مزایای تخصیص بنزین به نفر

0
44

امیر حیات مقدم  نماینده مجلس: در سال 1403 با توجه به هزینه‌های گزافی که برای واردات بنزین انجام می‌شود، دولت باید به دنبال راهکارهایی باشد که بودجه را بدون ناترازی به مجلس ارائه کند. یکی از راهکارهای مطرح‌شده، طرح تخصیص بنزین به نفر بر اساس کد ملی است که نیازمند بررسی کارشناسی دقیق است.

اگر این طرح به‌درستی اجرا شود و بتواند واردات بنزین را کاهش دهد، موافق آن هستیم. اما این موضوع باید با دقت و آمارهای دقیق مورد بررسی قرار گیرد، با تغییر شیوه تخصیص بنزین به جای خودرو به هر کد ملی باید شاهد کاهش مصرف بنزین شویم. مسئله اصلی در این طرح، تخصیص بنزین به همه افراد دارای کد ملی است، درحالی‌که در حال حاضر افرادی که چندین خودرو دارند به میزان زیادی از سهمیه بنزین برخوردار و مردم دیگر فاقد خودرو از این سهمیه برخوردار نمی‌شوند.

در حال حاضر، تعداد زیادی از افراد در جمهوری اسلامی ایران دارای کد ملی هستند اما همه آن‌ها خودرو ندارند. از طرفی، وقتی سهمیه بنزین به همه افراد داده شود، حتی به کسانی که خودرویی ندارند، این مسئله ممکن است منجر به افزایش مصرف سوخت در کشور شود.

این مسئله نیازمند کار آماری دقیق است تا مشخص شود چه تعداد افراد فاقد خودرو هستند و چگونه می‌توان از سوءاستفاده از این سهمیه جلوگیری کرد.ما در حال حاضر تعداد زیادی از اتباع افغانی در کشور داریم که از سهمیه بنزین استفاده می‌کنند. این موضوع باید در بررسی‌های کارشناسی مدنظر قرار گیرد تا سهمیه‌بندی به درستی اجرا شود و تأثیری منفی بر مصرف سوخت نداشته باشد.باید مکانیزمی مشخص شود تا افرادی که نیاز بیشتری به بنزین دارند، به‌طور منطقی از این سهمیه استفاده کنند.یکی از مزایای این طرح می‌تواند شفافیت بیشتر در تخصیص و مصرف بنزین باشد. وقتی مشخص شود که هر فرد چه میزان سهمیه بنزین دارد، امکان رصد دقیق‌تری از مصرف وجود خواهد داشت و این می‌تواند به مدیریت بهتر منابع سوختی کشور کمک کند.اگر طرح به‌درستی اجرا شود و از جنبه‌های آماری و فنی دقیق بررسی شود، می‌تواند به کاهش واردات بنزین و همچنین بهینه‌سازی مصرف سوخت کمک شایانی کند.

ما با هر طرحی که منجر به کاهش مصرف بنزین و جلوگیری از ناترازی در بودجه کشور شود، موافقیم. اما این طرح‌ها باید از نظر فنی و اجرایی به‌گونه‌ای طراحی شوند که هم مصرف را کاهش دهند و هم عدالت در توزیع منابع برقرار شود.

اجرای این طرح نیازمند بررسی‌های دقیق آماری و نظارتی است. ما باید بدانیم که چه تعداد خودرو در کشور وجود دارد و چگونه می‌توان مصرف بنزین را کنترل کرد. در غیر این صورت، این طرح ممکن است به نتایج معکوس منجر شود و مصرف سوخت در کشور افزایش یابد.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید