• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
سه شنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۰۳:۲۵:۴۴
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

ايران غيربهينه‌ترين کشور  در استفاده از راه آهن
بهره‌ وری ریلی ایران یک چهارم دنیا

۸ مهر ۱۴۰۳
در آخرین اخبار, اسلایدر سه, اقتصاد کلان
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

نیلوفر عباس زاده روزنامه نگار: با توجه به اینکه گسترش حمل‌ونقل، یکی از الزامات و پیش‌نیازهای توسعه است و حمل‌ونقل ریلی، در ایران و جهان از اهمیت بالایی برخوردار است، اقتصاد آنلاین به بررسی وضعیت حمل و نقل ریلی در کشور و مقایسه آن با سایر کشورها پرداخته است.

در همین خصوص علی ضیایی، کارشناس حوزه راه و حمل و نقل به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: در صنعت حمل‌ونقل، حمل‌ونقل ریلی مهم‌ترین و حیاتی‌ترین بخش آن است. درواقع سایر حمل‌ونقل‌ها نسبت حمل‌ونقل ریلی، فرعی محسوب می‌شوند. رابطه‌ای که سیستم زیرساخت‌های حمل و نقل با توسعه اقتصادی و اجتماعی دارد، مستقیم است. یعنی با رشد و توسعه این سیستم، توسعه و رشد اقتصادی و اجتماعی نیز اتفاق می‌افتد.

بهره‌وری پایین نسبت به کشورهای بار ریل پسند

وی گفت: در ایران شبکه و طول شبکه حمل‌ونقل ریلی قابل قبول است. اما باید کامل‌تر شود. مشکل حمل‌ونقل ریلی، مطلوب نبودن شبکه آن نیست، بلکه نحوه استفاده از شبکه و عدم بهره‌برداری درست از راه آهن است. از نمونه‌های این مشکل می‌توان به برنامه‌ریزی نداشتن قطارهای باری و طبق برنامه حرکت نکردن آن‌ها و همچنین ظرفیت کم و غیرقابل دفاع شبکه‌ها اشاره کرد. ایران یکی از غیربهینه‌ترین استفاده‌ها از راه آهن را در بین کشورهای بار ریل پسند مثل امریکا، استرالیا، چین، برزیل، روسیه و افریقای جنوبی دارد. استفاده و بهره‌وری ما از این حمل‌ونقل یک چهارم یا یک سوم کشورهای مذکور است.

جلوگیری از مداخله بیش از حد دولت

ضیایی درباره مسائل مهم راه آهن گفت: دو مسئله مهم در راه آهن، قیمت سوخت و تصدی نامعقول دولت و مداخله بیش از حد آن است. قیمت‌گذاری دستوری در راه آهن توسط دولت باید متوقف شود. زیرا هر زمانی که دولت سعی در قیمت‌گذاری دستوری داشت و می‌خواست از هدایت نامرئی بازار وارد دخالت مستقیم شود، توسعه در آن صنعت متوقف شده است. این معضل صرفاً مختص به حمل‌ونقل ریلی نیست، بلکه در بخش‌های دیگر حمل‌ونقل مثل هوایی و جاده‌ای مخصوصاً مسافری هم مشهود است. اگر قادر باشیم که دخالت مستقیم دولت را کمرنگ کنیم شاهد بهبود حمل و نقل ریلی و سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه خواهیم بود.

کلید بهبود حمل‌ونقل ریلی

او ادامه داد: اصلاح دو مسئله قیمت سوخت و قیمت‌گذاری دستوری، کلید بهبود حمل و نقل ریلی است. راه تصحیح این موضوعات زمانی است که دولت از سطح تصدی‌گری خود عقب نشینی کند و قیمت سوخت به سطحی برسد که حمل‌ونقل ریلی به حمل‌ونقل جاده‌ای ترجیح داده شود. البته علی‌رغم اینکه حمل‌ونقل ریلی تا حدودی کم قیمت‌تر از حمل‌ونقل جاده‌ای است، اما با توجه به غیر بهره‌ور بودن حمل‌ونقل ریلی و صرف زمان زیاد آن برای حمل بار، صاحبان کالا از حمل‌ونقل جاده‌ای استفاده می‌کنند. این اتفاق برای اقتصاد، ضررهای زیادی از جمله اتلاف سوخت دارد و ضربه‌های بسیاری به به جاده می‌زند. علاوه بر این باعث آلودگی هوا و ایجاد خطر می‌شود.

چگونگی افزایش درآمد حمل‌ونقل ریلی

ضیایی در آخر گفت: برای حل مشکل درآمد و افزایش آن، باید به اقداماتی مانند بهره‌برداری بهینه ریلی و 3 برابر حمل بیشتر محموله که می‌توان با آن‌ها به افزایش درامد رسید، توجه داشت. از دیگر اقدامات ممکن می‌توان به واگذاری تعیین قیمت به اعضای شرکت راه‌آهن، شرکت‌های خصوصی، صاحبان واگن و لوکوموتیو اشاره کرد.

تگ ها: بهره‌ وری ریلی ایرانگسترش حمل‌ونقلوضعیت حمل و نقل
مطلب قبلی

بازار ارز به کدام سمت می‌رود؟

مطلب بعدی

مهار تورم از ادعـا تا عمـل

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

مهار تورم از ادعـا تا عمـل

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه

«نقش اقتصاد» بررسی کرد ابعاد مصوبه 3 نرخی شدن گازوئیل

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد زند: نظام يارانه‌اي سوخت در ايران سال‌هاست که تحت فشار چالش‌هاي ساختاري از جمله قاچاق گسترده گازوئيل به دليل...

«نقش اقتصاد» از چالش جدی در مذاکرات ایران و آمریکا گزارش می دهد مناقشه برسر میزان غنی سازی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

مجتبی خسروجردی:  در حالي که قرار بود مذاکرات ايران و آمريکا طي اين هفته پيگيري شود تا لحظه تنظيم اين...

گزارش «نقش اقتصاد» از واقعیت‌های پنهان مصرف گاز و چالش‌های بازتوزیع یارانه‌ها؛ چرا اصلاح قیمت گاز کارساز نیست؟

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد زند روزنامه نگار: موضوع مصرف انرژي به‌ويژه گاز طبيعي به يکي از مباحث اصلي اقتصادي و اجتماعي در ايران...

بعضی از بیماران به دلیل گرانی هزینه ها، درمان را ترک می کنند؛ شکاف عمیق قیمتی بین داروهای ایرانی و خارجی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

ارزش ريالي و قيمت محصولات دارويي افزايش و توان خريد مردم به‌ويژه خانواده‌هاي داراي بيمار يا افراد مبتلا به بيماري‌هاي...

هزینه های دولت نفس اقتصاد کشور را گرفت؛ اعداد نگران کننده بودجه 1404

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

ندا مؤمن روزنامه نگار: در شرايطي که اقتصاد ايران با محدوديت منابع، رشد پايين و تورم مزمن مواجه است نحوه...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس مطرح شد 3 ضلع ویران کننده صنعت خودروسازی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی: بازار خودرو ايران سال‌هاست در تلاطم نوسانات اقتصادي سياست‌هاي ناپيوسته و محدوديت‌هاي بين‌المللي قرار دارد. افزايش قيمت‌ها...

در گفتگو با یک کارشناس اقتصادی پشت پرده کاهش قیمت دلار و تداوم گرانی کالاها بررسی شد رابطه معکوس قیمت کـالا با  نرخ  ارز

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، تأثیر سیاست‌های پولی و دیپلماسی بر بورس را واکاوی کرد؛ مذاکرات سیاسی؛ فرمان حرکت بازار سرمایه

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس عوامل مؤثر بر رکود و تورم در بازار خودرو را واکاوی کرد؛ خودروهای خارجی میهمانان مردد بازار ایران

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس: افزایش تولید بنزین در ستاره خلیج‌فارس

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس مطرح شد 3 ضلع ویران کننده صنعت خودروسازی

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

در گفتگو با یک کارشناس اقتصادی پشت پرده کاهش قیمت دلار و تداوم گرانی کالاها بررسی شد رابطه معکوس قیمت کـالا با  نرخ  ارز

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» بررسی کرد ابعاد مصوبه 3 نرخی شدن گازوئیل

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

ضربه کاسبان تحریم به صنعت ایران

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» از چالش جدی در مذاکرات ایران و آمریکا گزارش می دهد مناقشه برسر میزان غنی سازی

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید