استان البرز در انتظار گشایش آزاد راه شهید سلیمانی

0
38

نقش اقتصاد – البرز- منیر خلیلی –  ساکنان استان البرز به ویژه کلانشهر کرج سالهای متمادی است که از ترافیک سنگین آزاد راه تهران – کرج، رنج می برند و اکنون مردم این استان برای روان سازی ترافیک محورهای ارتباطی چشم امید به گشایش آزاد راه شهید سلیمانی در شمال کرج و پروژه های دیگر دوخته اند.

ترافیک سنگین صبحگاهی و شامگاهی بین تهران و کرج و رفت و آمد پرتعداد گردشگران شمال کشور طی روزهای تعطیل سال در راههای البرز سبب شده تا این استان متحمل ۱۸ درصد ترافیک جاده ای کشور شود.

اتصال آزاد راه شهید همت به کرج ، گشایش بخشی از آزاد راه تهران – شمال و آزاد راه غدیر در کنار تعریض آزاد راه تهران – کرج از جمله اقدامات چند سال اخیر است که نقش اساسی در توسعه راههای استان البرز داشته اما گلوگاههای ورودی و خروجی کرج به سبب حجم بالای ترددها و نبود مسیرهای موازی هیچ گاه از ترافیک تهی نبوده و همه روزه از محدوده پل فردیس تا کلاک و گرمدره کرج بار ترافیک سنگین است.

در ادامه این مسیر، آزاد راه کرج – قزوین هم روزانه دارای بار ترافیکی سنگینی است و این امر سبب شده تا مسافران و کسانی که همه روزه بین البرز و تهران رفت و آمد دارند با خستگی ترافیکی دست و پنجه نرم کنند.

اتصال آزاد راه شهید همت به کرج در اواخر دهه ۹۰ با اینکه نقطه امید بخشی برای احداث یک مسیر در موازی آزاد راه تهران – کرج به شمار رفت اما به سبب ادامه نیافتن این مسیر، در عمل بار ترافیک دوباره به سمت گلوگاه کلاک کرج سرازیر شد.

ورود مدیریت شهری کرج به پروژه راه سازی

شورا و شهرداری کرج به سبب آسیب های فراوان زیست محیطی و اجتماعی ترافیک ورودی شهر در تیرماه سال ۱۳۹۵ با اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال ساخت آزاد راه شمالی کرج را به طول ۱۸ کیلومتر در امتداد آزاد راه شهید همت آغاز کردند که چشم انداز سه ساله برای تکمیل این پروژه تعیین شد.

قطعه نخست آزاد راه شهید سلیمانی آذرماه سال ۱۴۰۲ در سفر رییس جمهور شهید به استان البرز به طول ۷.۵ کیلومتر بین بلوار طالقانی شمالی تا باغستان کرج زیر بار ترافیک رفت.

این آزادراه که نقش موثری در روان سازی ترافیک کرج دارد از بخش های مختلفی مانند یک پل بزرگ روی رودخانه کرج به طول حدود یک کیلومتر و ارتفاع ۱۳۵ متر ، پل طالقانی شمالی به طول حدود ۳۰۰ متر و پل باغستان به طول حدود ۲۰۰ متر تشکیل شده که مهمترین بخش این آزاد راه پل بیلقان است مرتفع ترین پل خاورمیانه شناخته شده است.

این پل به لحاظ فنی و مهندسی از پیچیدگی خاصی برخوردار است و بنا به گفته مجریان یکی از پروژه های منحصر به فرد ایران تلقی می شود؛ در کنار پیچیدگی فنی و مهندسی این پل وجود اراضی و املاک معارض در مسیر آزاد راه شهید سلیمان بارها سبب توقف عملیات اجرایی آن شده است.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید