جابجایی مرزهای زندگی با ظهور فناوری های نوین

0
35

پریسا حاجی محمدی دکتری کسب و کار حرفه‌ای DBA: هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین، پتانسیل افراد و سازمان‌ها را برای دستیابی به مرزهایی جدید، در تجارت تقویت می‌کند! تحقیقات جدید نشان می‌دهد که جهان در میانه یک تغییر فناوری عظیم است، زیرا هوش مصنوعی فناوری‌های نوین به یک تفکر تبدیل می‌شوند که بسیار شبیه انسان عمل خواهد کرد. برای استفاده از این نوع جدید از تفکر که خارج از کنترل انسان است، دوره جدیدی از بهره وری و خلاقیت بی سابقه در شُرف آغاز است. این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که از آنجایی که فناوری‌های انسان‌محور از قابلیت‌های متمایزی دارند، تعامل با آنها آسان‌تر است. حتی می‌توان اینگونه تعبیر کرد که یکپارچه‌تر از گذشته می‌تواند خودش را در تمام جنبه‌های زندگی ما جا کند.

ما دردنیایی حرکت می‌کنیم که در آن، فناوری همه جوره اطراف ما را احاطه کرده است و این نیروی نامرئی، حضورش روزبروز در زندگی‌مان پررنگ‌تر می‌شود.

چشم انداز فناوری 2024 به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه پس از سال‌ها نوآوری در فناوری و بویژه در جایگاه هوش مصنوعی چگونه می‌تواند با ماهیت انسانی همگام‌تر قدم بردارد و توانایی‌های قابل توجهی بیشتری را برای افراد ایجاد کند.

فضای آتی خانه‌ها و سبک جدیدی از زندگی، به نام «خانه سبز هوشمند»، محل ایده آلی را برای خانواده‌هایی که علاقمند به محیط زیست و صرفه جویی در انرژی هستند، با کمک همین فن آوری های نوین و هوش مصنوعی، مهیا می‌سازد. در میان بسیاری از راه‌حل‌های صرفه‌جویی مصرف انرژی، یک راه حل عملی، استفاده از هوش مصنوعی برای کنترل مصرف انرژی در خانه‌هاست که با طراحی سیستم‌های هوشمند، باعث ذخیره‌سازی انرژی و اصلاح الگوهای مصرف انرژی خواهد شد. وبا پیش‌بینی آب و هوا شروع به تجزیه و تحلیل داده هامی‌کند تا حالت خود را با توجه به شرایط مختلف تنظیم کند. همچنین با مدیریت هوشمند مصرف برق هر دستگاه متصل به سیستم، مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.

خانه‌ای را تصور کنید که ترجیحات شما را می‌شناسد، نور را به طور خودکار تنظیم می‌کند و حتی امنیت شما را مدیریت می‌کند. این یک فانتزی علمی تخیلی نیست. این واقعیت فناوری در خانه دارای هوش مصنوعی امروزی است. خانه‌های هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی، راحتی و کارایی را به بهترین نحوی بر اساس تمایلات شما ارائه می‌دهند که البته نظیر این نوع خدمات را قبلاً هرگز ندیده بودید.

هوش مصنوعی در خانه برای مدیریت و کنترل محیط‌هایمختلف خانه بدون دخالت و کنترل انسان تعبیه می‌گردد بگونه ای که این فناوری پیچیده، انواع اشیاء و لوازم و دستگاه‌ها را در یک خانه قادر می‌سازد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و هوشمندانه کار کنند. در اصل، هوش مصنوعی برای خانه‌های هوشمند شامل استفاده از حسگرها برای بروز رفتارها و ترجیحات صاحب خانه و بهینه سازی وظایفی مانند روشنایی، کنترل دما و امنیت خانه است.

سیستم‌های هوش مصنوعی خانگی می‌توانند حجم وسیعی از داده‌های مربوط به دستگاه‌های کار شده در بدنه خانه مانند ترموستات‌ها، دوربین‌ها و حتی لوازم آشپزخانه را تجزیه و تحلیل کنند. این داده‌ها هوش مصنوعی را قادر می‌سازد تا فرآیندها را در زمان واقعی خود شروع کند و بنا برسبک زندگی تعریف شده‌ای که افراد مقیم در ساختمان و خانه برایش تعریف می‌کنند سازگار شود تا راحتی را فراهم کند.

استفاده از هوش مصنوعی در فضای خانه باعث افزایش بهره وری انرژی است. سیستم‌های هوش مصنوعی خانه‌های هوشمند با یادگیری روال روزانه ساکنان خانه و تنظیم سیستم‌های گرمایش، سرمایش و روشنایی بر اساس سلیقه آنها، مصرف انرژی را در خانه‌ها بهینه می‌کنند. به عنوان مثال، ترموستات‌های هوشمند می‌توانند دما را بر اساس زمان روز یا اینکه در زمانیکه کسی در خانه است تنظیم کند و مصرف انرژی غیر ضروری را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، حتی با دریافت دستور از صاحبخانه مطابق با ساعت ورود افراد، روشن و خاموش می‌شود.

حضور هوش مصنوعی مثل یک دستیار نامرئی در خانه، راحتی را فراهم می‌کند و به تجربه زندگی راحت‌تر و امن‌تر کمک می‌کند. می‌تواند سلیقه و تمایلات شما برای نور، موسیقی و دما را به خاطر بسپارد و بطور خودکار محیط را همان‌طور که دوست دارید آماده کند. حتی می‌توانید از تُنالیته رنگ مورد نظرتان برای روزهای خاصی از سال در چیدمان خانه استفاده کنید یا با کنترل صوتی همه چیز را اعم از سورپرایز کردن یکی از اعضای خانواده در روز تولدش تا برقراری ارتباط با شما از راه دور بوسیله گوشی‌های هوشمند تنظیم کنید. بنابراین همه امورات را سفارشی و باب میلتان در خانه خواهید داشت.

دوربین‌های امنیتی مجهز به هوش مصنوعی نیز می‌توانند هشدارهایی درباره موارد مشکوک به تلفن همراه شما ارسال کنند و بین افراد شناخته شده خانه و غریبه‌ها تمایز قائل شوند.

علاوه بر این، عملکرد هوش مصنوعی تا پیش بینی زمان تعمیر و نگهداری وسائل منزل نیز پیش می‌رود و در خصوص زمان سرکشی تکنسین مربوط به وسایل مهم و مصرفی خانه مثل یخچال و تلویزیون و … اعلام هشدار کند.

خانه هوشمند مجهز به هوش مصنوعی چنان است که شرایط محیطی‌اش مانند کیفیت اکسیژن و رطوبت هوا را بررسی می‌کند و در سطح بهینه برای سلامت و راحتی تنظیم می‌کند. برخی از تنظیمات پیشرفته را نیز برای سلامت صاحبان خانه در نظر می کیرد بعنوان مثال اگر کودک نوزاد تازه متولد شده‌ای در منزلتان هست، شرایط محیطی اتاقش را آنگونه مهیا می‌کند که از همه لحاظ برای کودکتان بهترین باشد.

امید است بتوانیم به بهترین شکلی از این فناوری تحول آفرین استفاده کنیم.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید