پریسا حاجی محمدی دکتری کسب و کار حرفهای DBA: استراتژی هوش مصنوعی برای ایجاد مزیت رقابتی یک کسب و کار درک فضای رقابتی آن است، اعم از ارائه محصول و یا خدمات این مهم، بایستی شناسایی و هدف گیری شود. هوش مصنوعی به طور مداوم در حال گسترش است و برای انجام طیف گستردهای از وظایف، تجزیه و تحلیل تا تولید کارایی دارد. هوش مصنوعی با سادهسازی فرآیندها، و تقویت نوآوری، روند کسب کارها را متحول میکند.برای درک کامل چشم انداز هوش مصنوعی رقابتی، شناسایی رقبای کلیدی و ارزیابی نقاط قوت و ضعف آنها بسیار مهم است. این فرآیند افق ارزشمندی را در مورد پویایی صنعتی که در آن مشغول بفعالیت هستید، پیش رویتان میگذارد. و تصویر واضحی از زمین بازیتان در این صنعت به شما میدهد و تصمیمگیری استراتژیک و نوآوری را ممکن میسازد.نقش هوش مصنوعی در به دست آوردن مزیت رقابتی در حوزه کسب و کارمان با پذیرش فناوری جدید قابل تأمل است و بنظر میرسد شرکتها و سازمانهایی که نقش هوش مصنوعی را جدی نمیگیرند بزودی از روند سریع تکنولوژی جا خواهند ماند و لذا بایستی بسرعت در هموارسازی کسب و کارمان با روشهای نوین جهانی برای جا نماندن از بازاهای هدف، مطابقت پیدا کنیم. شرکتها مزیت رقابتی به دست میآورند و به سرعت با نیازهای در حال تحول مشتری سازگار میشوند. در این مسابقه، ایستادن، عقب نشینی است. از آنجایی که هوش مصنوعی به سرعت در حال رشد و توسعه است، به روز نگه داشتن سیستمها امری بسیار مهم است.سادهسازی عملیات تجاری توسط هوش مصنوعی میتواند به ما کمک کند تا وظایف پیش پا افتادهتر را از طریق فرآیندهای خودکار به عهده بگیرد و به کارمندان این امکان را میدهد تا روی وظایف پیچیدهتر یا جذابتر کار کنند.هوش مصنوعی نه تنها ابزار قدرتمندی برای رفع و رجوع کارهایمان است که به مثابه یک همکار ارشد و یا مدیر میانی در سازمان نقش ایفا میکند و مواظب آن باشیم که بزودی جای خودمان را نگیرد چون چنین قابلیتی را دارد که صاحب کسب و کارمان شود. هوش مصنوعی در تمام صنایع نقش آفرینی میکند:
در حوزه امنیت و ایمنی و صنایع دفاعی در زمان آگاهی بیش از حد در مورد نقض دادهها، هوش مصنوعی فرصتهای امنیت سایبری را افزایش میدهد و مورد توجه عمیق دولتمردان است زیرا بوسیله مهار کردن دادههای دریافتی، هوش مصنوعی میتواند معرف امنترین مسیر برای رسیدن به اهداف در مأموریتهای مهم گردد.وقتی هوش مصنوعی به پتانسیل کامل خود رسید، کسب و کارها میتوانند از مزیت رقابتی در تلاشهای خود برخوردار شوند. و وقتی در یک سازمان بلوغ فکری بابت پذیرش هوش مصنوعی رخ داد، آنوقت تصمیم گیریها آگاهانهتر خواهد بود و با شناسایی روندها، نرم افزار هوش مصنوعی میتواند نتایج را نیز پیش بینی کند و با ارائه توصیههایی به تصمیم گیری مبتنی بر داده کمک کند.حتی در صنعت پزشکی، تشخیص، بزودی بعهده هوش مصتوعی خواهد بود، ابزارهایی مانند
DeepMind Health از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل تصاویر پزشکی استفاده میکنند و به تشخیص زودهنگام و دقیق بیماری به پزشکان کمک میکنند، از دیگر عواملی که بوسیله هوش مصنوعی در علم پزشکی و صنعت درمان راه گشاست مراقبت از بیمار است، شرکتهای بین المللی از هوش مصنوعی برای ارائه توصیههای درمانی شخصی بر اساس دادههای بیمار استفاده میکند.مراقبتهای پزشکی و بهداشتی یکی دیگر از بخشهایی است که هوش مصنوعی در آن نفوذ قابل توجهی دارد. علاوه بر این، هوش مصنوعی میتوانند تصاویر پزشکی را تجزیه و تحلیل کنند و به پزشکان در تشخیص دقیقتر و سریعتر بیماریها کمک کنند. یک مثال قابل توجه استفاده از هوش مصنوعی در رادیولوژی است که در آن الگوریتمها میتوانند ناهنجاریها را در اشعه ایکس و MRI شناسایی کنند و به رادیولوژیستها در شناسایی مسائلی که ممکن است چشم انسان از دست میدهد کمک کند.هوش مصنوعی استراتژیک، باعث میشود کسبوکارها تجربیات شخصی مشتری را دریافت کرده و مزیت رقابتی مؤثرتری برای آینده کارشان برگزینند. ادغام اطلاهات مدیران کسب و کار و آموزههای مشتریان، نکاتی کلیدی ونوآورانه را جهت به بهبود رضایت مشتری ایجاد کرده و موقعیت متمایز را در بازار تضمین میکند. این عوامل و موارد دیگر میتوانند به کسب و کارها اجازه دهند تا از رقبای خود بهتر عمل کنند.هوش مصنوعی در خرده فروشی و استفاده از تجربیات شخصی مشتری بسیار عالی عمل میکند، یکی از بارزترین نمونههای کاربرد هوش مصنوعی در صنعت پوشاک است. ابزارهای تحلیلی هوش مصنوعی دادههای مشتری را تجزیه و تحلیل میکنند کمک میکنند الگوها و ترجیحات خرید مشتری را درک کنند، به عنوان مثال به مشتریان بر اساس خریدهای قبلی و سابقه آنها برای استفاده جدید پیشنهاداتی ارائه کند و با ترسیم مُد جدیدی که برای اندازههای مشتری قبلی قابل ارائه است بصورت تصویری یا ویدئویی ارسال کند و برای او وسوسه انگیز باشد و در نتیجه، این تجربه وضعیت تصمیم گیری مشتری را بهبود میبخشد و فروش و وفاداری مشتری را افزایش میدهد.این مطالب فقط گریزی بود به برش کوچکی از دنیای بعلاوه هوش مصنوعی از دیدگاه صاحبان کسب و کار که این جزو اصلیترین محورهای تصمیم گیری آتیشان برای رقم زدن منفعتهای تجاری خواهد بود. بنابراین ناچاریم برای زنده ماندن در محیط کسب و کارمان، خود را به علم استفاده از هوش مصنوعی مجهز گردانیم.ما شاهد لحظهای هیجان انگیز در تاریخ هستیم طلوع عصر جدیدی در تجارت و فناوری میرسد و واضح است که پذیرش هوش مصنوعی برای کسب و کارهایی که در این عصر تحول آفریناند، ضروری است.