سعید سوزنگر کارشناس امنیت شبکه: بانکها موظفاند به طور شفاف مشتریان خود را در جریان نفوذها و نشر اطلاعاتشان قرار دهند. زیرا سرمایه بانکها پولی نیست که در آنهاست، بلکه مشتریانی هستند که پولشان را در بانک میگذارند.پیرامون عواقب نبود اطلاعرسانی درست از سوی بانکها به مشتریان خود درباره هک شدن دو مورد مهم وجود دارد.اولین مخاطرهای که وجود دارد آسیب مالی مشتریان است. زمانی که مشتری از هک شدن بانک ناآگاه باشد، با تهدیدهای بزرگی روبهرو میشود. ممکن است شخصی با ادعای اینکه از کارکنان بانک است، با مشتری تماس بگیرد و یکسری اطلاعات به مشتری بدهد و با مهندسی اجتماعی، او را مجاب کند تا پولی را از حساب خود خارج کند.مساله دوم از بین رفتن اعتماد مشتریان به بانک هاست افراد پول خود و ارزشمندترین دارایی خود را در اختیار بانک قرار داده و به آن اعتماد کردهاند. بانک باید اعتماد مشتریان را از طریق آگاهی دادن و تمهیداتی که برای بعد از این اتفاق اندیشیده است، حفظ کند؛ وگرنه بعد از مدتی کسی به بانک اعتماد نمیکند.بزرگترین سرمایه بانکها اعتماد مشتریانشان است. با این رویه تکذیب و سپس تایید خبرها که سالهاست در دولتها جریان داشته و به زیرمجموعههای آن سرایت کرده، اعتماد مشتریان به نظام بانکی کمتر از قبل میشود و تبعات بسیاری دارد. زیرا مردم پولهای خود را از بانک خارج و تبدیل به طلا و ارز میکنند که هم راحتتر سرقت میشود و از بین میرود و هم به اقتصاد کشور آسیب میزند.
در این حین بانک ها وظایفی در قبال مشتریان خود دارند بطوریکه مشتریان با تهدیدهایی مواجه میشوند که راهکاری برایش اندیشیده نشده است. بانک موظف به آگاهیرسانی و آموزش به مشتریان است تا افراد بدانند چه استفادههایی از اطلاعاتشان میشود.
پس از آگاهیرسانی و آموزش، قدم سوم بانکها تمهیداتی است که باید برای تکرار نشدن این هکها بیندیشند. در قدم چهارم نیز بانکها باید اقداماتی را در نظر بگیرند تا اتفاقی که افتاده، کمترین آسیب ممکن را در پی داشته باشد.