر در زمینه تولید آب و دوم دراختیار نداشتن پتانسیلهای آبی نامحدود با کیفیت مطلوب میباشد. در بخش پیشگیری و مبارزه با آلودگی منابع آب قوانینیوجود دارد که به رغم لازما الاجرا بودن آن قوانین، متأسفانه کمتر شاهد اجرا و اعمال آن هستیم.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید