در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس بازار مالی مطرح شد: بازار طلا در انحصار قوانین

0
40

مِهردُخت میرزایی روزنامه‌نگار: یکی از بازارهایی که توانسته است با وجود آتش تنش‌ها در خاورمیانه رشد چشمگیری داشته باشد بازار طلاست و همین موضوع بیانگر این است که طلا می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری افراد باشد. البته این بازار همیشه با قوانین جدیدی روبرو بوده است و در روزهای گذشته، دستگاه‌های نظارتی به اِعمال قوانین جدیدی پرداخته‌اند. مهدی دولت کارشناس بازار سرمایه و فعال در حوزه طلا در گفتگو با «نقش اقتصاد» درمورد قوانین جدید دستگاه‌های نظارتی به منظور کنترل بازار طلا و سکه بیان کرد: دستگاه‌های نظارتی به سراغ همه بازارها می‌روند و به دلیل این که بازار سکه و طلا پُرتراکنش هستند و پول‌های خُرد و کلان در آن‌ها جا به جا می‌شوند. به همین دلیل، این دستگاه‌های نظارتی قصد دارند کنترل شدیدتری روی بازارهای طلا و سکه داشته باشند. از طرفی، با توجه به سوابق گذشته و سطح اعتماد مردم نسبت به طلا، مردم و سازمان‌های مالی برای حفظ ارزش سرمایه خود از دارایی‌های طلایی مثل آبشده، زینتی، سکه و صندوق‌های طلای بورس استفاده می‌کنند و دولتِ بی‌پول و ناتراز در خصوص این بازار حساسیت ویژه‌ای پیدا کرده و در صدد این است که از افراد به منظور خرید و فروش فیزیکی سکه و طلا مالیات بیشتری دریافت کند و اگرچه در حال حاضر، هنوز موفق به انجام این کار نشده و با اعتراض فعالان و صنف طلا، سکه و جواهر روبرو شده است ولی تصمیم دولت بر این است که بابت سود مردم از رشد این دارایی‌ها از آن‌ها مالیات دریافت کند و در سود آن‌ها سهیم شود. این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر موضوع دریافت مالیات از خرید و فروش سکه و طلا جدی شده و فضای نظارتی تشدید شود و دولت سعی در پیگیری و کنترل‌های سخت‌گیرانه در این رابطه داشته باشد طبیعتاً مردم به سمت بازارهای غیررسمی سوق داده می‌شوند؛ به طوری‌که شاید بتوان گفت بازار غیررسمی سکه و آبشده و حتی طلای دست دوم رونق می‌گیرند و همزمان با افزایش فعالیت مردم در صندوق‌های طلا، معاملات آنلاین و کاغذی هم شدت بیشتری پیدا می‌کنند که بسیار خطرناک است و بستری آسوده برای کلاهبرداران فراهم می‌شود و از طرفی، رونق و کسب و کار اهالی طلا به شدت دچار ضربه می‌شود.

مهدی دولت با اشاره به چرایی احراز هویت خریداران طلا تأکید کرد: احراز هویت خریداران طلا بیشتر به واسطه این است که از بزهکاری‌هایی جلوگیری شود که مقصد بخشی از آن بازار طلاست. برای مثال؛ برخی کلاهبرداران برای گم شدن ردّ پول‌های دزدی حاصل از کلاهبرداری و فیشینگ با آن، طلا خریداری می‌کنند و چون اطلاعاتی از آن شخص نیست. در نتیجه، برای پلیس نیز قابل پیگیری نخواهد بود. همچنین، می‌توان به بخشی از پولشویی‌هایی اشاره کرد که اتفاق می‌افتند. به عنوان مثال؛ برای این که پول در حساب فرد واریز نشود از یک حساب مبدأ، پول را به حساب طلافروش واریز می‌کنند تا ردّ مالیاتی نداشته باشد و یا افرادی که برای خرید کالایی از سایت دیوار و سایر سایت‌های مشابه مبلغی را برای فروشنده کالا، کارت به کارت می‌کنند؛ غافل از این‌که فروشندهٔ کلاهبردار حساب یک طلافروش را داده است و بعد از واریز پول از طلافروش طلا دریافت می‌کند و متواری می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: شکایت‌های مربوط به پلیس فتا بابت هک و خالی شدن حساب که در مواردی پول به حساب یک طلافروش می‌رود و بعد توسط پلیس حسابش مسدود شده و با پیگیری متوجه شده پول دزدی بوده استبه همین دلیل، تلاش بر این است که تا حدی نظارت جدی‌تری وجود داشته باشد تا هم مردم و هم، صنف طلافروش از این مسئله نجات پیدا کنند. مهدی دولت تأکید کرد: ارائه کارت ملی جزء مواردی است که از قبل به صورت غیررسمی وجود داشته ولی الان به صورت مکتوب اعلام شده است و خریداران طلا باید از طریق ارائه کارت ملی خود اقدام به خرید کنند تا اگر بعداً مشکلی به وجود آمد هویت خریدار مشخص شود و پس از ارائه کارت ملی، طلافروش یا سکه‌فروش بتوانند از این موضوع نجات پیدا کنند.

این کارشناس بازار سرمایه درمورد ورود نقره به بورس کالا ادامه داد: تحلیل یک سری از افراد به نقره مثبت‌تر از طلاست و برای نقره، آینده خوبی متصور هستند. با توجه به این که بازار نقره مثل بازار طلا حجم معامله و نقدشوندگی و رونق را ندارد به نظر می‌رسد ورود نقره به بورس کالا و در نهایت، ایجاد صندوق‌های نقره می‌توانند باعث شوند افرادی که تحلیلشان روی نقره مثبت است و علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این بازار هستند، بتوانند مثل صندوق‌های طلا براحتی در صندوق‌های نقره فعالیت کنند و اگرچه نقره نمی‌تواند رقیب طلا باشد و احتمالاً شاهد صندوق‌های کمتری در حوزه نقره در مقایسه با طلا خواهیم بود اما یک دارایی است که همگرایی با درصد بالایی با طلا دارد.

مهدی دولت درمورد تأثیر تنش‌های منطقه بر بازار طلا در پایان خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی می‌توانیم دارایی خود را به صورتی مدیریت کنیم که از تنش‌ها در امان باشند یا حداقل، کمترین آسیب را ببینند. زیرا وقتی که تنش‌های منطقه بالا باشد طلا هم مورد توجه است و نباید شاهد افت قیمتی زیادی در آن باشیم. چون ما تا حدودی رشد اونس را پشت سر گذاشته‌ایم و در حال حاضر، می‌توانیم شاهد رشد کمتر یا ثبات و اصلاح در اونس جهانی باشیم. اما در مقطع فعلی، فاکتور مؤثر روی طلا، دلار است که می‌توان گفت درایور جدید رشد طلا افزایش نرخ دلار است که این نرخ، به واسطه تنش‌ها و اتفاق‌های سیاسی و اقتصادی داخلی باعث رشد طلا شده است و به نظر بنده تا وقتی تنش وجود دارد نباید انتظار افت قابل توجه از طلا داشت.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید