نکاتی پیرامون بودجه 1404

0
24

بایزید مردوخی اقتصاددان: جزئیات و ویژگی‌های بودجه سال آینده هنوز مشخص نیست، اما هم اکنون ما مسائل متعددی در زمینه بودجه داریم که مهم‌ترین آن، عبارت است از کمبود منابع ریالی و ارزی که دولت چهاردهم باید برای آن چاره‌ای بیاندیشد و به اصطلاح در بخش تأمین منابع و در بخش هزینه کرد، سازمان برنامه وبودجه باید تصمیم‌گیری کند تا به نحو مطلوب آن را انجام دهد. دولت الان بهتر از هر کسی می‌داند که الان در چه حوزه‌هایی دچار کمبودهای شدید هستیم. مثلاً در حوزه حقوق پرسنل دولت، بیمه‌ها و صندوق‌های متعدد باید منابع این‌ها تأمین شود و از این قبیل موارد بسیار است.

از الان نمی‌توان در مورد بودجه سال 1404 قضاوت کرد ولی باید امیدوار بود که بودجه تنظیم شده بتواند به واجب‌ترین حوزه‌ها رسیدگی کند و این مشکلات را کاهش دهد؛ مخصوصاً کسری بودجه.

منابعی که اکنون ما در بودجه داریم منابع قابل توجهی نیست و موفقیت در تأمین آن به دریافت مالیات و رشد بخش‌های مختلف اقتصادی بستگی دارد. اگر این بخش‌های مختلف اقتصادی رشد کافی پیدا کنند می‌شود انتظار داشت که مالیاتی که به دولت داده می‌شود قابل توجه باشد. این‌ها توصیه نیست، در حقیقت این‌ها واقعیت‌هایی است که همه می‌دانیم و با توجه به موجودی که بودجه دارد به همان میزان در آینده اثرگذار خواهد بود؛ بنابراین تأمین منابع برای بودجه اعم از ریالی و ارزی، به بهبود سیاست خارجی، رشد صادرات نفت و سایر کالاها و رشد بخش‌های مختلف اقتصادی وابسته است.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید