نورا حسینی روزنامه نگار: گروه اجتماعی: سرانجام درختان جا به جا شده پادگان 06 مشخص نیست. مسئولان ارتش مدعی هستند که جا به جایی درختان برعهده پیمانکار فضای سبز شهرداری تهران بوده اما مسئولی در شهرداری این ادعا را تأیید نمیکند. شورای شهر خواستار ارائه گزارشی از جزییات نحوه جابه جا درختان در این پادگان شده است، این که چه تعداد درخت و به چه نقطهای جا به جا شده و چه تعداد از این درختان سبز ماندهاند.
رئیس شورای شهر تهران هم به تازگی از آغاز ساخت و ساز در این پادگان قبل از صدور پروانه ساخت خبر داده است. در این پادگان بناهایی داراری ارزش میراثی وجود داشت سال 96 رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران گفته بود: ساخت بناهای جدید در پادگان 06 ارتش باید با رعایت ضوابط میراث فرهنگی انجام شود. ساختمانهای پادگان 06 به لحاظ قدمت، کارکرد و شیوه معماری بسیار ارزشمند هستند.
در زمانی که پیروزحناچی مسئولیت شهرداری تهران را بر عهده داشت تلاش کرد توافق برای ساخت و ساز در این پادگان و آزادسازی 35 هکتار فضای این پادگان به نفع فضای عمومی اجرایی شود و معتقد بود که با اجرای این مصوبه شورای عالی شهرسازی میتواند یک پارک ملت دیگر به تهرانیها هدیه دهد. او حتی در گفت و گویی پس از پایان مسئولیتش اجرایی نشدن این توافق را تلخترین اتفاق دوره شهردار بودنش توصیف کرده بود. اما مخالفان ساخت و ساز در این پادگان معتقد بودند که حتی اگر این پادگان رها شود به نفع مردم تهران است و ساخت و ساز در این محدوده هم به فضای سبز این پادگان آسیب وارد میکند و هم ترافیک منطقه را دچار بحران میکند.
در دوره مدیریت ششم شهر تهران توافق با ارتش پشت درهای بسته و بدون دسترسی رسانهها و کارشناسان شهری ومحیط زیست به توافقات پیش رفت. تا آنجا که تصاویری از تنه درختان پشت کامیون که درحال خروج از این پادگان بودند منتشر شد.
نقشههای هوایی هم نشان میداد، خبری از بخشی از درختان این پادگان نیست. ساخت وساز در پادگان 06 منتقدان بسیاری داشت.
در همان روزهای نخست شورای ششم، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران که به نظر میآمد چندان با بارگذاری در این پادگان موافق نباشد، درباره وضعیت این پادگان در مدیریت شهری ششم و ادامه توافقات قدیم به رسانهها گفته بود هنوز تصمیمی برای توافق با ارتش دراین باره نگرفته است.
پادگان 06 ارتش، پادگانی در شمال شرق تهران با مساحت 52 هکتار است که قرار بود سال 72 با طرح قانون انتقال پادگانها و اراضی نظامی به خارج از شهر، به شهرداریها واگذار شود. در این قانون تأکید شده بود که یا این زمینه ا به قیمت 35 درصد املاک پیرامون با کاربری مسکونی خریداری شود، یا 40 درصد مساحت زمین به خدمات عمومی اختصاص یابد و 60 درصد دیگر برای تأمین هزینههای انتقال پادگان بارگذاری شود.
شورای عالی شهرسازی در این مصوبه تأکید کرده بود هرچه سریعتر بوستان عمومی و بهرهمندی شهروندان از آن اتفاق بیفتد.
با مهدی عباسی رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در خصوص روند غیر شفاف تفاهم شهرداری و ارتش در این پادگان در دوره مدیریت شهری ششم گفت و گوی کوتاهی کردهایم که میخوانید:
آقای عباسی به تازگی شما و آقای چمران از پادگان 06 بازدید کردهاید، دراین بازدید مشخص شد که درختان پادگان 06 به چه نحوی جا به جا شده چقدر از درختان این پادگان باقی مانده است، ساخت و سازی که بدون صدور پروانه آغاز شده براساس آخرین توافق شورای عالی شهرسازی است یا توافق جدیدی در این رابطه شده است؟
ساخت و ساز در آنجا شکل نگرفته و گودی را در پادگان 06 برداشتند؛ ولی بر اساس گزارشی که داده شد هم جانماییها، هم سطح و سطوح و هم میزان طبقات بر اساس آخرین مصوبه عالی شورای شهرسازی و معماری بوده و هم ملاک عمل و هم طراحیها بر اساس آن انجام میگیرد.
دراین پادگان بناهای میراثی دارای ارزش هم وجود داشت، وضعیت این بناها به چه صورت است؟
خانههای میراثی توسط ارتش در حال مرمت است و طبق توافقی که بوده گویا بهره بردار خود ارتش است و مدتی باید استفاده کند و بعد واگذار شود.
مرمت با نظارت میراث است یا نه؟
خیلی وارد بحث مرمت بافت میراثی آنجا نشدیم. بحث مفصلی بود و در جریان صحبتها متوجه شدیم بخشی از مرمت دارد انجام میشود؛ ولی چیزی که مهم بود حفاظت از باقی مانده درختان بود. تعدادی از درختانی که در این پروژه بود توسط ارتش که مدعی بودند با همکاری شهرداری تهران در داخل بوستان جا به جا شده و قرار شد گزارشی از این جا به جایی به شورا ارائه دهند که کدام درختان بوده و به کجای باقی مانده زمین جا به جا شدند؛ ولی بیشتر تاکید برای اجرای مصوبه و حفاظت از مصوبه عالی شورای شهرسازی بود.
در مصوبه عالی شورای شهرسازی تاکید بر پیوستهای ترافیکی هم بود؛ این انجام شده است؟
چون هنوز برای آنجا پروانه صادر نشده حتی در خصوص اماکن گردشگری و اقامتهای هتلی آنجا هم صحبتی شد، نگاه جدیدی بود که درست است مصوبه عالی شهرسازی اجازه داده میزان و متراژ ساختمانها و فضای اداری آنجا قدری بیشتر از فضای هتل باشد، ولی سیاست این بود که ارتش بتواند قدری این را تعادل بدهد و یک جا به جایی در پروژه شرقی بین اداری و هتل انجام بدهد و سطح و سطوح هتل و اقامتی را بالاتر ببرد.
تعداد درختانی که جا به جا شدند مشخص است و به کجا منتقل شدهاند و چه تعداداز درختان باقی مانده است؟ برخی از کارشناسان محیط زیست معتقدند دراین جابه جایی درختان یک حرکت نمایشی است و بسیاری از درختان پس از جا به جایی دیگر جان نمیگیرند و عملاً از بین میروند.
جا به جایی درختان در گونههای مختلف متفاوت است و در همه درختان به یک شکل عمل نمیکند. جا به جایی فصل مناسب دارد و باید در فصل مناسب اتفاق بیافتد و گونههای مختلف هم نتیجه ماندگاری درخت متفاوت میشود. در اینجا به نظر میرسد یک جایی شهرداری در تعامل با ارتش اشتباه کرده و نتوانسته الزامات خودش را به آنها برساند، منتظر گزارش از جانب ارتش به شهرداری هستیم که ببینیم جا به جایی به کدام نقطه از بوستان منتقل شده و نتیجه بعد از این یک سال به چه صورت است.
روند پروژه 06 در دوره مدیریت ششم یک روند غیرشفاف بوده تا جایی که حتی اعضای شورا هم اجازه ورود به 06 را نداشتند …
بخشی که در پادگان 06 به صورت غیر هماهنگ اقدام شد به سرعت جلویش گرفته شد. درست است متعلق به ارتش بود و توافقها هنوز کامل اجرا نشده بود، ولی سازمان پارکها به سرعت ورود کرد و بعد از آن یک هماهنگی بین مجموعه شهرداری و مجموعه ارتش صورت گرفت؛ اما در خصوص بناهای میراثی قابل پیگیری است. چیزی که در جلسه از ارتش دیدم این بود که سطح همکاری ارتش را پایین ندیدم و دستگاهها هستند که نمیروند و باعث میشوند این اتفاقات بیافتد. اگر به جای شهرداری تهران بودم در تعامل با ارتش الزامات جا به جایی درخت و نحوهاش را به ارتش میگفتم و خودم همکاری میکردم و به دلیل این که قرار است باقی مانده عرصه به شهر الحاق شود و در اختیار شهروندان قرار بگیرد، از همین الآن پروژه حفاظت و احیای درختان و فضای سبز عرصه باقی مانده را در دستور کار میگذاشتم. اینها نکاتی است که به صورت قطعی در کمیسیون بعد از بازدید هم دنبال شده و به شهرداری تهران ابلاغ شده است. باید هماهنگی بین دستگاهها بالاتر برود. اگر میراث نگران بناهای میراثی آنجاست بایستی نقش آفرینی کند. چیزی که از ارتش دیدم این است که منعی از بازدید از پروژهها وجود ندارد. نباید این بهانهای باشد برای این که مسئولیتها توسط دستگاهها اجرا نشود.