یک نماینده مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد: اقتصاد ایران تـاوان بی‌برنامگی سالهای گذشته را می‌دهد

0
6

زینب فدایی روزنامه نگار: نماینده خواف و نشخوار و عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس با تاکید براین که باید به سرمایه‌گذار و تولید کننده اعتماد کنیم گفت: سکان تولید و اقتصاد را با تقویت بخش خصوصی و تولید کننده می‌توانیم نگاه داشته چرا که آنها از بحران‌های اقتصادی ما را عبور خواهند داد.

امیر توکلی در گفتگو با «نقش اقتصاد»، در پاسخ سوالی پیرامون خط مشی دولت چهارم در تاثیرگذاری بیشتر بانک‌ها بر اقتصاد و برقراری توازن بین بخش خصوصی و بخش دولتی چه باید باشد، گفت: در جلسه تنفیذ رئیس جمهور در حضور رهبر معظم انقلاب، اشاره‌ای رهبرانقلاب مبنی بر موضوع تعامل سازنده بین مجلس و دولت داشتند، تاکید ویژه و خاستگاه ایشان تمرکز بر بحث موضوع اقتصاد و معیشت مردم بوده و هست.

وی افزود: امید بخشی را که امروز مردم به دولت چهاردهم دارند در راستای بهبود شرایط اقتصادی است بنابراینً یکی از اصول اساسی و ویژه تولید نگاه مالی و تأمین تسهیلات و حمایت سیاست‌های پولی و ارزی است که دولت می‌تواند به بخش تولید کمک کند و غنای ویژه در این مسیر را تسریع کند.

عضو کمیسیون صنعت معدن و عضو ناظر شورای عالی معادن ادامه داد: در سال‌های گذشته سیاست‌های غلط و خلق الساعه منجر به این شده که کمر تولید کننده خم شود که این نیاز به یک نگاه ویژه در حوزه سیاست‌های پولی و ارزی دولت با نگاه حمایت ویژه از بخش خصوصی دارد. بخش خصوصی جامعه ما امروز نیاز به یک توجه ویژه دارد. باید به سرمایه‌گذار و تولید کننده اعتماد کنیم و یقین داشته باشیم که اگر سکان تولید و اقتصاد را با تقویت بخش خصوصی و تولید کننده نگاه داشته باشیم از بحران‌های اقتصادی عبور خواهند داد.

توکلی با بیان این که بدون نگاه ویژه به سیاست‌های پولی و ارزی خلأ بزرگی داریم ادامه داد: در گذشته صادرات را با نگاه غلط ارزی انجام می‌دادیم. صادرات را با ارز آزاد انجام می‌دادیم و ورود و برگشت پول را در ارز نیمایی تعریف می‌کردیم که ضربه ویژه‌ای به بخش صادرات و تولید کننده زده شد.

عضو کمیسیون صنعت معدن و عضو ناظر شورایعالی معادن در پاسخ به سوالی درباره این که با توجه به شرایط حساس کنونی کشور به ویژه در حوزه معیشت و رفاه مردم، نقش سازمان‌ها و نهادهای حاکمیتی مثل کمیته امداد، ستاد اجرایی امام، بنیاد مستضعفان برای ارتقا عدالت اجتماعی و ریشه‌کن کردن فقر چگونه باید باشد؟ گفت: امروزه درست یا غلط اکثر این نهادها درگیر فعالیت‌های اقتصادی هستند یعنی یک بنگاه اقتصادی شده‌اند که هم فرصت و هم تهدید است. فرصت از این حیث که ظرفیت‌ها و فرصت‌های ویژه‌ای برای این مجموعه‌ها ایجاد شده که می‌توانند مولد و تولید کننده و منابع مالی داشته باشند که این منابع و سود حاصل از آن را در بین اقشار کم درآمد و در حمایت از اقشارآسیب پذیر توزیع کنند که به اعتقاد بنده باید با نگاه توانمندسازی این پول تزریق شود. توکلی افزود: اگر قرار است در قالب سیاست‌هایی مثل یارانه اتفاق بیفتد که نگاه مبنی بر تزریق پول به خانواده باشد نمی‌تواند خروجی داشته باشد.

سیاست گذاری  ها باید مولد باشد یعنی به خانواده‌هایی که طرح و پروژه دارند که می‌توانند اشتغال زایی کنند وام‌های ارزشمند داده شود. وی ادامه داد: اما چرا این بنگاه‌های اقتصادی امروزه نتوانستند علیرغم آن امتیازات ویژه‌ای که به آنها داده شده تا توزیع عدالت محوری داشته باشند باید گفت که نیروی انسانی خلاق و شایسته باید در جایگاه این بنگاه‌های اقتصادی قرار گیرند که بتوانند با تکیه بر خلاقیت و نوآوری، شرکت‌های ورشکسته یا شرکت‌هایی که سوددهی ویژه‌ای ندارد را از ورشکستگی نجات دهند یا به سوددهی ویژه برسانند.

عضو کمیسیون صنعت معدن و عضو ناظر شورای عالی معادن درباره ناترازی برق و تأمین گاز و این که به شدت صنایع به دلیل کمبود برق با مشکل مواجهه‌اند گفت: بحث ناترازی انرژی چه در حوزه برق و چه در بحث تأمین گاز که قطعاً در زمستان باز هم خاموشی‌های واحد تولیدی را خواهیم داشت، این سیاست گذاری در واقع یک شبه اتفاق نیفتاده است. امروز ما تاوان بی‌برنامگی 20 تا 30 سال گذشته را می‌دهیم. امروز که به این پیک رسیدیم نمی‌توانیم بگوییم مربوط به دولت خاصی است. سیاست گذاری درست القا و انجام نشده است. اما این که چه راه حلی وجود دارد؟ باید بپذیریم که رفع ناترازی انرژی صرفاً با سیاست گذاری دولت یک شبه اتفاق نخواهد افتاد نیاز به سرمایه گذاری بلندمدت است. وی با بیان این که ما انرژی‌های تجدید پذیر بی‌شماری را داریم گفت: در منطقه خواف تونل 5000 مگاواتی بادی را داریم یا بحث انرژی‌های خورشیدی که سولار در واقع می‌توانیم ازآن یاد کنیم، پیک تابش خورشید در کشور ما در نوع خود بی نظیر است. باید همه فرصت‌ها چه انرژی‌های تجدید پذیر چه انرژی‌های تولیدی از محل انرژی هسته‌ای و بحث نیروگاهی را روی میز بگذاریم و با یک نگاه ویژه به کمک تولید برویم. توکلی افزود: دولت باید تسهیلاتی را ایجاد کند تولید کنندگان تشویق شوند و بتوانند بخشی از ناترازی انرژی را با سرمایه گذاری تأمین کنند. عضو کمیسیون صنعت معدن و عضو ناظر شورای عالی معادن با بیان این که مشکل دیگردر بحث انرژی، پرت برق است ادامه داد: شاید 30 درصد برق را در واحد تولیدی به دلیل عدم بهینه سازی دستگاه‌های خط تولید از دست می‌دهیم. وی با بیان این که در ناترازی انرژی یک فرایند چند وجهی را باید ببینیم گفت: هم تولید کننده باید کمک کند هم مصرف کننده خانگی در حالی که می گوییم همه مشکلات را دولت باید حل کند. مردم کمک کنند تولید کننده کمک کند و نیاز به یک کار تیمی داریم.

وی در پاسخ به سوالی درباره مثبت شدن تراز تجاری گفت: اگر می‌خواهیم از بحران اقتصادی خارج شویم راهی جز نگاه صادراتی و حمایت از تولید و بخش خصوصی نداریم. الان در کشور مازاد تولید فولاد داریم، در حوزه پتروشیمی همین طور بنابراین اگر می‌خواهیم به تراز تجاری مثبت برسیم باید سیاست‌های ارزی در حمایت از بخش خصوصی انجام شود. اگر بانک مرکزی و دولت و مجلس با یک نگاه حمایتی و ویژه از بخش خصوصی خصوصاً در تسهیلات و نگاه سیاست گذاری در حوزه ارزی باید دست تولید کننده ما را برای دسترسی به بازارهای جهانی باز کند. توکلی افزود: ما رفتیم بازار افغانستان و عراق را به دست آوردیم اما به راحتی با این سیاست‌های غلط پولی ارزی این بازارها را به راحتی از دست داده‌ایم و چینی‌ها بازار ما را گرفته‌اند. باید تولید کننده را تشویق کنیم که بعد از مازادی که در تولید داریم بتوانیم آن را به بازار جهانی صادر کنیم که البته این بدون حمایت‌های پولی و ارزی امکان پذیر نیست.

عضو کمیسیون صنعت معدن و عضو ناظر شورای عالی درباره این که مهم‌ترین چالش‌های صادر کنندگان در حوزه صادرات انرژی و اقلام مختلف چیست؟ گفت: بخش خصوصی بخش چابک محور است نمی‌توانیم به بخش خصوصی ایراد بگیریم. امروز یکی از موفق‌ترین بازرگانان دنیا را داریم در حالی با تحریم‌های بی‌رحمانه غرب روبرو شدیم اما باز کالاهای ما در دنیا فروش می‌رود که این کار به اعتقاد من دولت نکرده این کار را بازرگانان، تجار و صنعتگران خلاق ما انجام داده‌اند.

وی افزود: امروز علیرغم همه تنگناها و مشکلاتی که غربی‌ها در نظام بی‌عدالتی تحریم برای ما ترسیم کردند ما داریم تحریم‌ها را به راحتی دور می‌زنیم که یک مدل موفق است بنابراین ما نمی‌توانیم خرده به بخش خصوصی بگیریم. بعضی دولتمردان یک شبه تصمیمات خلق الساعه می‌گیرند و تولید کننده را زمین گیر می‌کنند اعتقادم بر این است که تعامل سازندگی که امروز اتاق بازرگانی تعریف کرده یک محور و مثلثی را بین دولت، مجلس و صنعتگر ایجاد کرده است که می‌توانیم با شنیدن یک ادبیات یک رفتار مشترک کمک حال بخش خصوصی باشیم.

عضو کمیسیون صنعت معدن و عضو ناظر شورای عالی در ادامه درباره دولت چهاردهم گفت: آمدن دولت پزشکیان نوید بخش روزهای خوب است. دولت در ابتدای کار است و انتخابات و انتصابات در کابینه و مدیران در حال انجام است بنابراین باید به دولت فرصت دهیم. هنوز زود است که به دولت انتقاد شود باید کمک دولت کنیم دولتی که تحت عنوان وفاق ملی از آن یاد می‌شود و از همه جریان‌های سیاسی که برآمده از تشکل نخبگان همه جریان سیاسی این کشور اداره می‌شود. پس باید به دولت دکتر پزشکیان فرصت داد با این اتفاقاتی که دارد می افتد من امید روزهای خوب را برای تولید کشور دارم.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید